Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kommer inte in i routern


rolfr

Rekommendera Poster

Med min normala dator kommer jag inte in den kombinerade Modem/Routern. Det är en Zyxel P-260-1HN-F1 från Glocalnet. Adressen är 192.168.1.254. Har provat med Explorer, Firefox och Chrome. Jag antar att det är någon inställning i min dator som är fel, eftersom två andra datorer och en surfplatta kommer in. Kör alla med WiFi men har även testat den krånglande med Ethernetkabel utan att lyckas. Kör med Win 7 och kommer ut på internet och in i en NAS utan probem. Hoppas någon kan hjälpa mig med tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med min normala dator kommer jag inte in den kombinerade Modem/Routern. Det är en Zyxel P-260-1HN-F1 från Glocalnet. Adressen är 192.168.1.254. Har provat med Explorer, Firefox och Chrome. Jag antar att det är någon inställning i min dator som är fel, eftersom två andra datorer och en surfplatta kommer in. Kör alla med WiFi men har även testat den krånglande med Ethernetkabel utan att lyckas. Kör med Win 7 och kommer ut på internet och in i en NAS utan probem. Hoppas någon kan hjälpa mig med tips.

Vad får den normala datorn för IP-adress? Är det en som börjar med 192.168.1?

 

Det skulle ju tänkas vara antivirusprogrammet eller något liknande som stoppar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om jag inte trodde på det, så har jag provat 0.1 också, men kom så klart ingen stans alls.

Denna dator som har det här problemet har adressen 192.168.1.81, och de som kommer in slutar på 94 resp 91. NASen som jag når även med denna dator slutar på 70.

Tyckte det lät troligt att anti virus programmet skulle kunna stoppa. Men AVG som jag använder gick att stänga av temporärt i 10 minuter, men tyvärr, det hjälpte heller inte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Drar mig till minnes att när jag för någon månad sedan skulle initiera en liten trådlös router från AirLive för att ha med på semestern, så hade jag lite strul innan jag fick det till att fungera. Problemet var att även den hade setup adressen 192.168.1.254. Så småningom fick jag det då aktuella problemet löst, men minns att jag sedan inte kom in i Zyxeln via WiFi längre. Men just då fungerade det i alla fall med kabel. Men inte nu längre. Kanske kan detta ge några associationer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Du kan förmodligen komma åt routern genom att använda adressen 192.168.1.1 som är standard adress för en del routrar.

// Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Du kan förmodligen komma åt routern genom att använda adressen 192.168.1.1 som är standard adress för en del routrar.

// Jari

 

Har redan testat det. Det går inte. Två andra datorer och en surfplatta kommr in på den riktiga adressen. Det är bara den hä dagligen använda datorn som inte kommer in. Får inte ens upp inloggningssidan utan bara "sidan kan inte visas"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Du kan förmodligen komma åt routern genom att använda adressen 192.168.1.1 som är standard adress för en del routrar.

// Jari

Flera som inte är läskunniga i den här tråden. TS skrev ju i första inlägget att adressen till routern är 192.168.1.254...

 

Kan det vara att Win 7-maskinen av någon anledning är inställd på ett annat subnät?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Kan det vara att Win 7-maskinen av någon anledning är inställd på ett annat subnät?

 

Det låter som en väg värd att testa. Jag vet bara inte hur man gör det. Kan du kanske berätta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske om en stund. Annars har du ju vår vän Google. Sök på typ: Ändra subnätmask windows 7 eller samma sak på engelska.

 

I o f s hittar jag inte hur man ändrar det, men det kanske kvittar om jag tolkar följande rätt: Alla tre datorerna har Nätmask: 255.255.255.0 och Standard-gateway: 192.168.1.254.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några tankegångar:

Blir det samma sak om du skriver http://192... som bara 192....?

Om du på en annan dator ansluter till routern, vilken blir hela adressen då?

På min blir det http://192.168.1.1/start.htm - vad händer om du skriver allt (motsvarande) det på den krånglande?

 

Det blir samma resultat med alla varianterna:

192.168.1.254

http://192.168.1.254

http://192.168.1.254/login.cgi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man ska alltid logga in i sin router via kabel, kan lätt bli fel annars, om det överhuvudtaget går trådlöst.

 

Kan du se denna dator i routern via annan dator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man ska alltid logga in i sin router via kabel, kan lätt bli fel annars, om det överhuvudtaget går trådlöst.

 

Kan du se denna dator i routern via annan dator?

Har provt med kabel igen, men det går inte, precis som innan.

 

Förstod inte riktigt hur du menar med frågan om att se denna dator i routern. Men jag har gjort så här:

 

Tänk att min krånglande dator kallar vi för A och de båda andra för B resp C. Det har varit lite olika från gång till gång när jag startat upp B och C men just nu Kan A inte se någon av de andra varken i utforskaren eller Total Commander.

 

B ser ingen. C ser B men inte A. Efter 5 minuter ser B och C varandra och C ser även A.

Förvirrande?Ja, men jag förstår nu att det har med olika nätverk att göra. Från början hade jag ett separat modem och en separat Netgear router. Nätverket kallade jag RR. Efter att jag bytt bostad funkade inte uppkopplingen som den skulle och jag fick i slutändan ett nytt kombinerat Modem/Router av märket Zyxel. Det blev då uppsatt ett nätverk som kallades för standardnamnet Workgroup. Och det är det jag kör med.

 

Har märkt att när någon av B och C startas upp, dyker gamla RR-nätverket upp och efter ett tag neutraliseras det hela till Workgroup. Det var väl därför som det blev förvirrande. Efter att jag skrivit hela den här harangen är det så här:

 

A ser bara B

B ser A och C

C ser A och B

 

Inte helt rätt alltså. Och fortfarande är det bara B och C som kommer in i routern. A får inte ens fram inloggningssidan. Varken trådlöst eller med kabel.

 

Jag är lite orolig att ställa till det ytterligare, men vad sägs, det måste väl vara rätt att helt sonika radera RR nätveket?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...