Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn krashar under filmer, hög gpu temperatur


sport_robin

Rekommendera Poster

Hej. Jag har ett problem med att min dator krashar när jag kollar på film på tv-skärmen. Jag ser att GPU-temperaturen når ca 105-110 grader celsius innan datorn lägger av och jag antar att det är där problemet ligger. Ibland startar datorn om sig och ibland fortsätter den vara på men skärmarna blir svarta. När jag använder datorn och bara surfar ligger temperaturen på 85-90 grader. När datorn slås på ligger temperaturen på ca 50 grader, detta är alltså GPU-temperaturen. Jag har en Packard Bell stationär dator, windows 7 64-bit med ett grafikkort som heter NVIDIA GeForce GT 220. Jag har en vanlig bildskärm inkopplad med vga och en tv-skärm med hdmi anslutning. Datorn är ca 2 år gammal och problemet har uppstått senaste halvåret. Jag har haft isär datorn och dammsugit den flera gånger utan resultatförbättring. Vad kan jag göra? Hjälper en systemåterställning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instämmer, öppna upp och blås rent ordentligt. Har hört att man bör hålla i fläktarna under tiden så att de inte snurrar. Se upp bara för burken blir kall. Använd aldrig dammsugaren i datorn. Möjligtvis kan det vara accepterat på utsidan, vid exempelvis fläktarna men var försiktig. Kanske är det så att du behöver se över hela kylningen i datorn? Montera en extra fläkt eller liknande. Kanske byta ut fläkten på grafikkortet. Tycker det låter mycket ohällsosamt med 50 grader vid uppstart. Det kan vara fel på densorerna eller programvaran som övervakar temperaturerna också så att du får mycket högre siffror än det ska vara. Att datorn lägger av vid belastning kan dock vara ett tecken på överhettning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NVIDIA GeForce GT 220 är väl ett passivkylt grafikkort och jag anväder mycket sådana kort själv, och om luften står stilla så kan dom bli väldigt varma så det räcker att man får luften att cirkulera med hjälp av en fläkt som man enkelt kan fästa med något litet kabelband, det gäller bara att använda sin fantasi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kylpastan har skanske blivit utsätts för luft?

Jag hade samma problem men nu har jag bytt kylpastan och har en längre tepmpratur.

Om du ska göra det tänk på att använda esd armband.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...