Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

CD och DVD enheten


lassegg

Rekommendera Poster

hej

 

Jag kan inte föra över filer till CD eller DVD-skivor, systemet säger att skivan är full vilket den inte är.

 

Däremot kan jag från skivor läsa och installera vad jag vill

 

Jag har varit inne och stängt av vissa tjänster under services.msc om detta möjligen kan vara någon orsak?

 

Använder XP Home Edition

 

Jag har försökt uppdatera drivrutinerna men får då beskedet att det finns ingen bättre!

 

Tacksam för tips!

 

lasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder du en ny tom CD/DVD-skiva?

Endast skivor av typen RW kan raderas och brännas med ny information på.

Skivor av typen R kan endast brännas en gång.

 

Vilket CD/DVD brännarprogram använder du?

 

Jag kan rekommendera gratis CDBurnerXP fungerar på Windows XP, Windows Vista, Windows 7/8

Klarar det mesta man vill kunna bränna på skiva; video, musik, data, .iso-filer etc.

Och rejält mycket bättre än Windows inbyggda brännarprogram

 

Kvaliteten på skivorna varierar mellan olika fabrikat. Själv kör jag med Verbatim CD/DVD -R eller -RW, efter att ha fått många "frisbees" av billigare fabrikat.

Kör aldrig numera med +R eller +RW eftersom stödet för den typen av skivor inte alltid fungerar med äldre hårdvara.

Men det finns många andra bra fabrikat på skivorna.

 

CD/DVD-brännaren kanske inte har fullt stöd för det CD/DVD-fabrikatet du använder?

Brukar ibland fixas med en Firmware uppdatering från tillverkarens webbsida och dom brukar ibland också skriva ut vilka skivfabrikat som stöds.

Mvh

 

[Edit] Vilka tjänster har du stängt av? Detta bör man vara mycket försiktig med. Att stänga av en tjänst kan resultera i att någon annan kritisk process som är beroende av just den tjänsten inte fungerar som en skall. Kan ge ett instabilt system också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej

 

Jag kan inte föra över filer till CD eller DVD-skivor, systemet säger att skivan är full vilket den inte är.

 

Däremot kan jag från skivor läsa och installera vad jag vill

 

Jag har varit inne och stängt av vissa tjänster under services.msc om detta möjligen kan vara någon orsak?

 

Använder XP Home Edition

 

Jag har försökt uppdatera drivrutinerna men får då beskedet att det finns ingen bättre!

 

Tacksam för tips!

 

lasse

 

 

PS

 

jag har hittat problemet. det är ju så att till xp kan man bara kopiera til cd inte dvd

 

lasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där förstod jag inte riktigt?:unsure:

 

Spelar ingen roll i Windows XP, huvudsaken är ju att brännaren klarar av att bränna DVD-skivor.

Vissa brännare klarar endast av att bränna CD-skivor, men det går utmärkt att läsa DVD-skivor.

Är det detta som gäller för dig?

 

Och använd något annat brännarprogram än Windows inbyggda, med dom begränsningar det har.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Använder du en ny tom CD/DVD-skiva?

Endast skivor av typen RW kan raderas och brännas med ny information på.

Skivor av typen R kan endast brännas en gång.

 

Vilket CD/DVD brännarprogram använder du?

 

Jag kan rekommendera gratis CDBurnerXP fungerar på Windows XP,  Windows Vista, Windows 7/8

Klarar det mesta man vill kunna bränna på skiva; video, musik, data, .iso-filer etc.

Och rejält mycket bättre än Windows inbyggda brännarprogram

 

Kvaliteten på skivorna varierar mellan olika fabrikat. Själv kör jag med  Verbatim CD/DVD -R eller -RW, efter att ha fått många "frisbees" av billigare fabrikat.

Kör aldrig numera med +R eller +RW eftersom stödet för den typen av skivor inte alltid fungerar med äldre hårdvara.

Men det finns många andra bra fabrikat på skivorna.

 

CD/DVD-brännaren kanske inte har fullt stöd för det CD/DVD-fabrikatet du använder?

Brukar ibland fixas med en Firmware uppdatering från tillverkarens  webbsida och dom brukar ibland också skriva ut vilka skivfabrikat som  stöds.

Mvh

 

[Edit] Vilka tjänster har du stängt av? Detta bör man vara mycket försiktig med. Att stänga av en tjänst kan resultera i att någon annan kritisk process som är beroende av just den tjänsten inte fungerar som en skall. Kan ge ett instabilt system också.

 

Jag använder CDburnerXP och Verbatim DVD+RW skivor. Det brukar fungera klockrent men nu har den börjat säga ifrån ibland.

 

Den säger "materialet du vill bränna kräver 4,37GB utrymme och skivan har bara 4,36GB. Jag vet att den är tömd korrekt för det funkar när jag byter och testar en annan fil. Beror det på skivan, filen, programmet eller vad kan det vara?

MVH/Annika

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filen är för stor.

Om du haft en filstorlek på 4,36GB så hade det nog inte varit några problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...