Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Värmegenerering från Intel HD Graphics 4000?


pfw

Rekommendera Poster

Jag väljer mellan två Toshiba i nuläget (855-10U vs. 855-11C, se http://www.prisjakt....1235665,1235664 ).

Enda skillnaden (?) är att den billigare har integrerat GPU (Intel HD Graphics 4000 ) istället för dedikerat (Radeon HD 7670M).

 

Datorn är till min fru, som inte ska spela spel eller så, men huvudorsaken till bytet är värmeproblem med HP Pavilion dv6eo1128.

 

Fråga: Hur stor risk är det att det integrerade kortet driver fram värmeproblematiken på denna maskin? Finns det något annat kort/konfiguration som är känt för en bra (låg) värmeprofil?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med ett integrerat så kommer du alltid att ha det dvs att du inte kommer kunna byta grafik kort i framtiden, skulle nog ta Intel eftersom att det inte är en stationär dator så är det svårare att byta. Tror inte att det skulle bli värme problem direkt eftersom att tillverkarna ska inte sälja datorer som ska nog överhätta så att hårdvaran blir defekt/trasig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Processorn Intel Core i7 3610QM innehåller alltså grafik av typen Intel HD Graphics 4000 och har den en max värmeavgivning på 45W. Grafikchippet Radeon HD 7670M har en max värmeavgivning på 20-25W. Visserligen kommer väl i7-processorn att aldrig komma upp till det maximala värdet när grafiken inte används men det är väl tveksamt om det halveras. Den totala värmeavgivningen är därför troligen lägre i datorn utan separat grafikenhet. Sedan är det ju omöjligt att veta hur Toshiba har dimensionerat fläktar och om de har fått till luftflödet bra.

 

Datorn är till min fru, som inte ska spela spel eller så, men huvudorsaken till bytet är värmeproblem med HP Pavilion dv6eo1128.
Är det inte billigare att lämna in datorn och låta någon öppna den och ta bort damm?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...