Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

2 skärmar uppstart av datorn startas på bildksärm 2. (Inte den primära)


Benna

Rekommendera Poster

Hej!

 

Det är så att jag kopplat 2 bildskärmar till datan, min primära fungerara helt ok och bra likaså den andra skärmen men mitt problem är att när datan startas så är den skärm 2 som startas upp och allting visas där, förens man kommer till inloggningen då startas den primära och jag får logga in. Jag testa inaktivera skärm 2 för att se ifall det funka då att starta upp med primära skärmen men det fungera inte heller då.. den använda fortfarande skärm 2 även om jag inaktiverat den via nvidia's kontrollpanel.

 

Någon som kan hjälpa?

Kan lägga till att när jag tittar på nvidia's kontroll panel så står det skärm 1 på den jag kallar 'skärm 2' och min primära har nr 2 fast är den primära.

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du inte bara skifta anslutningarna bak på grafikkortet där skärmkabel-kontakterna sitter?

Sedan ställer du om i kontrollprogrammet igen så rätt skärm blir den primära?

 

Alltså, min 24" skärm sitter egentligen på den grafikport som anses vara DVI port nr. 2. men jag ändrade detta:

Högerklicka på skivbordet > välj Skärmupplösning

 

post-73434-0-22145500-1347112679_thumb.png

 

post-73434-0-92383900-1347112684_thumb.png

 

Fast vid min uppstart så startar båda skärmarna upp och visar exakt samma bild, tills Windows startat upp och då kommer mitt utökade skrivbord fram på rätt sätt, varav min 24" skärm 2 som jag har till vänster är min primära bildskärm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket, hjälpte! :)

 

Jag undrar också en annan sak ifall jag har ett spel igång som är 'överlappande' allt annat... Men ifall jag använder 2 spel på samma gång 'överlappningen' försvinner från ett spel är det pga att andra spelet har en överlappning också? I så fall hur kan jag fixa detta?

 

Med överlappning menar jag, när jag tex spelar ett spel på min primära och har ett annat spel igång på andra skärmen så är det så att när jag spelar i fullskärm i spelet så brukar musen försvinna till andra skärmen vilket man inte vill pga att man vill kunna spela utan att musen försvinner från spelets ram hela tiden.

 

uo0001t.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr har jag aldrig provat med två spel samtidigt och det känns inte heller som något jag vill göra heller, drar ju framförallt grafikprestanda som behövs till ett spel, om detta är ett grafikintensivt, kan man tycka.

 

Är det två fullskärmsspel? Ja då vet jag inte alls hur man gör.

På mitt AMD Radeon grafikkort, eller i dess kontrollprogram AMD Catalyst Control Center, så ställer man in vilken bildskärm som skall vara huvudskärm för spel och videouppspelning i fullskärmsläge.

 

Vad finns det för inställningar i ditt nVidias kontrollprogram?

Kan du aktivera olika spelprofiler kanske, så att du kan ställa in för specifika spel, hur dessa skall köras och visas?

Mvh B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej igen! Skriver igen nu när jag märkt att min min ickeprimära skärm startas upp före när jag startar upp datan. Tex ifall man ska in på BIOS så startas den på den andra skärmen alltså inte den primära... min primära som är HDMI startar inte alls med BIOS.

 

Någon som kan ge en förklaring på detta? kan man fixa det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

min primära som är HDMI startar inte alls med BIOS.

Finns kanske inte stöd för HDMI i BIOS?

Men vari består problemet egentligen?

Gör det något om det är en viss skärm som nyttjas när du ska ändra i BIOS?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns kanske inte stöd för HDMI i BIOS?

Men vari består problemet egentligen?

Gör det något om det är en viss skärm som nyttjas när du ska ändra i BIOS?

Ja, eftersom jag troligtvis inte kommer använda mig av den andra skärmen inom framtiden.

också när jag alt-tabbar genom program och spel så verkar den försöka hitta en ny HDMI ingång eftersom skärmen stängs av och sedan startas på igen.

 

Som sagt jag vill ju att min stora nyaste skärm ska vara primär på alla sätt och vis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du stänger av din sekundära, "på knappen", vad händer då vid uppstart?

Inget, förens man kommer till skrivbordet..

Alltså all svart/vit text när man startar upp kommer inte upp och inte alternativet där det står klicka på del för att komma till bios tex inget av det kommer upp...

 

Eller jo blåruta med en skärmpopup som säger "Ingen HDMI ingång" tror jag, men sedan stängs skärmen av och startas upp när man kommer in till skrivbordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK.

Ja då är det kanske detta med stöd i BIOS.. har du klickat runt i inställningarna för BIOS och letat något som skulle kunna ha med detta att göra?

Vilket moderkort?

 

Kanske läge starta en ny tråd/fråga kring just det? Under avdelningen Processorer, moderkort & minnen. Kanske andra med mer kunskap i ämnet bevakar just den avdelningen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske inte räcker att stänga av den "sekundära" skärmen utan kabeln behöver dras ur för att man ska vara säker på att BIOS inte känner av att det finns en skärm där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK.

Ja då är det kanske detta med stöd i BIOS.. har du klickat runt i inställningarna för BIOS och letat något som skulle kunna ha med detta att göra?

Vilket moderkort?

 

Kanske läge starta en ny tråd/fråga kring just det? Under avdelningen Processorer, moderkort & minnen. Kanske andra med mer kunskap i ämnet bevakar just den avdelningen...

Tja, ja... det skulle ju vara skönt att veta varför det inte fungerar.

MSI, P67A-G45 (MS-7673)

 

Kanske inte räcker att stänga av den "sekundära" skärmen utan kabeln behöver dras ur för att man ska vara säker på att BIOS inte känner av att det finns en skärm där.

Jo det fungerade då, ifall jag drog ut kontakten till den sekundära skärmen, kunde komma in på bios.. när jag kopplade in den sekundära igen och starta om så är det som vanligt igen att det startas upp med den sekundära och inte min primära.

 

Prioriterar BIOS VGA före HDMI ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prioriterar BIOS VGA före HDMI

Ja, det skulle jag tro, kanske finns där någon motsvarande boot-ordning för grafiken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eftersom jag troligtvis inte kommer använda mig av den andra skärmen inom framtiden.
Men då vet du ju att det fungerar när den "sekundära" skärmen inte finns längre.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det skulle jag tro, kanske finns där någon motsvarande boot-ordning för grafiken?

Ska kolla om en stund.

 

Men då vet du ju att det fungerar när den "sekundära" skärmen inte finns längre.

Ja precis, men tänker ifall det är relaterat till alt + tab att den stängs av och kollar ifall det finns hdmi uttag tar cirka 5 sekunder innan den startas igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...