Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Digitalbilder på diskett


DAL30

Rekommendera Poster

Ett problem har uppstått. Jag har köpt en ny digitalkamera Nikon D3100. Den tidigare kameran är Olympus Camedia C-3000 Zoom. Problemet uppkom, då den "gamla" kameran inte går att aktivera, trots att jag satt i fyra nya batterier. Ett kontaktproblem har tydligen uppstått i den "gamla" kameran, och jag klarar inte aktiveringen, trots otaliga försök. Jag har även rådfrågat några sakkunniga, som inte heller klarar av problemet. Eftersom jag har en hel del bilder på den "gamla" kamerans disketter, så kan jag inte överföra bilderna till min dator. Datorn är dessutom inte utrustad med en diskett-station för att ta emot de disketter det gäller, nämligen "OLYMPUS M-128P ID10" och "Sun Disk SDSM-128". Den nya kameran innehåller inte heller denna typ av diskett.

Jag frågade i en fotoaffär om möjligheten att "hyra" en kamera för att sätta i denna typ av diskett, men svaret var, att denna typ av disketter inte finns numera!

Min fråga är förstås: Finns det någon (enkel) väg att klara ut problemet?

Vad kan jag göra för att "få tag i" bilderna?

Tacksam för hjälp!

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Är det en helt vanlig 3,5" 1,44MB floppy diskett eller någon annan variant med större lagringsutrymme på disketten?

Annars finns ju floppy diskettstation med USB-anslutning för vanliga disketter, olika priser om man söker lite:

 

http://www.inet.se/p...isk-drive-svart

http://www.cableworl...et%29-svart.asp

http://www.sandberg....ppy-Mini-Reader

http://www.alina.se/...?r=pl&T2=133-50

http://www.conrad.se...d-swe&pi=410700

 

Behövs inga särskilda drivrutiner om man kör på tex. Windows XP, Windows Vista, Windows 7/8

Dessa installeras automatiskt från Windows.

För äldre operativsystem, så brukar det följa med en CD-skiva med särskilda drivrutiner.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag missförstod när det står disketter i första inlägget, men har kameran minneskort, då blir det naturligtvis en annan femma?:unsure:

 

Då är Mikael63s sista länk det som ger bäst svar till ditt problem, om du nu inte vill ha en intern minneskortläsare som ev. stöder dessa minneskort...

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behövs inga särskilda drivrutiner om man kör på tex. Windows XP, Windows Vista, Windows 7/8

Dessa installeras automatiskt från Windows.

För äldre operativsystem, så brukar det följa med en CD-skiva med särskilda drivrutiner.

Mvh

 

Tyvärr så har jag vilselett dig genom att kalla minneskortet för diskett.

Jag ber om ursäkt för misstaget, men min ovana gjorde att det blev fel benämning.

Tack, Flyfisherman, för ditt goda försök!

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tack, Mikael63, för ditt klarläggande svar!

Du fann, att min tidigare kamera var försedd med minneskort - inte diskett.

Din redogörelse visar den väg jag skall följa för att hämta bilderna från minneskorten.

Tack, Mikael63, för din hjälp!

Du får en poäng för hjälpen!

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag missförstod när det står disketter i första inlägget, men har kameran minneskort, då blir det naturligtvis en annan femma?:unsure:

 

Då är Mikael63s sista länk det som ger bäst svar till ditt problem, om du nu inte vill ha en intern minneskortläsare som ev. stöder dessa minneskort...

Mvh

 

Tack, Flyfisherman, för ditt fina svar på min fråga, som byggde på min okunnighet. Minneskort är ju något helt annat än diskett!

Tack än en gång!

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Ingen fara, huvudsaken är ju att det löser sig.

Berätta gärna sedan om det gjorde det.

Mvh :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för poäng!

 

Svärfar har också en gammal Olympus med sådana minneskort. Med tanke på hur "sladdriga" de är skulle man kanske kunna kalla dem för Floppy ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Ingen fara, huvudsaken är ju att det löser sig.

