Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Avinstallera Java från dina datorer - allvarliga säkerhetshål


Flyfisherman

Rekommendera Poster

Ja vad skall man säga om detta då?:unsure:

 

2012-08-30 PC för Alla Mozillas råd: Avinstallera Java från dina datorer

2012-08-30 TechWorld: "Oracle kände till Java-bristen i april"

August 29, 2012 Computerworld: Java zero-day exploit goes mainstream, 100+ sites serve malware

 

Ta bort Java från Windows eller Mac i denna artikel:

Ny sårbarhet i Java hotar både Windows och Mac

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall båda köras?

Java SE Runtime Environment 6 Downloads och Java SE Runtime Environment 7 Downloads?

6:an behövs den överhuvudtaget?

 

Så här ser det ut hos mig, varav 7:an kom igår och verkar vara senaste:

post-73434-0-38559600-1346396438_thumb.png

 

Enligt denna kontroll har jag senaste: http://www.java.com/...d/installed.jsp

Men då borde väl 6:an kunna avinstalleras som ändå(?!) verkar gammal?

 

Jag avinstallerade nyss JavaFX som var gammal (juli) och faktiskt ingen aning om vad den gör heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade Runtime Environment 6 Downloads tidigare installerade, men använde inte detta, så varför ha det kvar, när det inte används, så jag har bara den vanliga java kvar än så länge.

Tar alltid bort allt gammalt, behövs något som man tagit bort, så blir man ju påmind om detta, på något sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall båda köras?

Java SE Runtime Environment 6 Downloads och Java SE Runtime Environment 7 Downloads?

6:an behövs den överhuvudtaget?

 

Så här ser det ut hos mig, varav 7:an kom igår och verkar vara senaste:

java.PNG

 

Enligt denna kontroll har jag senaste: http://www.java.com/...d/installed.jsp

Men då borde väl 6:an kunna avinstalleras som ändå(?!) verkar gammal?

 

Jag avinstallerade nyss JavaFX som var gammal (juli) och faktiskt ingen aning om vad den gör heller.

Du ska ju definitivt ta bort den 6:a du har eftersom det är en gammal version (update 31) med säkerhetshål.

 

Enda anledningen till att ha version 6 fortfarande installerad är om man besöker någon webbsida med en Java-applet som inte är kompatibel med version 7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Tackar för klargörandena. Avinstallation av 6:an blir det, och det lär väl visa sig om den behövs.

Mvh :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, det slutar aldrig med dessa hål...:unsure:

Är det inte det ena, så rapporteras det strax om det andra i olika program.

 

Hur många är det egentligen som har koll på sina datorer?

Ta mig som ett exempel, där jag hade en gammal 6:a installerad och då hade jag kört Java verifiering som inte kände av den, utan endast om jag hade senaste 7:an enligt denna: http://www.java.com/...d/installed.jsp

 

Bara tack vare att jag startade denna tråd och blev upplyst fick jag klarhet i detta.

Hmm...B)

 

[Edit] Sedan måste man också komma ihåg att bocka ur Ask Toolbar som per default är ibockad vid Java installationen.:angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe så någon har tydligen kommit på att det behövs ett speciellt verktyg för detta...ja en del av dessa kan ju vara bökiga att få bort...

 

Tycker att vi uppdaterar tråden, när hålet för det sista som Cecilia skrev åtgärdats.:rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då avvaktar vi ytterligare lite med Java.

 

 

 

 

Tipsar om den här finfina toolbar-bortagaren, om man nu någon gång råkar har fått toolbar(s):

AdwCleaner http://general-chang...de/2-adwcleaner

 

 

Method 2 i ovan länk är ett riktigt bra mellanting, Då kan man fortfarande använda de JAVA baserade funktioner om man går miste om ifall man totalt avinstallerar Java-stödet..

Den påminner lite om hur WinGuider-installationerna höjer Internet Explorers säkerhet!

 

Skillnaden är att de rekommenderar att 1C00 i Internetzonen ställs om till: 00 00 00 00, Vilket totalt inaktiverar JAVA-stödet i Internetzonen (som för övrigt är zonen där ALLA okända webbplatser "placeras", Kända webbplatser finns i andra zoner. Antingen "Betrodda platser" eller "Ej betrodda platser", betoende på vart man lagt in dom!)

 

WinGuider har angett inställningen 00 00 01 00 Vilket innebär att JAVA körs med "High Safety"

Om High safety räcker till för att hindra sårbarheten vet jag ännu inte, då jag inte hunnit sätta mej in i sårbarheten!

 

Men Prova Metod 2 så får ni lägga in era önskade webbplatser som kräver JAVA-stöd i "Platser" under IE-zonen "Betrodda Platser"

Men Notera Noga att om en av dessa "betrodda webbplatser" blir kompromiterade så kommer även ni att drabbas!

 

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...