Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Får inga diskussionsgrupper


rolfr

Rekommendera Poster

Använder Win7 och Windows Live Mail och försöker läsa in vilka diskussionsgrupper som är tillgängliga. Det finns två konton, Microsoft Communities och nntp.glocalnet... och när jag testar att läsa in grupperna så står det att programmet ansluter osv. Men efter en stund får jag meddelandet 'Windows Live kan inte ansluta till internet, vilket kan bero på att det antivirus- eller brandväggsprogram som inte tillåter detta. Kontrollera att alla eventuella antivirus- och brandväggsprogram på datorn tillåter Internetåtkomst för Windows Live Mail (wlmail.exe).'

Låter ju logiskt, men efter att tilfälligt ha disablat AVG under 10 minuter, samtidigt som jag ställt in Windows brandvägg att tillåta alla varianter av Live Mail, så får jag fortfarande samma meddelande och inga diskussionsgrupper. Vad kan jag ha missat att göra? Vill någon försöka hjälpa mig vore jag tacksam.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja nu blir jag så less igen på Glocalnet, precis som jag varit för många år sedan på Tele2 och kompani. Jag ringde dem på supporten och han hade ingen aning. Inte ens om Glocalnet hade kvar nntp.glocalnet.net. Han ville att jag skulle tala med deras kundtjänst för att få veta OM de ha detta. Försökte hålla mig kvar hos honom för att få inställningar osv. Men nej, det var kundtjänst som gällde! Ok, han var vänlig att koppla mig dit och efter ytterligare 7-8 minuters väntetid så kom jag dit. Men tjejen där visste bara att de hade en mejltjänst och absolut inget annat. Hon gav mig tipset att det är supporten som vet allt om detta. Det hjälpte inte att jag berättade att det var de som koppplat mig till henne. Moment 22 alltså.

 

Så oavsett om de har newsservern eller inte, så finns det andra alternativet kvar, nämligen Microsoft Communities. Det är bara det att vid försök med dem, får jag exakt samma svar som jag skrev först om. Och det är väl riktigt som första supportkillen sade, att får jag mail och surf att funka, så är det inget de kan göra åt mitt problem. Och det var egentligen också därför som jag sökte efter något tips här, där det finns folk som råkat ut för allehanda problem, som ofta har löst sig efter lite diskussion.

 

Kan det kanske finnas fler orsaker till att min kontakt utåt för diskussionsgrupperna stoppas i min maskin? Kan det finnas andra program som jag skulle kunna testa med istället och kanske kunna komma åt dem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beginning in June 2010, Microsoft will begin closing newsgroups and migrating users to Microsoft forums that include Microsoft Answers, TechNet and MSDN. This move will centralize content, make it easier for contributors to retain their influence, reduce redundancies and make content easier to find. Overall, forums offer a better spam management platform that will improve customer satisfaction by encouraging a healthy discussion space.
http://www.microsoft.com/communities/newsgroups/default.mspx

 

Används gratis newsgroup av någon numera? De blev väl rätt hårt spammade på slutet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppsan! I går kväll lade jag in ett ett nytt inlägg som svar på jannejannes, men det har tydligen censurerats bort. Kan undras om någon moderator här jobbar på Glocalnet eftersom jag skrev att jag var trött på att de bara ville skicka mig runt mellan två avdelningar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlåt, jag måste ha råkat klicka fel :(

För naturligtvis var det inte meningen att dölja ditt inlägg, men det var en del problem med forumet när jag skrev mitt inlägg och jag fick skicka det flera gånger innan det kom in så i irritationen måste jag ha kommit år en knapp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej rolfr,

Jag är inte förvånad över resultatet av dina kontakter med Glocalnet. Glocalnet och Bredbandsbolaget ägs numera av Telenor.

Och Telenor lessnade jag redan omkring 1998 på som internetleverantör.

Då hade Telenor köpt Algonet som jag hade mitt internetabonnemang hos och Telenors site talade genast om för mig att jag hade fel på min webbläsare och måste uppgradera !

Vilket i klartext betydde att jag måste köpa en ny dator.

Eftersom min dator med DOS 6.22 Windows 3.11 och pga BIOS max RAMminne 16MB inte

klarade någon modernare webbläsare än Netscape 3. För lite RAM med 16MB helt enkelt.

Jag hade visserligen uppgraderat från 12MB till 24MB RAM men det blev bara 16MB vilket stämde med Compaqs manual.

 

Men med alla andra siter utom Telenors funkade den här datorn utan problem.

Så jag slutade med Telenor som internetleverantör.

Och körde vidare med min andra internetleverantör.

För jag hade två. Funkade inte internetuppkopplingen med den ena så körde jag med den andra.

 

Jag har haft Europolitan som mobilnätsleverantör. Köptes av Vodafone och sedan av Telenor.

Uppe i Hälsingland nån mil norrdväst om Delsbo fick jag gå ner till den lokala badsjön för att fråga var mina vänner från Stockholm kunde ha sitt sommarställe.

För Telenor har ingen täckning i Norrhavra.

Så nu har jag Halebop som kör på Telias nät och har täckning i Norrhavra.

Björn Rosengren hade rätt när han kallade Norge den sista Sovjetstaten efter förhandlingarna mellan Telia och Telenor om en sammanslagning.

Om han med det menade att Telenors intresse för något annat än kundernas pengar är noll (0).

