Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Förstärka routersignalen? Dålig räckvidd.


3DArt

Rekommendera Poster

Hej på er!

 

Jag har en ganska ny, ca ett år gammal, router av fabrikatet Netgear N600 och den är ansluten till datorn och en otroligt massa andra prylar. Det finns ingen ledig port kvar (jag vet att det finns switchar). Problemet är att jag styr min musikanläggning (Meridian Media Core 200) via det trådlösa nätverket och min iPad. Det hela är väldigt smidigt.

 

Problemet är att iPaden ofta förlorar kontakten med nätverket. Då får jag gå in med den i arbetsrummet där routern står och då hittar den lätt mitt nätverk. Arbetsrummet ligger bakom en betongvägg på andra sidan vardagsrummet där musikanläggningen finns. Det handlar om fem meter max. Ska en router inte klara mer än så? En liten betongvägg kan väl inte blockera så mycket?

 

Finns det någon lösning på detta förutom att byta router. För hur ska jag veta att den nya fungerar bättre? Finns det någon möjlighet att montera någon sorts antenn i vardagsrummet som är kopplad till routern? Med förstärkning kanske? För jag kan inte flytta routern, det skulle bli en gigantisk kabelhärva och min sambo skulle vara måttligt road av en sådan lösning. Någon som har något förslag på vad jag kan göra?

 

Stort tack på förhand!

 

MVH//Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan köpa en repeater/brygga som utvidgar ditt trådlösa nät. Annars är det det som du vill undvika som är den enkla lösning, genom att flytta din router kanske bara en meter kanske du kan få dess signal att studsa in i angränsande rum.

 

Du har många exempel på sådana produkter här

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=473

ett exempel är denna

http://www.dustinhome.se/product/5010622397/netgear-wn2500rp-wireless-dual-band-repeater

Ingen aning om den är bra ska sägas...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ett mycket bra och konstruktivt svar! Jag har nu med mycket möda och stort besvär flyttat routern en meter upp till en hylla. Där NAS:en redan står. Så det blev ett saftigt kabelknippe och ett väldans trassel att lösa upp men det gick. Ska pröva om det blir bättre men en snabbtest indikerar att så kan vara fallet.

 

Om det inte fungerar så vet jag nu att det finns repeaters och bryggor att ta till. Det visste jag inte innan. Problemet är väl att dessa måste anslutas till routern, eller hur? Och då tar de en port som inte finns och jag måste skaffa en switch också och då blir det ingen jättebillig lösning.

 

Men som sagt, ett mycket informativt och vettigt svar. Tack Monshi!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan 3Dart.

Nej en repeater behöver inte anslutas till Routern.

Men däremot kan du behöva ansluta den till en dator eller bärbar för att konfigurera den.

Men använder du tex Netgear WN3000RP så trycker du på routerns WPS knapp och på Extenderns WPS knapp så är det fixat.

Alltid smidigare om du använder samma märke & generation av prylar.

 

Själv har jag provat många olika Routers mm men blev helt fast av Asus RT-N66U styrka på det trådlösa och repeater.

 

Men lycka till och frågar du på lokala datoraffären eller där du köpte Routern så hjälper dom dig säkert.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej, en brygga/repeater behöver inte, som shRtee (välkommen till Eforum) säger, anslutas fysiskt. Den sniffar upp den trådlösa signalen och skickar den vidare, skapar en zon till med trådlöst nät. Gäller bara att placera den smart så att den dels får en signal från ditt existerande nät samt så att den nya zonen når dit du vill.

 

Du kan, som sagt, behöva ansluta den temporärt via kabel till en dator för att konfigurera den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, vad otroligt smidigt! Då frågar jag lämpligen Inet där jag köpte routern om vad de tycker skulle passa mig. Tusen tack alla ni som bryr er och tar tid att svara på en total främlings frågor. Kommunicerar de båda enheter trådlöst är det ju underbart. Problemet blir placeringen. Kan ju inte gärna montera den i dörrposten, vilket nog vore tekniskt klokast. Men jag har en sambo att ta hänsyn till och då blir det knepigare.

 

Slutligen måste jag fråga. Vad heter apparaten jag eventuellt behöver. Det gick tyvärr inte riktigt fram till mig. Var det repeater? WN3000RP verkar klart intressant. Det kanske få bli en sådan i dörrposten trots allt. Får spraylackera den så den inte syns och hoppas på det bästa:-)

 

Tack!!

 

//Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

Ja prova med WN3000RP , Installerade en sådan hos en av mina kunder och den funkar Kanon nu.

Ja som tidigare skrev så är det endast temporärt du kan behöva ansluta med kable, men med WN3000RP behövs det inte alls.

 

Bara att trycka på WPS knappen på routern , sätt i WN3000RP i ett vägguttag och tryck på dens WPS knapp,

 

Vänta 30 sek. Klart

 

Jag tror tom min svärmor kan lösa det ooo det säger inte lite.

 

Lycka till och får du mer problem så Ropa igen....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack ShRTee! Min router är en Netgear N600 och vilken knapp som är WPS har jag ingen aning om. Så där slår nog din svärmor i alla fall mig. Hur lokaliserar jag denna knapp. Är det bara att leta i någon manual så står det WPS. Är det allmänt vedertaget? Och tror du att min router har en sådan knapp?

 

Tack!

 

//Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill bara tillägga att Monshis tips om att flytta routern kanske inte var så dumt. Den åkte upp en meter och hamnade på en hylla och det verkar ha fungerat över förväntan. Inget avbrott hittills i alla fall. Får testa det empiriskt i en vecka innan jag vågar jubla dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

 

Jag kollade just nu på den modellen du har.

Och har du den där det är en Stor Blå knapp på ovansidan så är det den.

 

Annars så kan det vara så att du får logga in i webbgränssnittet via din dator på 192..168.1.1

Och logga in med dina lösen mm.

Där kan du aktivera WPS på routern.

och sen gör du enligt manualen på den nya repeater eller vad det nu blir.

 

Kör hårt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...