Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Slö dator


petepan07

Rekommendera Poster

Hej,

 

Kan någon i vårt avlånga land ge mig lite vägledning.

För en tid sedan fick jag "ärva" en gammal lapp-top. En HP/Compaq modell 6715s.

Den fungerar hjälpligt.

 

Upplever det ändå att surfandet går väldigt trögt. Det tar lite tid att ladda sidor.

Ska jag kolla ev något youtube-klip så hackar den imellan åt.

 

Jag har(tror jag)endast 2GB Ram minne som jag tror bidrar till slöheten.

Det inbygda trådlösa nätverket är följande: Broadcom N12075 Wireless Adapter 802.11b/g

 

Tidigare hade jag en datrons som körde med n-draft och inte b/g draft som jag har idag.

Kan det göra att surfandet känns slött och trögt? Kan man byta ut?

 

Grafikkortet är ATI Radeon x1250

Antar det bidrar till att det hackar när man kollar video m.m.

 

Någon som är kunnigt och kan bena ut det här åt mig så vore jag tacksam

Mvh

Peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för Windows?

 

2 GB RAM ska väl räcka till för att surfa och kolla YouTube för datorn verkar vara ca 4 år gammal med en dual core processor.

 

Trådlös uppkoppling med 802.11g ger en maximal filöverföringshastighet på ca 25 Mb/s, vilket är avsevärt högre än den ADSL-uppkoppling jag har på 8 Mb/s. Men det skadar ju inte att pröva med nätverkskabel.

 

Datorn skulle nog behöva installeras om, dels kan det ju finnas skadliga program i den som tar kraft och internet-anslutning och dels kan det finnas andra program som tar kraft fast du aldrig använder dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har windows 7 på den.

 

Det är min svåger som har fixat med datorn men han är bortrest. Annars skulle jag ha frågat honom om råd.

Känner du till något bra program(som helst är gratis) som jag kan rensa datorn med. Har ju inga installationscd som jag kan ta hjälp av el så utan som sagt var så är det svågern som har hjälpt mig sätta ihop en dator.

 

Ursprungligen var datorn tänkt för dottern men nu när min egna kraschade så får vi lov att ta den men som sagt var den är slö rent generellt. Vet att när dottern ska gå in på bollibompas hemsida så saggar datorn ner.

 

Tips på program som gärna är gratis som kan renas lite åt mig vore ju toppen

Mvh

Peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avinstallera program får man allt göra själv. Det finns ju inga program som vet vad du vill ha kvar.

 

När det gäller ominstallation så borde det finnas med en återställningspartition som man kan använda för att återställa datorn till leveransskick. Den återställningen startar man genom att trycka på någon särskild tangent tidigt i uppstarten av datorn. Se "HP Notebook PCs - Overview of Recovering the OS or Reinstalling the Operating System" på sidan http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/SupportTaskIndex.jsp?lang=en&cc=us&prodTypeId=321957&prodSeriesId=3368539&taskId=115

 

Men om datorn levererades med Vista så är det förstås Vista som återställs. Om datorn levererades med Vista och sedan uppgraderades till Windows 7 så borde det ju finnas en DVD med Windows 7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...