Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

När finns detta på marknaden till rimliga priser? En gissning?


3DArt

Rekommendera Poster

God afton!

 

Jag börjar så här när två årsdagen närmar sig för min dator, enligt signaturen, fundera på ett nybygge. Men det kommer nog att dröja bra länge innan jag tycker att det är värt pengarna och besväret. Följande önskemål/drömmar har jag angående min kommande dator. Det ska vara främst en arbetsstation men principen lär vara densamma.

 

1. Jag vill ha en Intel Core i7, eller dåvarande namn (Core i8?), med åtta kärnor och klockad i minst 4 GHz och gärna gå att pressa lite till. Kanske 4,5GHz med rätt kylning. Men jag har i mitt arbete stor nytta av flerkärniga CPU-er. Tror inte att kurvan är helt linjär. Alltså tror jag inte att åtta kärnor presterar dubbelt så bra som en fyrkärnig. Om man bara títtar på CPU:n. Men ändå bra mycket bättre med mina program.

 

2. Moderkortet ska ha Thunderbolt ansluning. För dessa har väl redan börjat dyka upp även för PC? Har jag fel här? Är det något att eftersträva eller är skillnade mot USB 3.0 försumbar? Plus så många anslutningar i övrigt.

 

3. Moderkortet måste stödja 64GB RAM-minne

 

4. Priserna på SSD ska ha sjunkit så att det är realistiskt med en styck 256GB och en på 512GB (gärna 1TB, men det lär dröja)

 

5. Grafikkort har jag redan, ett Quadro 4000 och det kommer jag att behålla.

 

6. I dagens penningvärde får det gå loss på max 25 000 kronor. Billigare är naturligtvis bara bra, men jag har ju redan grafikkort så där sparar jag nästan 9000 kronor.

 

Så min fråga riktar sig till er som kan sin PC-historia. När eller om kommer detta att finnas och alltså ge mig ett ytterligare skäl till att ruinera mig. Men jag konsumerar och håller därför hjulen snurrande. Ingen aning vilka hjul dock men bra sägs det vara! Kanske grottekvarnens hjul?

 

Punkt 1 och 2 är viktigast. Tror ni att jag får vänta till vintern, våren 2013 eller sommaren 2020? Är mest nyfiken så att jag kan påbörja den långvariga processen att köpa ny dator. Eller är det bara att ge upp om dessa önskemål? Har dålig koll så här i den första fasen när man ska köpa nytt/uppgradera

 

Många tack i förskott!

 

MVH//Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är också lite sugen på att uppgradera, men min tre år gamla Lynnfield i5 är fortfarande alldeles för snabb och Haswell kommer ju att vara alldeles för löjligt snabb, räknar med att den Intel-processor som kommer våren 2014 kommer att vara ca 100 gånger snabbare än min Lynnfield i5, men är det kul så är det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...