Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

IP-adresskonflikt med annat system i nätverket


novisenerik

Rekommendera Poster

Helt plötsligt får jag idag upp GUL varningstriangel med texten WINDOWS SYSTEMFEL. I rutan står skrivet: Systemet har upptäckt en IP-adresskonflikt med ett annat system i nätverket. Min stationära dator som är kopplad direkt med kabel från Routern som går trådlöst till min bärbara dator och mobiltelefon.

Detta har fungerat i flera månader utan problem, jag har inte installerat någon ny enhet till vare sig den stationära.

Jag har läst på forumet och kollat IP adresserna. Den stationära datorn slutar med 168.1.1 och laptopen slutar med 168.1.7.

Med laptopen kommer jag ut på internet och ingen varning kommer upp. Även via mobilen kommer jag ut på internet.

Någon som har en aning om vad man kan göra för att få den stationära datorn att fungera igen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Routern har troligtvis 192.168.1.1, så då kan inte den stationära ha det också. Sätt en annan slutsiffra, t ex 2, eller sätt datorn att ta emot IP-adress automatiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet löst! Det var nätverkssladden in i den stationära datorn som glappade. Nu sitter den som den ska och allt fungerar perfekt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...