Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

PC för Alla ska bygga monsterdator - vad ska den innehålla?


Mattias Inghe

Rekommendera Poster

Hej!

 

I nummer 12 av PC för Alla kommer vi att själva försöka bygga den allra bästa stationära dator som går att skruva ihop just nu. Med snabbaste processorn, bästa moderkortet, tyngsta grafiken, bästa hårddisklösningen, maxat med minne, och så vidare. Allt för att sätta rekord i datorkraft och spelprestanda, med saker som vem som helst kan köpa och skruva ihop idag (om man har råd, och inte har tummen alldeles mitt i handen).

 

Därför vill vi ha in tips från er läsare. Vi vet att många av er är riktigt skarpa hemmabyggare av PC-datorer och sitter på precis rätt kunskap för det här.

 

Vilken är bästa datorlådan? Vad ska vi köra för kylning? Är AMD eller Nvidia bästa grafikkortsalternativet just nu? SSD, RAID, hybriddiskar? Ska vi försöka överklocka, och i så fall, har ni några pro-tips om hur? Frågorna är hur många som helst...

 

Kort och gott, vad vill ni absolut se i en maxad PC?

 

/Mattias Inghe, Testredaktör PC för Alla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Kul projekt som det skall bli intressant att läsa om.

Jag kan bara svara för mig själv, vad jag skulle vilja ha i en sådan maskin.

 

Chassi: Stort och rymligt med plats för långa grafikkort och gott om plats för extra fläktar, hål i moderkortsplåten, ljudisolerat åtminstone till viss del och med inbyggda dammfilter. Detta ser jag som viktigt på ett bra chassi.

 

Som ett exempel är det vad jag har på mitt nuvarande Antec Peformance One P193 V3 pris runt 1500:-

Nackdelen med detta chassi är att den stora 200mm sidofläkten (Big Boy) tar en bit c:a en cm av insidan av sidopanelen, så att höga CPU-kylare tex. Noctua NH-D14 inte får plats, tar i sidofläkten precis. Därför har jag valt Noctua NH-C14 i min dator.

 

Vilket chassi som annars är bäst och uppfyller allt detta kan jag inte svara på. Det som ofta är ett problem, är ju prestandagrafikkortens lite knepiga kyllösningar; dom skickar ju iväg den mesta värmen tillbaks in i chassit, så det kräver bra luftgenomströmning.

 

AnandTech - Fractal Design Define R4 Case Review: Evolution, Not Revolution i den testen får det inte så bra betyg när det gäller temperaturer, det finns bättre, men det är ljudisolerat och med dammfilter i fronten endast.

Citat från slutorden:

Ultimately, I think if I were building a quiet system on a budget for someone, I'd have an awfully hard time finding a better choice than the Define R4. The case absolutely has room for improvement and I wonder if potentially more efficient case fans like SilverStone's AP121 or Corsair's new line wouldn't give us better thermal results, but the $109 price tag is very hard to argue with when you take into account what you get. The R4 isn't a slam dunk, but it's definitely worth your consideration.

 

CPU-kylare: Kanske fundera på vattenkylning; Corsair Hydro H100?

FrostyTech har bra artiklar och tester bla. - Top 5 Heatsinks

 

Moderkort: Ja skall ni ha maxad prestanda och överklocka, kanske det skall vara ett ASUS X79 ur ROG Extreme serien?

Intel X79 med CPU-sockel 2011 har 4-minneskanaler och bättre minnesbandbredd.

 

CPU: Möjligen Sandy Bridge-E tex. Core i7 3930K eller motsvarande ur Intel Ivy Bridge, men för överklockning temperaturmässigt kanske Sandy Bridge-E serien är att föredra pga. kyllösningen i kapseln?

Kolla in AnandTech Bench CPU, bara att välja ut två processorer och jämföra med alla olika deltester dom gjort.

 

Minnen: Minst 16GB och där skulle jag nog stannat på 1600MHz CL9 1,5V med XMP profil aktiverat i BIOS.

Dessa måste väljas ut efter att moderkort och CPU arkitektur valts.

 

I tester gjorda med "real world applications" program som vanligast används (till skillnad mot syntetiska tester) och som inkluderar spel, videorendering, bildredigering, filkopiering och tuffa beräkningar i Excel, så är det inte så många procent mer prestanda det ger med extremminnen i hög frekvens som dessutom kostar mycket mer och kan ge instabilitet.

