Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Virus som förstört ntfs.sys?


Cubit

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag håller på att försöka rädda en kompis dator som jag tror fått ett virus(bara en gissning) som sabbat ntfs.sys. Det är en Sony Vaio med Windows Vista. Den har funkat bra under många år. Det som händer är att den fryser då man försöker göra något efter att den startat upp helt.

I felsäkert läge med nätverk händer inte detta.

Efter att jag körde Malwarebytes så startar datorn inte upp längre. Jag får meddelande att ntfs.sys är skadad. Eftersom han inte har installations cd:n(han kommer inte ihåg om han fick en då han köpte datorn för många år sen) så kopierade jag ntfs.sys från en annan dator och ersatte den trasiga med. Dock så har datorn jag försöker fixa en Svenska installation av Vista medans den jag kopierade ifrån har en Engelsk installation. Fick samma problem efter detta.

Jag har tagit ur hårddisken och har den kopplad till min egen datorn vi en IDE/SATA till USB converter.

Går det att få tag på en fungerande ntfs.sys eller måste jag lämna in datorn till någon datorfirma och köra en reparations installation?

 

/Göran

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inte en återställningspartition på datorn som du kan aktivera och installera om datorn med?

 

Se dock till, om du inte redan gjort det, att skapa en säkerhetskopia av alla på disken som inte får gå förlorat.

 

Sitter det någon klisterlapp på datorn med licensnyckeln för Windows?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet ej om det finns någon återställningspartition. Om det nu finns hur kommer jag åt den då datorn inte kan starta upp och jag inte har någon installations CD.

 

Ja det finns en sådan klisterlapp(Windows Vista Home Premium OEMAct + en Product Key).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återställningpartition kan man ofta nå via tryck på F12 (eller liknande) vid uppstart. Ibland även starta från BIOS. Det ska finnas en om han inte fått en skiva med Windows på med datorn.

 

OEM-licens.

Ett alternativ som fungerar är att ta kontakt med Sony och köpa en skiva av dem. De tar vanligen ut ett par hundralappar i avgift för det men det är mindre än vad en ny licens skulle kosta.

 

Installera Windows från annan skiva vette tusan om det går.

 

Det är alltid en bra idé när man köpt en dator som denna att skapa återställningsskivor. De kan man bränna ut via funktion i Windows. Nu låter det dock som det är försent för det. Om du har tillgång till en installation CD med Windows på kan du testa att köra en felsökning av datorn med denna. kanske nog för att få igång den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det sätt jag brukar använda för att få igång kraschade datorer är Hiren’s BootCD. Du laddar ned den här: http://www.hirensbootcd.org/download/

 

Bränn ned den på en cd och använd denna för att boota i gång den kraschade datorn. När du får upp en meny väljer du att starta Mini XP. Därifrån har du sedan alla reparationsverktyg du kan tänkas behöva. Börja med en virussökning och gör sedan en diskkontoll, med denna kan du enkelt fixa det mesta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det att se i MBAM vad för något den har lagt i karantän? Det kanske räcker med att återställa från karantänen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...