Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rensa min windows 7 dator


DDB

Rekommendera Poster

Spar undan det du vill ha kvar, installera sedan om Windows 7, ta bort den gamla partitionen, i samband med att du installerar om Windows.

Så mycket mer kan du inte göra, och det räcker gott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag ska inte sälja den utan Windows det var därför jag undrar om det går att radera mina filer utan att ominstallera Windows. Jag har inget viktigt eller privat på datorn så därför är det inte så viktigt att allt är helt bort städat. Jag har serienumret på Windows om det hjälper. jag håller på att flytta och Windows DVD:en ligger i någon låda...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt t.ex. Ibas, så räcker det med att göra en ny partition vid ominstallation, dom påstår att även dom har svårigheter att få fram information när man gör så, eftersom det blir en ny tabell.

 

Men till ditt problem nu DDB, har du inte kvar installationsskivan till Windows 7, så får du ju problem att sälja datorn.

Ska man vara juridisk petig, så får du inte sälja datorn, utan att antingen operativet är installerat, eller att skivan följer med.

 

Då har du alltså bara ett alternativ, som jag ser det.

Att du får försöka avinstallera så mycket som du bara kan av program och sådant, som du har installerat, rensa bort temporära filer/mappar och annat.

Tyvärr så kommer en hel del att finnas kvar, även privata uppgifter, som kan vara svåra att hitta, eftersom det är svårt att rensa undan, när man inte kanske vet vad man ska rensa bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, operativsystemet är ju installerat så där är det ju inga problem, jag har byggt datorn själv, därför ser det ut som det gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Serienummer?

Menar du produktnyckeln på en etikett från Microsoft?

För utan den så kommer köparen inte vara säker på att ha en giltig Windows.

En Windows-skiva kan du/köparen ju låna från någon men det är ju licensnyckeln man betalar för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge du inte hittar din skiva, så är det nog bara att börja att rensa undan, så mycket du kan/vågar, men som sagt, det kommer säkert att finnas mappar/filer som kan innehålla info om dig, bara så du vet.

 

Och hittar du skivan, tveka inte att installera om innan du säljer den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar serienummret så klart, Produktnyckeln. jag klistrade på äkthetsbeviset med produktnyckeln på datorn så det är det inga konstigheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att du har ordning på produktnyckeln :thumbsup:

Det går bra att låna en skiva av en kompis för en ominstallation.

 

Killdisk har en funktion för att skriva över de områden på hårddisken som är markerade som lediga, dvs först tar du bort dina filer och annat och sedan kör du Killdisk och väljer Wipe-funktionen.

"Wipes out free clusters (unused by file data sectors)"

 

Allra först får du börja med att skapa en ny användare så att du verkligen kan ta bort alla filer och mappar som hör ihop med din nuvarande användare (C:\Användare\anv.namn). Efter att du har avinstallerat alla program får du gå igenom C:\Program, C:\Program (x86) och C:\ProgramData, och ta bort de mappar som inte har tagits bort i samband med avinstallationerna. Kör Diskrensning för att ta bort alla tillfälliga filer och gamla systemåterställningspunkter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...