 

AnandTech har en längre artikel där dom testat olika minnes inställningar.

Memory Scaling on Core i7 - Is DDR3-1066 Really the Best Choice?

Citat från slutorden:

Of course, those that are doing all of these activities and more will benefit from purchasing fast low-latency memory and we even suggest getting 12GB while you are at it. For the rest of us, the primary applications we run and whether or not we overclock will have a large say in what is best for us. There is also the budget to consider, as most of us actually have to adhere to one. Looking at it from a budget viewpoint, is it worth paying 225% more for a DDR3-2000 C8 6GB kit over a DDR3-1066 C7 kit for an average performance improvement of 5% across a wide range of today’s most popular applications?

 

Och AnandTech Sandy Bridge Memory Scaling: Choosing the Best DDR3

Citat från slutorden:

We also found that memory bandwidth does scale with CPU clock speed; however, it still doesn't translate into any meaningful real-world performance. The sweet spot still appears to be DDR3-1600. All of the extra performance gained by overclocking almost certainly comes from the CPU overclock itself and not from the extra memory bandwidth.

 

Finally, although the effects of low latency memory can be seen in our bandwidth tests, they don't show any real world advantage over their higher latency (ahem, cheaper) counterparts. None of the real-world tests performed showed any reason to prefer low latency over raw speed.

 

Samt för den som vill sätta sig in djupare hur minne fungerar så rekommenderar jag denna:

AnandTech Everything You Always Wanted to Know About SDRAM (Memory): But Were Afraid to Ask

 

GPU: Det finns ju förstås marknadens snabbaste grafikort Nvidia's GeForce GTX 690 som man egentligen kan säga är två GeForce GTX 680 kort ihopbakat på ett grafikkort - men det kostar något så otroligt. men då behövs knappast detta köras i SLI...

 

Jag personligen är lite mer åt AMDs kort, får kanske ibland något sämre prestanda i vissa spel än motsvarande modell från nVidia, men i gengäld har dom ofta bättre stöd för GPU acceleration av andra applikationer tex, video rendering etc. än just spel och det beror på GPU-arkitekturen och det är väl sannolikt orsaken att dom inte alltid slår nVidias grafikkort på alla spel.

nVidias grafikkort är inte kända för att kunna för att kunna utnyttja Open CL speciellt bra.

 

AnandTech - AMD Radeon HD 7970 GHz Edition Review: Battling For The Performance Crown

Del 14/19 Compute Performance

Shifting gears, as always our final set of performance benchmarks is a look at compute performance. As we saw with the launch of the GTX 680, Kepler (GK104) just doesn’t do very well here, thanks in part to NVIDIA stripping out a fair bit of compute hardware and memory bandwidth on GK104 in order to focus on gaming performance. OpenCL performance is particularly bad with NVIDIA almost completely ignoring it, but even DirectCompute performance often swings AMD’s way. This isn’t to say that GK104 doesn’t have its moments, but when it comes to compute it’s typically AMD’s time to shine.

 

Tom's Hardware - Seven GeForce GTX 670 Cards, Benchmarked And Reviewed

Del 15/16 Power Consumption

Keep in mind, though, that the GeForce GTX 600-series cards are severely handicapped in compute-oriented tasks compared AMD's boards based on its GCN architecture.

 

If compute-oriented applications are of increasing importance to you, then AMD's Radeon-based cards are your first and only choice at this point. This has taken a back seat for Nvidia on the desktop, and as it tries to protect its Quadro and Tesla portfolios, AMD enjoys a significant advantage.

 

Om man tittar på Tom's Best Graphics Cards For The Money: September 2012

Graphics Card Hierarchy Chart så finns det intressanta lösningar med AMD kort.

 

En annan sak med AMD 7900 serien är att strömförbrukningen går ned nästan till noll i idle mode, när bildskärmen släcks ned.

Och vid två kort i Crossfire, så om man inte spelar så att det andra grafikkortet används och då står i Idle mode, så drar det nästan ingen ström.

Detta kan i vissa fall sättas ur spel om man själv överklockar dessa kort.

 

Nu har ju PowerColor kommit ut med ytterligare ett AMD flaggskepp som lär väl sopa banan ren (?), med prislapp därefter, men som ännu inte finns att köpa och Ej testat ännu:

SweClockers - Powercolor släpper Radeon HD 7990 Devil 13 dubbla Tahiti GPU (samma som 7970) och dubbla 384-bitars minnesbussar.

