Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Gammal arbetsdator ska bli hemmadator, saknar admin rättigheter


tobi

Rekommendera Poster

Har en gammal HP från ca 06/07 med Win XP

 

Den mappstrukturer etc enligt hur den användes tidigare mot företagets nätverk, remote acess etc.

 

Hur kan jag formatera den och ta bort allt sådant mumbojumbo och sedan kunna använda den endast som privatdator i hemmet?

 

Finns det gratis OS etc om kan användas efter formatering. Känner givetvis till att Word, excel m.fl andra program måste köpas, men för att få en brukbar surf och i viss mån arbetsdator i hemmet UTAN att behöva köpa nytt OS mm till denna gamla dator. Hur gör jag då?

 

Är jag ute och cyklar eller finns det förhållandevis enkla tillvägagångssätt föt att börja om på nytt med denna fantastiskt driftssäkra och relativt snabba dator?

 

/Tobi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan använda någon gratis Linux-distribution, t ex Linux Mint, Ubuntu mm. De flesta klarar sig utmärkt med LibreOffice eller OpenOffice (båda gratis) i stället för Microsoft Office.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spännande med Linux och Ubuntu. Har ingen aning om funktionen men har hört talas om dem länge.

 

Antar att jag kan lägga det på en sticka eller cd/dvd (cd/dvd finns i HP laptopen) och typ sätta i skivan och köra installation efter total formatering av datorn?

 

Installationsokunnig som jag är borde jag kunna googla mig till step by step guide för en sådan installation..

 

Tack för tips Cecilia

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Debian är i alla fall inte något för en nybörjare.

 

Du behöver inte formatera bort Windows först utan det gör installationsprogrammet. Det är lättast att bränna den nedladdade ISO-filen som avbild/image/iso till en CD/DVD-skiva som du sedan startar datorn från. Provkör den valda distributionen innan du installerar den så att du ser att all hårdvara fungerar, t ex nätverkskort.

 

Det var nyligen en tråd som diskuterade lite olika distributioner till en nybörjare. Den här borde det vara: //eforum.idg.se/topic/337545-basta-linux/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att återgå lite till din xp-kopia, leta rätt på någon variant av key-finder program som kan visa din produktnyckel(det spelar ingen roll om det skulle innehålla nån ohyra om du ändå ska formatera datorn)sedan skaffar du en skiva det brukar gå om man är ihärdig, och installerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den enkla lösningen kan vara att du skaffar dig administrativa rättigheter på datorn.

Genom att ta bort lösenordet för administratören.

Googla på

remove administrator password windows xp nordahl

Sedan loggar du in som

Administrator

eller

Administratör

skriver inget alls i password rutan

och loggar in.

Viss kan du köra nån linuxrelease men nyare linuxreleaser funkar bäst om det finns 1024MB minne eller mer.

Vilket jag gissar att du inte har?

Vilket begränsar urvalet. Kör själv en linuxrelease och använder drygt 800MB RAM just nu.

post-42633-0-00849500-1347005090_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte lättare att surfa till tillverkarens webbplats, ange datormodellen i sökfunktionen där och se om datorn är utrustad med en återställningspartition!

 

Är den det så står där vilka tangenter etc. du skall trycka på för att starta återställningen! (sök typ "installera om Windows" etc. på tillverkarens webbplats)

 

Då installeras datorn om till det skick den hade när datorn startades 1:a gången.. Den har då inget med ditt företag att göra och du får då själv välja adminlösenord etc.

Programvaror och Windows installeras med sina licenser osv...

 

Allt ovan förutsätter dock att företaget inte raderat återställningspartitionen.. Men lämnar de iväg en dator för att användas privat UTAN att först rensa disken så lär de knappats nått upp till den nivå som gör att de kört annat än orginalinstallationen och anpassat den till företagets nätverk!

 

Så det är värt den lilla extra tid det tar att kolla upp och prova återställningen!

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Viss kan du köra nån linuxrelease men nyare linuxreleaser funkar bäst om det finns 1024MB minne eller mer.

Vilket jag gissar att du inte har?

Vilket begränsar urvalet. Kör själv en linuxrelease och använder drygt 800MB RAM just nu.

