Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

GPU skalning?


Martyyyyy

Rekommendera Poster

Sorry om jag skapar ny tråd, men hittade ingen tråd med "småfrågor"..

 

Har ett nytt Radeon HD7870 kort, och kikar man runt på Catalyst center kan man aktivera GPU skalning? Vad är det?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Följande hittade jag på AMDs sida.

Reasons to Configure GPU Scaling:

GPU Scaling performs all image scaling using the scaling features of the graphics card.

 

Practical to users that want to maintain aspect ratio for older games and applications that still run in a 5:4 aspect ratio format on widescreen display devices

Practical to users that deliberately want to stretch a 5:4 aspect ratio resolution on a widescreen monitor

Practical to users that want to reproduce a non-native resolution pixel per pixel on a display device

 

Jag tolkar detta som att grafikkortet sköter den del av skalningen som annars hade hanterats av antagligen cpu eller bildskärmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för svaret, då vet jag!

 

Kan lika gärna använda denna tråd och fråga en annan sak ang. Catalyst Center.

 

Om man går in på Graphics Overdrive så ska man ju kunna överklocka kortet.

 

"GPU klocka med höga prestanda" står på 1050MHz, man kan dra upp regeln till 1400MHz.

 

"Minnesklocka med höga prestanda" står på 1250MHz av 1450MHz.

 

Provade att dra upp båda dessa till max, men då när jag gick in i BF3 eller GTA så fryser skärmen när spelet drar igång. Anledning till detta??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske för att du överklockar mer än kortet klarar...

 

Du kan istället för att försöka göra detta manuellt, använda Auto-Tune, så testar Catalyst olika frekvenser och ställer in automatiskt det som fungerar bäst.

Testen kan ibland ta en otrolig tid, samtidigt som man kan få en konstig bild på skärmen. Bara att vänta ut den - ifall den inte kraschar, vilket också kan hända. Då måste man starta om datorn.

 

Efter Auto-Tune är klar så kan man välja att använda dessa nya inställningar eller helt skippa detta.

Och du kan också efteråt gå in igen och klicka på Standardvärden, för att återställa och bocka ur 'Aktivera Graphics Overdrive' så kör den med fabriksinställningarna.

 

post-73434-0-11603000-1346688721_thumb.png

 

Om du skall testa överklockning, så håll koll på grafikkortets temperaturer. Tempen ökar rejält mycket mer när grafikprocessorn och annat används i tex. ett häftigt spel, däremot sker inte speciellt mycket ökning av detta när inte grafikkortet belastas just något som tex. när du surfar eller gör nåt annat enklare.

 

Klockorna går alltså då upp till det förinställda frekvensvärdet, för att sedan gå ned när belastningen sjunker. Det är den den troliga orsaken att det inte fungerade när du spelade med dom extremvärden du manuellt ställde in.

 

Jag skulle vara försiktig med överklockning på ett så nytt och dyrt kort...;)

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...