Prisjakt - PowerColor Radeon HD7990 Devil 13 Dual-DVI HDMI Dual-DisplayPort 6GB

 

SSD/HDD: Jag skulle sett en Intel SSD 520 120GB eller 180GB som system disk och vissa utvalda program på.

Dessutom ytterligare en Samsung 830 SSD 128GB eller 256GB som D-disk, för övriga programinstallationer och annat på.

Och en 2TB HDD för lagring. Rätt konfigurerat så tror jag att det blir avsevärd prestanda till hyfsat pris.

 

Varför två olika märken av SSD?

Just Intels SSD 520 tillhör bland dom bästa på marknaden just nu, inte bara prestanda, men också tillförlitlighet och Intel ger hela 5-års fabriksgaranti.

 

Dessutom är det Intels unika custom Firmware för dess SSD Sandforce 2281 Controller som Intel har hårdtestat i ett helt år innan 520-serien släpptes på marknaden, för att försäkra sig om att färre blåskärmar eller andra problem inte skall finnas som varit fallet med

Sandforce 2281 SSD från andra tillverkare. Denna extrema långtidstest är Intel ensamma om att ha gjort.

 

Och livslängden på Intel MLC 25NM Nand flash kretsarna är också längre på Intel 520-serien bl.a.beroende på utvalda synkrona (ONFI v2) minneskretsar, men också att Sandforce controllern med Intels firmware inte skriver lika mycket till minnescellerna - SandForce komprimerar datat först 'on the fly' till skillnad mot andra fabrikat av SSD -controller.

 

Men det är Sandforce contoller 2281 på denna (Firmware i huvudsak av Intel) och just Sandforce controller har svårt att hantera data som är okomprimerbara.

 

DVS. videofiler, musik och dylikt har den svårare att få till någon bra prestanda jämfört med andra SSD-controller jmfr. Indilinx, Marvell, Samsung.

 

Å andra sidan är detta inte ett problem när Sandforce disken används som systemdisk, där bl.a. Windows innehåller mycket komprimerbara filer.

Dock skall man komma ihåg att inte tränga in en Sandforce i ett hörn som den inte kan ta sig ut från.

Dvs. extremfylla disken, särskilt då med okomprimerbara data, för då kan det bli så att inte ens TRIM klarar av att återställa prestandan till fullo igen efter man rensat ut data.

 

Vid normal användning som systemdisk och även ha vissa utvalda program och i ett system där man har ytterligare en HDD där man lagrar tex. filmer, foton, musik etc. så är det inga som helst problem.

Här finns att läsa en seriös och ingående test och analys (9 sidor) av Anand Lal Shimpi på Anandtech: http://www.anandtech...ty-to-sandforce

 

På svenska finns även

PC För Alla Extreme: http://www.idg.se/2....ssd-disk-i-test

samt http://extreme.idg.s...l-testad-i-raid

NordicHardware: http://www.nordichar...se/lagring.html

Sweclockers: http://www.sweclocke...nheter-i-120-gb

 

Samsung 830 har inte detta problem och skulle då passa utmärkt som SSD nr.2 (och givetvis som systemdisk) för att installera ytterligare program, särskilt spel på.

Känd för tillförlitlighet och har fått hyfsade betyg i tester, dom utvecklar allting själva inkl. firmware.

Anandtech: http://www.anandtech...-ssd-830-review

NordicHardware: http://www.nordichar...ichardware.html

Sweclockers: http://www.sweclocke...nheter-i-120-gb

 

Två SSD ger bättre prestanda än att ha endast en som både skall gå som systemdisk och samtidigt köra programmen från.

Jag vet inte om alternativet att köra två likadana SSD i RAID är så lockande?

 

Men givetvis en stor och helst snabb lagringshårddisk.

AnandTech - Seagate's New Barracuda 3TB (ST3000DM001) Review

 

Hybrid: AnandTech -Seagate's 2nd Gen Momentus XT: More NAND, Larger Capacity

Om tankar på detta skulle finnas.

 

Ja det är mina funderingar över bygget av en sådan monstermaskin.

Fler kommer säkert in med andra åsikter och tankar.

Mvh :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Moderkort:Har kollat lite på Komplett, skulle rekommendera ett sabertooth x79, har 2011 processor slot och plats för 8 minnen, vilket betyder att man kan ha 8x8 ram minnen, med totalt 64gb ram minne. Dettta överflödiga minne skulle kunna användas till en sjukt snabb ram-disk.