Måste väl bero på vilket användargränssnitt man väljer och vad för program man kör. Vi har en gammal billig netbook med Linux Mint 11 LXDE, lite långsam med fungerar hyfsat och den dator lär ju vara sämre än en 6 år gammal företagsdator.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste väl bero på vilket användargränssnitt man väljer och vad för program man kör. Vi har en gammal billig netbook med Linux Mint 11 LXDE, lite långsam med fungerar hyfsat och den dator lär ju vara sämre än en 6 år gammal företagsdator.

Det låter ju bra det ! Tyvärr är den allmänna uppfattningen som jag tror omfattar mer än 50% av alla datoranvändare

att linux är ett operativsystem

att precis som Windows måste linux uppgraderas för att inte bli fullt av skitprogram

så jag lägger en länk till Linux Mint LXDE 9

och min avsikt är givetivis att man precis som du Cecilia, inte ska uppgradera. Det finns ju version 13 nu....

För alla uppgraderingar leder till högre hårdvarukrav

http://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?f=175&t=49022

där man sätter minimikravet till 192MB RAM

http://www.linuxmint.com/release.php?id=13

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte lättare att surfa till tillverkarens webbplats, ange datormodellen i sökfunktionen där och se om datorn är utrustad med en återställningspartition!

 

Är den det så står där vilka tangenter etc. du skall trycka på för att starta återställningen! (sök typ "installera om Windows" etc. på tillverkarens webbplats)

 

Då installeras datorn om till det skick den hade när datorn startades 1:a gången.. Den har då inget med ditt företag att göra och du får då själv välja adminlösenord etc.

Programvaror och Windows installeras med sina licenser osv...

 

Allt ovan förutsätter dock att företaget inte raderat återställningspartitionen.. Men lämnar de iväg en dator för att användas privat UTAN att först rensa disken så lär de knappats nått upp till den nivå som gör att de kört annat än orginalinstallationen och anpassat den till företagets nätverk!

 

Så det är värt den lilla extra tid det tar att kolla upp och prova återställningen!

:)

 

Om det är företaget som köpt in denna dator, för att användas i företagets miljö, så är den ju då troligen anpassad från början just för företagsmiljö, då lär också den eventuella återställningspartitionen vara företags anpassad, alltså går den återställningen troligen inte att användas.

 

Då är det också troligen en XP-företagslicens som finns i datorn, som kan krångla till det, med lite otur.

Nu har jag inte full koll på juridiken gällande företagslicenser, för det finns flera olika versioner på dessa, så jag vet inte om det går att använda den produktnyckel som finns i datorn, till privat bruk.

 

Annars kanske det handlar om att använda någon Linux-distribution ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På en liknande företagsdator (Dell laptop med Windows Vista) som en bekant köpte loss och som jag försökte återställa så gick inte detta.

Dels var det ett Admin lösenord för att överhuvudtaget komma åt Recovery menyn via F8, lösenordet som jag visserligen lyckades plocka fram med Pogostick men det hjälpte ändå inte - fanns ingen återställningspartition.

 

Så kan det ibland vara på företagsmaskiner, dom är specialbeställda och i det här fallet skedde utrullningen via företagets dataavdelning, alla datorer får exakt samma paket installerat och backuper sköts när dom är inkopplade på företagsnätverket etc. och återställning för respektive dator på företagets server.

 

Det blev att köpa och installera en helt ny Windows 7 32-bit utgåva (kontrollerade givetvis stödet för datorns hårdvara) och dessförinnan hade jag manuellt hämtat hem alla drivrutiner från tillverkarens supportsida, genom att slå in datorn speciella Service Tag-nummer som stod på en klisterlapp på undersidan. Lite bökigt, men det gick, fast vissa drivrutiner som jag använde var Windows Vista.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Kul med flera olika inlägg. Ska ta reda på vad jag har för kapacitet i datorn. Kan bara säga att med tanke på åldern (tror att den är så pass gammal som 06/07, kanske har överdrivit något) så fungerar den mycket bra.

 

Hur som helst återkommer med lite info kring vad jag har för dator så får det börja där. Blev ju efter inläggen mer modfälld än laddad inför mitt komamnde arbete med att driva ut företagsdemonerna ur denna laptop!

 

Tack för diskussionen och inläggen. återkommer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...