Och kunderna ska anpassa sig till Telenor.

Telenor ska inte anpassa sig till kunderna.

Vilket du märkt.

Janne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det spelar nog ingen roll vilken internetleverantörs support man ringer, man ska nog ha en väldig tur om den personen har hört talas om newsgroups. Själv har jag inte använt det på närmare 15 år och den enda som jag har träffat på under de här åren som gjort det har gjort det för att hitta skadlig kod eftersom det finns en del mer eller mindre kriminella grupper som använder newsgroup-kanaler för att kommunicera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja less på Glocalnet är jag numera efter att jag flyttat för ett halvt år sedan. Det var inte många rätt de hade då. Det tog två månader innan ADSL och IP telefonen fungerade som de skulle. Trots att hela flytten var anmäld och bekräftad hur allt skulle vara 3 månader i förväg. Den ena handen där vet inte vad den andra gör. Under de två månaderna fick jag hemskickat tre modem eftersom de trodde det var fel på gamla som jag bara hade kopplat ur den förra bostaden och kopplat in här. Dessutom var två av dem exakt likadana och anslutningen fallerade här på exakt samma sätt med det gamla och de två första nya. Sedan får jag brev om att jag skall skicka tillbaka modemen. Och när jag gjort det kommer påminnelse och hot om 500 spänn i debitering trots att jag skickat dem. Och när jag ringer och talar om när de var skickade, noterades det och avgiften ströks. Sedan tog det två månader till så hade de lik förbaskat debiterat 500:- på en faktura.

 

Antar att Telenor andan spritt sig i leden, för jag har tidigare om åren åtskilliga gånger berättat att just Glocalnet var ett företag som var hjälpsamma, kunniga och gjorde mig alltid nöjd vid de kontakter jag hade, att jag gav dem positiva referenser till släkt och vänner. De fick faktiskt på det viset flera nya kunder, vilket jag idag nästan ångrar att jag medverkade till. Men, det var då det. Nu är det som det är, och jag vet inte om det överhuvudtaget finns någon internet leverantör som folk är speciellt nöjda med.

 

Så får jag väl också tänka mig att skippa iden med nyhetsgrupperna då. Anledningen var, att jag för många år sedan skrev en hel del Access program åt folk och då hittade jag många väldigt bra kontakter där med alla de kunniga MVP människorna i världen. Det var väldig givande måste jag säga. Just nu var det eventuellt aktuellt att komplettera ett sådant gammalt program och jag tänkte börja nosa i den kretsen igen. Men jag får väl i så fall leta var jag kan hitta de gubbarna någonstans, för jag tror ju inte att de lagt av helt. Är det kanske någon här som vet något sådant inneställe?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Observera att det var 2006 som Telenor köpte hela Glocalnet efter att ha varit största ägare i 4 år.

 

Alla MVP i Acess listas på https://mvp.support.microsoft.com/communities/mvp.aspx?product=1&competency=Access och det går kanske att genom att kolla informationen om dem och googla på namn hitta var de håller hus numera. En annan länksida med MVP är http://www.mvps.org/links.html#Access

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia för de länkarna. Tittade på några av namnen jag kände igen från förr och även om de så klart inte vill att man ställer frågor direkt till dem, om man har problem, så hittade jag hos en av dem en länk till ett sådant forum som han själv och 2500 andra medlemmar rör sig i. Där är rätt ställe för frågor och precis som här på eforum svarar den som känner sig inspirerad till det. Har inte hunnit registrera mig och syna det närmare, men ser fram emot att kolla det i lugn och ro.

 

Vad gäller hur länge Telenor ägt Glocalnet och kanske därmer hur spridningen av det jag kallar Telenor-andan i för oss kunder negtiv betydelse, kan jag bara säga att sista gången jag hade behov av faktisk hjälp från dem var nog en 3 - 4 år sedan. Då var det, precis som ännu tidigare bara goda erfarenheter jag hade av dem. Det är nu efter flytten för ett halvår sedan som jag märkt att det försämrades. Jag nämnde ovan de 500:- de debiterade fastän det inte skulle ske. Ett rykande färskt exempel till, är när min sambo helt plöstligt blev debiterad GPRS kostnad på sin mobil, fastän hon inte, medvetet i alla fall, utan bara kopplat upp sig på nätet via wifi. Ok, jag vet att det kanske kan vara någon app som velat uppdatera sig. Det lät i alla fall rimligt när Glocalnet killen sade det. Som god säljare han var, så erbjöd han, att om hon just då beställde ett surfkonto, så skulle de stryka GPRS kostnaderna som hade uppstått. Det blev gjort så och jag bad om en mejlbekräftelse att de skulle stryka alla de kostnaderna. Så skedde också första månaden, men nu nästa gång hade de lagt till en GPRS kostnad igen. Jag talade med en kvinna hos Glocalnet som med näsan i vädret säger, att jag inte lyssnade på hennes förklaring till varför vi skulle betala. Att vi hade de fått en skriftlig bekräftelse 'Kunde hon inte se' i sina anteckningar. Naturligtvis protesterade jag i högan sky, namngav den som skrivit bekräftelsen samt datumen. - Då säger människan bara att vi kommer inte lngre i det här samtalet och lägger på luren!

 

Så min erfarenhet och upplevelse av Glocalnet som leverantör har gått från att vara otroligt positiv under många år, till att vara körd i botten på några enstaka ärenden under några få månader.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...