Ram minne:

Skulle rekommendera Corsair Vengeance 8gb stickor. De är väldigt stabila och ger väldigt mycket för pengarna.

Processor:

Den kraftullaste i produktion idag, Intel Xeon E5-2690. 8 fysiska kärnor, sjukt grym prestanda.

Grafikkort:

Det nästa kraftullaste grafikortet i produktion efter Firepro v9800, GTX 670, gärna i SLI

Hårddisk:

X antal Intel 520 SSD. 240 gb ger bäst prestanda.

Vattenkylning:

Corsair H100

Case:

Thermaltake Level 10 GT LCS

Nätaggregat:

Silverstone Strider ST1500

Ljudkort:

Asus Xonar Essence STX

 

Sätter man ihop allt det här kommer man få en riktigt grym dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pga av allt strul jag sett i tester av SSD med Sandforce hade jag valt de här

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=866381

Vad det gäller minnen så är väl säkraste kortet välja minne som finns med i moderkorttillverkarens lista över testade och godkända.

För den aktuella minnesmängden.

Vilket normalt innebär: Ju mer minne som ska in desto långsammare minne är vad som gäller.

 

För mig har en monsterdator en monsterskärm.

Jag började med 21" skärm 1995 och har aldrig backat.

Den här är väl rätt lagom för att kolla på med liten risk man sitter för nära skärmen.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1179990

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, den här skulle jag vilja ha, ja jag vet, svindyr, men suck en sån monstermaskin.

 

 

Cooler Master Cosmos II Ultra Tower

 

3189.00

 

2 st Sapphire Radeon HD 7970 GHz 6GB GDDR5

 

11378.00

 

OCZ SSD RevoDrive 3 120GB

PCI-Express 2.0 4x, 975MB/875MB/s read/write, SandForce® 2281 x 2

 

2099.00

 

2 st OCZ RevoDrive 3 X2 SSD 480GB

PCI-Express 2.0 4x, 1500MB/1250MB/s read/write, SandForce® 2281 x 4

 

12798.00

 

Corsair H100 Hydro Series CPU Kylare

Socket 775/1155/1156/1366/2011, AM2/AM2+/AM3, 2600 RPM, 46~92 CFM, 22~39 dBA

 

938.00

 

MSI Big Bang-XPower II, Socket-2011

XL-ATX, X79, 8xDDR3, 7xPCIe-x16, CFX&SLI, SATA 6Gb/s, USB3.0, FW, X-Fi MB2, EFI

 

3495.00

 

Corsair Dominator DDR3 1600MHz 32GB

Kit w/2x8GB XMS3 DHX, CL9-9-9-24, Platinum

 

2898.00

 

Corsair AX 1200i, 1200W PSU

ATX 12V V2.31, 80 PLUS® Platinum Efficiency, Modular, 6x 6+2-pin PCIe, 16x SATA

 

2790.00

 

Intel® Core i7-3820 Processor

Socket-LGA2011, Quad Core, 3.6Ghz, 10MB, Boxed, no fan included

 

2445.00

 

Western Digital® VelociRaptor 1TB

10000RPM, 64MB, 3.5", SATA 6GB/s (SATA 3.0)

 

2119.00

 

Tot: 44.149,00

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är min polares framtida köp.

 

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2317665/2012-09-19

Han skall beställa denna inom en snar framtid och jag vill hjälpa honom så att han blir nöjd.

 

 

Vad tycks?

Ändra hårddiskarna? Han stirrar sig lite blind på Hitachi-diskens 7200rpm & OCZ-diskens sjukt snabba läs & skrivhastighet. Vad finns det för alternativ?

 

 

Eller vi kan göra såhär: Om ni hade 50K att spendera på en dator. Hur skulle den se ut!!??

 

Ni kanske kan bygga ihop hans dator i reportaget istället så blir det billigare för alla? :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Asus Rampage IV Extreme (väldigt enkelt att överklocka processorn med detta moderkort, då man kan göra det från Windows om man ändrar en inställning i BIOS och laddar ner Asus Ai Suite)

 

Intel i7-3960X

 

Corsair H100

 

2 st Nvidia GTX 690

 

Corsair AX1200i

 

OCZ Vertex 4 256 GB x 2 i RAID 0

 

Western Digital VelociRaptor 1TB

 

Xonar Essence ST

 

Corsair Dominator Platinum 2666MHz 32 GB eller 64 GB

 

Asus BW-14D1XT

 

Corsair 800D

 

De mest extrema komponenterna om man vill ha konsumenthårdvara

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har rekommenderat delar på sweclockers ett tag nu, så detta kanske blir roligt att kasta ett förslag på.

