Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppdatera ubuntu 12.04


Techh4ck

Rekommendera Poster

Kanske jag har missat något i någon av alla trådar jag bläddrat igenom, men som ny ubuntu användare (dual boot med win7) så inbillar jag mig att den nya "point" releasen som ligger ute funkar som en patch med en samling av alla redan existerande uppdateringar gällande säkerhet och vidare.. Men till frågan, hur gör jag för att installera? Har 12.04 LTS nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I ditt ställe gör jag ingenting.

OM du inte har problem med din nuvarande Ubuntuinstallation.

Regeln: If it ain´t broken don´t fix it.

Jag har kört Ubuntu 2005 - 2008 men till slut blev det en uppdatering med problem för mycket. För mig.

Så nu kör jag en Exton Mandriva från 2009. Funkar problemfritt.

Jodå jag har provat på uppdatera. Slutade med katastrof.

Så nu kör jag en Exton Mandriva från 2009. Funkar problemfritt.

Och har inga planer på att uppdatera.

Har du bara Flash inaktiverat som normalinställning i webbläsaren är chansen försumbar du ska få problem genom att inte uppdatera.

Väljer du att uppdatera så är min uppskattning att du har 50% chans få strul.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I ditt ställe gör jag ingenting.

OM du inte har problem med din nuvarande Ubuntuinstallation.

Regeln: If it ain´t broken don´t fix it.

Jag har kört Ubuntu 2005 - 2008 men till slut blev det en uppdatering med problem för mycket. För mig.

Så nu kör jag en Exton Mandriva från 2009. Funkar problemfritt.

Jodå jag har provat på uppdatera. Slutade med katastrof.

Så nu kör jag en Exton Mandriva från 2009. Funkar problemfritt.

Och har inga planer på att uppdatera.

Har du bara Flash inaktiverat som normalinställning i webbläsaren är chansen försumbar du ska få problem genom att inte uppdatera.

Väljer du att uppdatera så är min uppskattning att du har 50% chans få strul.

 

Jadu det är ju 1 problem jag har, eller problem, snarare något som bara är väldigt irriterande, kör ju dual boot med win7 på en hyfsad dator och kör då hdmi genom hembioförstärkaren till min tv för att dra nytta av ARC, men varje gång jag bootar upp ubuntu så flimrar skärmen och ser scramblad ut eller hur man ska beskriva det, då får jag byta källa på hembion och tillbaka så funkar det felfritt, detta fenomen händer aldrig vid boot av win7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jadu det är ju 1 problem jag har, eller problem, snarare något som bara är väldigt irriterande, kör ju dual boot med win7 på en hyfsad dator och kör då hdmi genom hembioförstärkaren till min tv för att dra nytta av ARC, men varje gång jag bootar upp ubuntu så flimrar skärmen och ser scramblad ut eller hur man ska beskriva det, då får jag byta källa på hembion och tillbaka så funkar det felfritt, detta fenomen händer aldrig vid boot av win7.

Låter som ett problem i grafikdrivarna, om du läser vad som är löst i "Ubuntu uppgraderingen" så kan du se om det här problemet är löst.

Det kan också vara så att för att lösa problemet räcker det att editera i den fil som har grundinställningarna för grafiken.

Läs instruktioner för grafikdrivarna.

Och självklart kan du bara uppdatera och se om problemet försvinner.

Det kan också vara så att problemet hänger saman

med

ditt grafikkort

din hembio

men söker du på tex Google och beskriver problemt ökar chansen du hittar nått.

Svårt göra mer för mig när jag varken vet vad du har för grafikkort eller hembio.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Kanske jag har missat något i någon av alla trådar jag bläddrat igenom, men som ny ubuntu användare (dual boot med win7) så inbillar jag mig att den nya "point" releasen som ligger ute funkar som en patch med en samling av alla redan existerande uppdateringar gällande säkerhet och vidare.. Men till frågan, hur gör jag för att installera? Har 12.04 LTS nu.

 

Varför uppdatera när du redan kör 12.04?

 

Det är samma version, men bara den skillnaden att den versionen du har är en "Long term support"-version. Vilket innebär att du har support på tre år. Versionen som inte heter LTS har support på 18 månader. Skulle hellre försöka uppdatera drivrutinerna till grafikkortet än att att installera 12.04:an.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är 12.04 LTS som har fått en "point release" 12.04.1:

http://www.theinquirer.net/inquirer/news/2200583/canonical-to-release-ubuntu-12041-with-calxeda-arm-support

http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=MTE2NzA

 

Om man redan har använt 12.04 så har man väl redan fått in alla buggrättningarna via den automatiska uppdateringsfunktionen.

 

While Ubuntu 12.04.1 is meant primarily for businesses, casual users will also get at least one major advantage from it. Once released, you can download this version and use it to install Ubuntu with all the latest updates on new PCs. In the recent past when you did this, you had to install Ubuntu 12.04 and then update it with 500MBs or so of updates since Ubuntu 12.04's April release. With this edition, you'll spend less time getting your new PC up and running the most up-to-date version of Ubuntu.
http://www.zdnet.com/minor-improvements-coming-in-ubuntu-linux-update-release-7000003098/
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha då förstår jag, då kan jag sluta tänka på det för så många uppdateringar som jag fick dra ner när jag installera så borde jag förståt från början, ibland fungerar inte skallen så bra =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...