Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Enkel skrivare+skanner


Cecilia

Rekommendera Poster

Kan ni föreslå någon enkel kombinerad skrivare och skanner till min pappa?

Eller någon som man ska undvika?

 

Han skriver aldrig ut foton, 95% av sidorna är i svartvitt och 5% i färg, mycket dubbelsidigt. Färgpatronerna ska inte användas när man skriver i svartvitt och det kan gärna gå att ta ut dem också (och ändå skriva) eftersom varje start av åtminstone min skrivare verkar förbrukar lite av alla patronerna. Helst att skannern klarar av böcker och inte bara enskilda papper. Han har Windows 7, bara en dator och ingen router så USB-anslutning är det bästa.

 

Skrivaren behöver vara enkel att använda, dvs inga komplicerade svårlästa inställningar på skrivaren utan ett lättförståeligt gränssnitt i datorn för att välja dubbelsidigt, svart/vitt eller färg etc. Hyfsat pris per utskriven sida.

 

Hur är dessa skrivare+skanner för under en tusenlapp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Tills du får några konkreta tips, så kan du snegla på del del tester.

Jag skulle annars tippa på att dom bläckstråleskrivare som är av typen multifunktionsskrivare också är fotoskrivare.

 

Personligen är jag väldigt nöjd med min Canon Pixma MG5250 med 5 separata patronersom kan köpas separat eller tre av färgerna i valuepack (billigare) och även om den har stöd för trådlös anslutning, så kan man koppla in den via USB.

Locket går att lyfta nån centimeter bak också så det blir parallellt, men klarar inte tjocka böcker med locket stängt, men tror (?) att det nog kanske inte gör något. Skannar man av något med locket delvis öppet, så känns objektet ändå av så endast det området läses in vid autoskanning.

Program och menyer på svenska.

 

Annars kanske en laser och skanner multifunktionsskrivare ger ett bättre pris/sida?

 

Bäst i Test.se 2012

2012-02-11 - PC för Alla: 5 trådlösa färglaser som klarar allt

Ljud & Bild - Test av 6 multifunksjonsskrivare mars 2012

Testfreaks.se - Multifunktionella-skrivare

Smartson - Skrivare & skannrar

Testvinnare - Multifunktionsskrivare

PriceRunner - skrivare bäst i test

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

 

Skulle rekomendera en enklare färglaser, bläckstråleskrivarnas problem är att patronernas munstycken torkar om man inte skriver ut kontinuerligt. I dom nya skrivarna brukar det inte gå att ta ut patroner, då kommer maskinen säga att den saknar patronerna och i värsta fall kommer den ej att fungera innan man satt i patronerna igen.

 

Då det rör sig om 95% s/v utskrifter är laser det bästa, tonerkassetter påverkas inte av stillastående. har själv erfarenhet av SAMSUNG CLX-3185 en bra skrivare med rimliga utskriftskostnader. Tyvärr har denna skrivare inte (duplex) dubbelsidig utskrift med automatik, att skanna från böcker är nästa alltid ett problem då man får ett ljusinsläpp som kan förvränga den skannade bilden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med om att färglasrar har stora fördelar men jag ser att en stor nackdel är att det är en 15 kilo tung stor klump. Jag är inte säker på att min 85-åriga pappa skulle kunna flytta den för att t ex komma åt en sladd på baksidan, men jag ska prata med honom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Föreslår en Canon multifunktionsskrivare som man ofta kan få för runt 500:- när elektronikvaruhusen har lockpriser.

 

Har själv en sådan och den är enkel att handha, två patroner, en färg och en svart. Efter vad jag förstår så används inte färgpatronen när man skriver svart utan bara när den svarta är slut.

 

Modellnummer och beteckningar ändras hela tiden så jag refererar inte till det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Köpet är uppskjutet därför att det visade sig att Canon hade tagit fram ett program till den 12 år gamla skrivaren som gjorde att man fick fler möjligheter att styra utskrifterna än vad man fick med drivrutinen som Windows installerade, så nu går det att göra dubbelsidiga utskrifter igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Canon här också :D

 

Otroligt att de tar fram program till en skrivare som var så gammal redan när Vista kom ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...