 

Till att börja med 2*GTX 690 SLI 16 766kr (Går att dubbla om ni tänker lägga över 33 000, men känns lite illa p.g.a alla buggar med QUAD-SLI just nu)

 

Presterar runt 45% bättre än 1 kort, vilket gör en hel del extra prestanda med tanke på att det är Nvidia:s värstingmodell vi pratar om. Se:här för benchmark i diverse spel.

 

Processor: Ivy bridge i7 3960x 8000kr

 

Den processorn som presterar bäst som singleprocessor idag, är pengar ingen fråga så är det 3960x som gäller. Dock så finns den inte i "extreme edition" upplaga i Sverige vilket är något synd om ni vill ha OVERKILL.

 

Moderkort: Asrock x79 Extreme11 5500kr

 

Är ett av de bästa moderkorten på marknaden, med stor möjlighet att klocka, hela 8 minnesplatser, stöd för QUAD SLI/CROSSFIRE, 14 sata anslutningar och en liten söt fläkt nere i hörnet :).

 

Chassi: SilverStone Temjin TJ11B-W 5000kr

Bra kylning, underbart mycket plats, kabeldragningen är genialisk osv. - Google

 

 

HDD: 2x OCZ SSD RevoDrive 3 X2 480GB 14000kr

Prestandan med dessa i RAID 0 är helt oslagbar http://www.ocztechnology.com/res/manuals/OCZ_Revo3_X2_Product_sheet.pdf - kika även reviews via google

 

RAM: 8*8GB G.Skill Ripjaws Z 8000kr

 

Stabila, högt klockade minnen som totalt blir 64GB- bara oslagbara.

 

Vattenkylning, allmänt grym 2200kr

 

Titeln säger allt

 

 

 

Totalt: 59 466kr med 2x GTX 690

 

Det gick ut på att bygga så overkill som möjligt så here you go :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det har givits många bra förslag på komponenter här ovan, men det viktigaste datorn ska ha är en adresslapp med min adress på samt tillräckligt med frimärken för att posten ska leverera den

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det har givits många bra förslag på komponenter här ovan, men det viktigaste datorn ska ha är en adresslapp med min adress på samt tillräckligt med frimärken för att posten ska leverera den

:lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CPU: Intel Core i7 3960X

 

Moderkort: Asus Rampage IV Extreme

 

RAM: 2x Corsair Dominator Platinum 2133MHz CL9 4x8GB, alltså totalt 64 GB

 

Grafikkort: 2x Nvidia GeForce GTX 690 (alternativt 3x GTX 680 4GB för mer VRAM, 2 GB som 690 har kan vara för lite i höga upplösningar)

 

SSD: 8x Samsung 830 512GB i RAID 0, alltså totalt 4 TB med en teoretisk hastighet på ca 4 GB/s

 

Chassi: Cooler Master Cosmos II (fast chassi är ju en smaksak)

 

PSU: Corsair AX1200i

 

CPU-kylning: Bygger man inte custom vattenkylning kan nog en Corsair H100 passa bra, men jag hade tagit en Antec Kühler H2O 920, för jag har bara haft problem med Corsairs vattenkylare.

 

Fläktar till CPU: Fläktar är inte min grej, men kanske 4x Corsair Air Series SP120 Quiet Twin till H100:n (eller 2x till 920:n)?

 

Ljudkort: Asus Xonar Essence STX

 

Chassifläktar: 2x Cooler Master Megaflow 200mm LED måste man ha, men resten av fläktarna överlåter jag till någon annan.

 

Fläktkontroller: NZXT Sentry Mesh (fast även fläktkontroller är förstås väldigt personligt)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till att börja med 2*GTX 690 SLI 16 766kr (Går att dubbla om ni tänker lägga över 33 000, men känns lite illa p.g.a alla buggar med QUAD-SLI just nu)

 

Processor: Ivy bridge i7 3960x 8000kr

 

Den processorn som presterar bäst som singleprocessor idag, är pengar ingen fråga så är det 3960x som gäller. Dock så finns den inte i "extreme edition" upplaga i Sverige vilket är något synd om ni vill ha OVERKILL.

