Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byta dator


marita1

Rekommendera Poster

Hej!

 

Nu har det blivit dags att byta ut min ena gamla dator mot en ny stationär. Från en 12 år gammal XP-dator till en ny W7 64 bitars.

 

På den datorn har jag haft Outlook Express men vill byta till Windows Live Mail samt behålla inställningar för konton, mail och adresser. Har snokat runt men har inte riktigt hittat hur jag gör. Har för mig att när jag bytte för några år sedan så fanns det en detaljerad beskrivning om hur man förde över allt via ett USB-minne.

Någon som vet?

 

Tänkte att inte använda Windows filöverföring, dels har jag ingen kabel och dels kanske man får med gammalt skräp.

 

Några andra tips eller råd i samband med bytet? Det visar sig att det är mer jobb än vad jag trodde!

 

/M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sist jag gjorde precis samma sak för några år sedan gjorde jag följande:

 

Sparade allt jag var rädd om. T ex favoriter i IE, alla inloggningsuppgifter (bl a på papper), inställningar av konton och vissa program och enheter. Eftersom jag har sex fysiska diskar internt gjorde jag också ett dokument med namn och uppgifter om diskbeteckningar för att en del program direkt skall kunna hitta sina data när de söker på de platser där de senast huserade. Därefter exporterade jag alla mail ( i mitt fall många tusen) från mitt dåvarande Outlook Express till en annan disk intern eller extern.

 

Därefter formaterade jag den disk som bara systemet och program skulle ligga på - i mitt fall en SSD-disk. Detta skedde med hjälp av Windows 7 skivan (i mitt fall Ultimate 64-bit). Vad jag minns gick installationen problemfritt. Alla drivrutiner fick läsas in för moderkort och övriga enheter där det gällde att ha aktuell rutin för 64-bitar till hands.

 

En sak att tänka på är att datorns hårdvara är kompatibel. Det finns ett program att hämta från Microsoft som kollar detta.

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att göra det enklare skulle jag installera Windows Live Mail på den gamla datorn, för då kommer väl installationen av det att föra över allt som ligger i Outlook Express till formatet för Windows Live Mail. Det gör det mycket enklare att flytta över mejlen när det ligger i samma format i båda datorerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej igen!

 

Kom på att jag skulle vilja spara eller flytta över mina favoriter från IE8 till IE9.

Kan man på något sätt lägga dem på ett USB-minne och sedan flytta över dem? Eller hur gör man?

 

Den gamla datorn är inte uppkopplad mot internet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Internet Explorer klickar du på stjärnan uppe till höger så att du får fram favoriterna. I rutan som kommer upp finns en rullgardinsmeny upptill och i den väljer du "Importera och Exportera". Därefter väljer du "Exportera till en fil" och följer det som kommer sen för att skapa en fil på USB-minnet.

 

I nya datorn gör du på motsvarande sätt fast du väljer "Importera från en fil" i stället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej alla, jag har samma "problem" som Marita och är ägare till 3 olika kablar för överföring mellan min gamla 32-bitars XP-dator till min nya 64-bitars Win 7 dator men kan INTE få dem att prata med varann...:( ....Har laddat ner mjukvaran i gamla datorn men hittar inget program för den nya datorn med Win7.

Alla MS sidor antyder att Win 7 redan har stöd för filöverförning men när jag söker på "filöverföring" i den nya datorn hittas ingenting...:blush:...vad göra..??...tack för synpunkter...:thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Marita, hur blev det med dina överföringar, kunde du få dina två datorer att prata med varann via kabel eller fick du springa från den ena till den andra med ett USB-minne i handen...:thumbsdown: ..eller har tråden dött helt och hållet...??....mvh :mellow:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu var det ju så att Marita inte ens försökte koppla ihop datorerna utan frågade om hur man får över mejl och favoriter. Om ditt problem gäller hur man får ihop någon sorts nätverk mellan datorer så förslår jag att du skriver en ny tråd i //eforum.idg.se/forum/36-natverket-programvara/ i stället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...