Berätta gärna sedan om det gjorde det.

Mvh :thumbsup:

 

Tack, Flyfisherman!

Nu har jag troligen fått lösningen på problemet att ordna bilder från minneskorten.

Det tar sin tid att fixa detta.

Jag återkommer då det är klart.

Tack än en gång!

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för poäng!

 

Svärfar har också en gammal Olympus med sådana minneskort. Med tanke på hur "sladdriga" de är skulle man kanske kunna kalla dem för Floppy ;)

 

Hej!

Än en gång: STORT TACK, Mikael63!

Det tar sin tid, men jag skall nu använda ditt facit för ordna bilderna.

Jag återkommer då jag klarat ut det hela.

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, Flyfisherman!

Nu har jag troligen fått lösningen på problemet att ordna bilder från minneskorten.

Det tar sin tid att fixa detta.

Jag återkommer då det är klart.

Tack än en gång! DAL30

 

Återkommer nu med följande berättelse om hur problemet med minneskorten löste sig:

A) Till att börja med fann jag, att problemet med att aktivera kameran OLYMPUS Camedia berodde på batterierna, som jag använde och som inte fungerade, trots att jag uppladdat dem. Jag använde i stället helt nya batterier, och då fungerade kameran med minneskorten.

B) När jag anslöt kameran till datorns USB-uttag med hjälp av avsedd kabel, så fick jag upp ett meddelande, om att anslutningen inte var OK.

Så här stod det på datorns meddelande:

"OLYMPUS CAMEDIA Master

Can not connect to the camera; Please confirm or try the following:

1. The camera is plugged in and the power is on.

2. Change the port setting.

3. Lower communication speed.

4. Camera´s mode dial is set to outer connection mode."

C) Jag undersökte dessa fyra punkter, men fann ingen lösning.

Den sista punkten förstår jag dessvärre inte helt betydelsen av.

D) Vid närmare kontroll av mina digitalbilder på olika CD, dit jag överfört mina tagna bilder, visade det sig, att jag redan överfört de bilder, som fanns på de nu aktuella minneskorten. Därför behöver jag egentligen inte besvära mig med att ordna överföringen för att ha tillgång till de aktuella bilderna på minneskorten.

 

TILL SIST:

Eftersom jag fortsättningsvis önskar använda digitalkameran OLYMPUS Camedia med användande av aktuell typ av minneskort, vore jag dock glad, om jag kunde etablera kontakten mellan kameran och datorn i samband med överföring av nytagna bilder.

Frågorna är förstås då:

a) Varför uppstår svårigheter med kontakten enligt någon av de ovan angivna 4 punkterna?

B) Vad bör jag försöka att göra för att skapa kontakt?

 

PS. Tidigare hade jag inga problem med överföring av bilder från OLYMPUIS Camedia-kameran till den dator jag då hade.

Tacksam för ytterligare synpunkter på överföringen av digitalbilder!

TACK för din hjälp, Flyfisherman!

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Än en gång: STORT TACK, Mikael63!

Det tar sin tid, men jag skall nu använda ditt facit för ordna bilderna.

Jag återkommer då jag klarat ut det hela.

DAL30

 

Mikael63!

Jag återkommer nu med följande berättelse om hur problemet med minneskorten löste sig:

A) Till att börja med fann jag, att problemet med att aktivera kameran OLYMPUS Camedia berodde på batterierna, som jag använde och som inte fungerade, trots att jag uppladdat dem. Jag använde i stället helt nya batterier, och då fungerade kameran med minneskorten.

B) När jag anslöt kameran till datorns USB-uttag med hjälp av avsedd kabel, så fick jag upp ett meddelande, om att anslutningen inte var OK.