2x GTX 690 är just Quad SLI. (Jämför med 4x GTX 680 vilket heter 4-way SLI.) Du kan inte ha fler än 4 GeForce-GPUer tillsammans.

 

3960X är inte Ivy Bridge utan Sandy Bridge-E, och vad jag vet finns det ingen speciell "Extreme Edition", utan 3960X är redan så extrem det går.

 

 

 

Och så måste jag ställa en fråga till alla som rekommenderar mekaniska diskar: Varför gör ni det? De ska bygga en dator utan att tänka på priset, och då finns det absolut ingen anledning att sätta in långsamma mekaniska diskar (ja, Velociraptor är långsam jämfört med SSD och dessutom extremt oprisvärd jämfört med vanliga bättre HDDer), om man inte behöver extremt MYCKET lagring – men då är det mer värt att ha några 3TB:are i en NAS eller ett externt USB 3.0-chassi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är min polares framtida köp.

 

http://www.inet.se/k...7665/2012-09-19

Han skall beställa denna inom en snar framtid och jag vill hjälpa honom så att han blir nöjd.

 

 

Vad tycks?

Ändra hårddiskarna? Han stirrar sig lite blind på Hitachi-diskens 7200rpm & OCZ-diskens sjukt snabba läs & skrivhastighet. Vad finns det för alternativ?

 

 

Eller vi kan göra såhär: Om ni hade 50K att spendera på en dator. Hur skulle den se ut!!??

 

Ni kanske kan bygga ihop hans dator i reportaget istället så blir det billigare för alla? :P

För det första förstår jag inte alls tanken med en 120 GB budget-SSD i en så extrem dator. Och jag håller inte med om valet av RAM: Med 4x4GB kan han bara som max utöka till 32GB. Dessutom är prestandaskillnaden i verkligheten extremt sällan märkbar mellan 1866MHz och 2400MHz – i spel är den 0.

 

Jag hade slängt ut RevoDriven och Agilityn och ersatt dem med 4x Samsung 830 256GB i RAID 0. Det blir billigare, mer utrymme och teoretiskt snabbare, men i verkligheten kommer man troligen inte märka någon prestandaskillnad varken positivt eller negativt.

 

Och som RAM hade jag valt 2x Corsair Dominator Platinum 1866MHz CL9 2x8GB, alltså totalt 32 GB som senare kan uppgraderas till 64 GB om man så önskar.

 

Och jag hade gått för ett 1200 W nätagg för att vara på den säkra sidan med effekten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kommer en uppgradering!

Han har äntligen skrivit något själv också!! ;)

 

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2330361/dator

 

Notes:

Ute efter en overkill dator som ska hålla god prestanda och ha delar av god kvalitet, helst vara helt underhållsfri.

Kommer nog inte överklockas närmsta tiden.

Ska vara så tyst som möjligt.

 

Det jag vill veta är ifall allt det här kan funka och vill veta lite vad folk tycker, till exempel ifall det är något de direkt kan avråda från.

Jag vet att man klarar sig med endast 2 grafikkort och att Revodriven är extremt onödig i endast gaming miljö, men det är en kul grej att ha lite overkill på grejerna. Köper en dator ungefär varje 5 år, denna gång kan man ge lite extra.

 

Moderkort: Asus RAMPAGE IV EXTREME

Ska ha stöd för tri-sli (3-way)

Passa med processorn etc.

Stöd för bra minnen

 

Processor: Intel Core i7 3930K 3.2GHz

Mer prisvärd än 3960x

 

SSD: OCZ SSD Vertex 4 256GB & OCZ SSD RevoDrive 3 X2 480GB PCIe

OCZ verkar ett bra märke som ska hålla länge och hört mycket gott om dom.

 

OCZ Vertex 4 256gb

För OS

Denna version verkar vara snabbare och bättre än 128gb versionen.

 

OCZ SSD Revodrive 3x2

Läs 1500 MB/s Skriv 1250MB/s

Ett måste för overkill!

 

Minne: 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz VENGEANCE RÖD

Ska vara snabbare än 1600mhz, måste stödja moderkortet.

Går väl att koppla till 16gb? 2(2x4gb)

Enligt Asus ska de stödja CMZ8GX3M2A1866C9

Dessa minnen är CMZ8GX3M2A1866C9R någon som kan bekräfta att de kommer funka med moderkortet i rätt hastighet?

