Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

märkliga frågor kring JBOD och RAID5


-neo-

Rekommendera Poster

Har sökt omkring på diverse sajter och forum kring JBOD och RAID5 och har lite frågor som jag inte lyckats hitta så enkla eller bra svar på. Hoppas någon kunnig här kan hjälpa mig. Min tanke är att skaffa en NAS därför frågorna.

 

Vi börjar med JBOD. Exempel: Jag har 4 diskar i JBOD. Virtuellt ser dessa ut som en enda stor disk. 10 mappar med filer ligger där. En disk går sönder. 3 mappar försvinner. Kan jag använda resten av mapparna? Eller är det filer här och där som försvinner? Kan jag då se och använda resten av filerna?

 

RAID5. Här skulle jag vilja fråga någon som har erfarenhet av denna konfiguration. Har läst att det går långsammare att skriva med denna konf. Stämmer detta? Är det något som ni sett påverkar prestanda?

 

Är det någon som erfarit problem när en disk gått sönder i RAID5? Alltså när man ska göra sin rebuild med en ny disk. Har läst att efter 2009, pga att vi då nådde 2 TB diskar, så är risken så stor att när man gör sin rebuild kan en ytterligare disk fallera pga påfrestningen. Och att då RAID5 spelat ut sin roll. Se Why RAID5 stops working in 2009.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...