Så här stod det på datorns meddelande:

 

"OLYMPUS CAMEDIA Master

Can not connect to the camera; Please confirm or try the following:

1. The camera is plugged in and the power is on.

2. Change the port setting.

3. Lower communication speed.

4. Camera´s mode dial is set to outer connection mode."

 

C) Jag undersökte dessa fyra punkter, men fann ingen lösning.

Den sista punkten förstår jag dessvärre inte helt betydelsen av.

D) Vid närmare kontroll av mina digitalbilder på olika CD, dit jag överfört mina tagna bilder, visade det sig, att jag redan överfört de bilder, som fanns på de nu aktuella minneskorten. Därför behöver jag egentligen inte besvära mig med att ordna överföringen för att ha tillgång till de aktuella bilderna på minneskorten.

 

TILL SIST:

Eftersom jag fortsättningsvis önskar använda digitalkameran OLYMPUS Camedia med användande av aktuell typ av minneskort, vore jag dock glad, om jag kunde etablera kontakten mellan kameran och datorn i samband med överföring av nytagna bilder.

Frågorna är förstås då:

a) Varför uppstår svårigheter med kontakten enligt någon av de ovan angivna 4 punkterna?

B) Vad bör jag försöka att göra för att skapa kontakt?

 

PS. Tidigare hade jag inga problem med överföring av bilder från OLYMPUIS Camedia-kameran till den dator jag då hade.

Tacksam för ytterligare synpunkter på överföringen av digitalbilder!

Ovanstående inlägg har jag också skrivit till Flyfisherman, som också svarat mig på mina frågor!

TACK för din hjälp, Mikael63!

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tips i all välmening:

Se //eforum.idg.se/index.php?app=core&module=help

Och där, en bit ner under Inlägg

och där stycket som börjar med "För att citera ett annat inlägg ..."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bild från manualen..

 

PS. Tidigare hade jag inga problem med överföring av bilder från OLYMPUIS Camedia-kameran till den dator jag då hade.

Använde/använder du Camedia Master i båda fallen?

post-52940-0-08121200-1346704795_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bild från manualen..

 

Använde/använder du Camedia Master i båda fallen?

 

STORT TACK, Mikael63!

Det finns verkligen mycket att använda sig av när man skall skriva ett inlägg bl.a. med citat.

Jag har mycket att lära mig, förstås!

 

Jag skall använda din bifogade bild för att ordna kontakten mellan kameran och datorn.

Jag återkommer senare, sedan jag använt hjälpen.

Du får en poäng för din konstruktiva hjälp! :thumbsup:

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikael63!

Återkommer om kontakt-problemet mellan OLYMPUS-kameran och min nya ACER-dator.

Trots minst sagt många försök att på olika sätt skapa kontakten har jag tyvärr ännu inte lyckats.

Jag följde t.ex. noggrant den anvisning, som du bifogade en text-bild av, men det hjälpte mig inte. Där stod det bl.a., att man skulle göra uppkopplingen mellan kamera och dator, då datorn inte var påslagen. Och bl.a. detta råd har jag följt.

När jag tidigare gjorde överföringen av bilder från OLYMPUS-kameran, så hade jag en äldre och enklare dator. Då var det inga problem med överföringen.

Jag har väl ännu inte gett upp hoppet, men "det ser mörkt ut"!

Jag funderar vidare. :blink:

Tack, än en gång Mikael63 för ditt engagemang! :thumbsup:

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan om Camedia Master används kvarstår...

 

Förlåt, Mikael63, att jag inte såg din fråga!

Javisst! Jag använde jag Camedia Master i båda fallen!

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlåt, Mikael63, att jag inte såg din fråga!

Javisst! Jag använde jag Camedia Master i båda fallen!

DAL30

Okej. Jag ska testa med svärfars kamera så snart tillfälle ges. Måste i det fallet se om han vill använda Camedia Master på sin nya dator eller om han kan hantera detta via utforskaren (via kortläsare då)..

 

Även i ditt fall verkar ju en kortläsare vara ett hyfsat billigt sätt att slippa krångla med kabel till kamera och laddade batterier...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...