Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nättagg - vad passar till min dator?


adam23

Rekommendera Poster

hej jag behöver köpa ett nytt nätaggregat med 450w elr högre men det jag har nu är väldigt litet och hållaren i chassit är även litet. Så undrar om jag ska köpa ett litet nätagg för har haft problem med att hitta ett lite mindre elr om man kan köpa ett vanligt som är typ 2 cm större och ficksa så det passar ändå

har en packard bell imedia s1300

500-1000kr kan jag tänka mig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

undrar om alla nätaggregat passar till alla datorer eller om man behöver något speccielt

om man gör det får ni gärna tipsa på nått nätagg

har en packard bell imedia s1300

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej jag har en packard bell imedia s1300 och den är väldigt liten i storlek och jag behöver köpa ett nytt grafik kort och ett nytt nätagg detta grafikkort kollade jag på http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=743942#extra

men har ett problem mätte i min dator. Och på alla nätagg jag har sett är måten typ 2 cm längre än vad jag har i min dator kan bara ha runt 6 cm högt

och hittar inga med 400-500 w som är i en mindre storlek så undrar om ni vet om något som finns att köpa med mindre storlek eller om man måste göra något annat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har slagit ihop alla dina trådar i ämnet, vi ogillar skarpt att man postar samma fråga flera gånger.

 

 

Till din fråga.

Som du märker finns det en standard för hur nätagg ser ut, de har en viss storlek.

Märkesdatorer har ibland lösningar utanför den ordinarie mallen. Som i detta fallet då du funnit att utrymmer för nätagg är begränsat jämfört med normalt.

Den kan kanske gå att få tag på men då måste vi veta exakt vilken dimension, vilken standard ditt nuvarande agg stöder.

 

Som du ser här

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=436

finns det några olika standarder för måtten på nätagg.

ATA är det vanliga, de övriga är för mig obekanta men en googling kan nog ge oss dimensionerna. kanske det finns ett att återfinna där.

 

men kanske enklaste lösningen är att du köper ett nytt chassi?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan inte ta bort trådar. Men om du inte får svar kan du bumpa eller vänta en tid för att se om någon ser din fråga.

Nåja, mät upp ditt nätagg, ta reda på vilken standard det följer och se om det finns något att köpa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kollade även på det där med chassi men tror inte jag kan ta ut moderkortet för jag laddade ner ett program men det står removable no men replaceable yes så jag vet inte riktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ska vi se vad som kan passa

Alla mått i bredd x djup x höjd i mm

SFX

100 x 125 x 63.5

 

TFX

146 x 83 x 64

 

ATX

150 x 86 x 140

 

De är de tre format jag finner, inget verkar riktigt stämma med det du har även om SFX är nära. Det två första alternativen verkar dessutom ha begränsad effekt och troligen gjorda för kompakta datorer som inte har så stora möjligheter att byggas ut.

 

Nytt chassi, så länge moderkortet följer ATX-standarden (mini eller normalt eller annat derivat) så ska det passa i ett vanligt, fullstort chassi. Står kanske på moderkortet, annars bara att mäta upp. En fara dock, ibland får företag för sig att stuva om kontakterna på baksidan...

 

Slutsats - den dator du har en en liten nätt skapelse som är designad för att klara det den klarar. Den har inte en formfaktor som gör att den enkelt går att uppgradera med vare sig nytt, långt, grafikkort eller nytt nätagg.

 

Fundera på om det är värt att uppgradera denna eller om det kanske är som så att denna dator fungerar bra för det den gör idag och kanske att det snarare är en ny datorn du behöver.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det passar eller ej kan bara du bedöma. Om det är för stort för ditt chassi kanske du måste klippa i plåten och så samt man kan undra om skruvhållen passar.

 

Jag vågar inte råda.

Elektriskt borde det passa, där finns en standard att följa. Men ta en titt på ditt moderkort, ditt nuvarande moderkort. Där borde du återfinna en vanlig 20+4 pinnars ATX-kontakt, en sex pinnars 12V osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kollade lite på mitt nätagg med sladdar och på moderkortet men jag fattar inte så bra vet inte om det kommer att fungera till mitt moderkort eller inte det nätagget jag har nu hette FSP group inc model : no fsp250.50au kan inte se så bra på alla sladdar och uttag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Möjligen detta nätagg?

http://www.fspgroupusa.com/fsp25050gub85/p/800.html

Flex ATX form factor

dvs dessa

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=436#rparams=l=s92581581

borde passa

Inte mycket att välja på ska medges.

 

Du kan även läsa denna tråd

http://www.pcguide.com/vb/showthread.php?t=82891

angående uppgradering av din modell av dator.

 

Förövrigt, finns det plats i datorn för det grafikkort du spanat in? Det finns en PCI-Express port att sätta det i? Det ryms rent fysiskt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

250 W är inte mycket att komma med när det gäller grafikkort. Det kan gå men troligen inte, det har inte så bra prestanda på 12 V om det är rätt agg jag hittat ovan. Normal belastning, enligt hemsidan, på 8,5A, max 17 A, absolut topp 18 A.

 

Visserligen ganska bra max tal men vette tusan om det räcker. Svårt att sia om, kan gå, kan inte. Om du överbelastar nätagget blir datorn instabil och nätagget kan slitas ut i förtid men de risker det innebär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan säkert flytta moderkortet till ett större chassi som sagt. Dock vill du ha en riktig speldator kanske du gör bäst i att börja om mer eller mindre från början.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag föreslår att du startar en ny tråd med din nya fråga, om olika datorer, och att vi betraktar denna tråd som "klar".

 

Placera din nya tråd här

//eforum.idg.se/forum/80-kopabygga-dator/

och skriv även lite vad du vill använda datorn till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...