Plockade bort Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 2400Mhz DOMINATOR PLATINUM eftersom de verkade inte funka med moderkortet, annars yttligare en rolig detalj att ha på datorn :)

 

Grafikkort: 3x EVGA GeForce GTX 680 Classified 4096MB

3st 670 4gb eller 3st 680 4gb (siffror på prestandaskilnad? )

Classified eller FTW?

Kommer nog inte överklocka om det inte behövs iframtiden.

Ska klara av 3 skärmar på hög upplösning

 

Nätagg: be quiet! Dark Power Pro10 1200W 80+ Gold Modulär

För stort eller för litet?

Vill gärna testa be quiet!

 

CD/Blu Ray: LG BH10LS38 Blu-Ray/DVD brännare

Kommer den passa i datorn utan att ta i?

 

Chassi: Cooler Master HAF 922 Svart 650W

Snyggt chassi som ska vara ljuddämpat, förhoppningsvis så tar de bort priset för inbyggda nätagget

 

Lagring: 2x 3TB Seagate Barracuda 7200rpm SATA 6Gbit/s

 

 

 

Ska även prata med honom om det som Alling skrev senast ;)

Verkar vara vettigt.

RAID 0 låter dock lite osäkert...går en disk sönder så kraschar ju hela systemet?

Har man 2st olika så går ju inte data förlorad på den som är hel plus att man då vet vilken som är trasig och det är väl kanske svårt att lista ut om man har 4st diskar i datorn?

 

Sen så förstår jag inte varför ni pratar om GTX 690 istället för 680 eller tom 670??

690 är ju redan 2st 680 på samma kort vilket betyder att de båda kärnorna DELAR på minnet medan om man sätter i fler separata 680 eller 670 kort så får varje kärna ALLT minne. Det låter bättre i mina öron iaf med tanke på prisskillnaden ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..//..

Ditt senaste inlägg ovan är en korspostning enligt regel #5 som vi normalt inte godkänner.

Du har en egen tråd: Tips och råd ang. nytt datorköp? där du skrivit exakt samma sak i inlägg #23.

 

Syftet med denna tråd är förslag till PC För Allas monsterdator och inläggen i denna tråd bör hålla sig till detta, så nu får ditt inlägg i den här tråden om din kamrats värstingmaskin tolkas som förslag till PC För Allas monsterdator.

 

Mvh Flyfisherman / Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt senaste inlägg ovan är en korspostning enligt regel #5 som vi normalt inte godkänner.

Du har en egen tråd: Tips och råd ang. nytt datorköp? där du skrivit exakt samma sak i inlägg #23.

 

Syftet med denna tråd är förslag till PC För Allas monsterdator och inläggen i denna tråd bör hålla sig till detta, så nu får ditt inlägg i den här tråden om din kamrats värstingmaskin tolkas som förslag till PC För Allas monsterdator.

 

Mvh Flyfisherman / Moderator

Ber om ursäkt för detta!

Ville bara ha fler experter som hjälpte till. De som kikar i denna tråd kikar inte i min tråd och vice versa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gårddagens monsterdator brukar ju vara dagens bä bä vita lamm, så till våren så uppgraderar man nog till en bättre för ca 5 - 6 tusen spänn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Tack alla för tips och smarta idéer! Jag ska nu ta era svar med mig till en lite mer erfaren datorbyggare än jag själv hos en av de större nätbutikerna, så ska vi tillsammans komponera ihop en riktigt bra dator utefter era önskemål.

 

Hur datorn till slut kommer se ut återstår nu att se. Dels har ju ni lite olika uppfattningar om vad som är det bästa valet i olika situationer, dels beror det ju också på vilka komponenter som är tillgängliga för oss. Men jag är övertygad att den blir kanon.

 

/Mattias Inghe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gårddagens monsterdator brukar ju vara dagens bä bä vita lamm, så till våren så uppgraderar man nog till en bättre för ca 5 - 6 tusen spänn

Haha, ja så är det i stort sett alltid. Men tänkte vi så skulle vi få svårt att skriva om ny teknik överhuvudtaget. Den blir ju gammal teknik med tiden, och i den här branschen ofta halsbrytande fort.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

I senaste numret av PC För Alla nr.12 Nov. 2012 som damp ned i brevlådan idag, så finns nu läsarnas Drömdator.

 

Det blev ett vrålåk (bara slicks som fattas).:thumbsup:

 

Den maskinen skulle jag mycket väl skulle kunna tänka mig. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...