Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

felaktig minnesavbildning


tahtitytto

Rekommendera Poster

Jag har ASUS skärmdator (eller whatever you call it) ET2011E med Windows 7 och Pentium ® Dual-core CPU.

När jag skaffade den sparade jag backupen på en USB-stick som tillsagd.

nu det har visat att utrymmet är ju extremt begränsat och jag har inte överfört mina bilder/filmer på extern disk i tid och plats tog ju slut. Var tvungen och rensa och antagligen rensade för mycket för nu får jag alltid ett meddelande om felaktig minnesavbildning och kan inte fixa bort den så behöver hjälp! Adobe Flash kraschar hela tiden även om jag tagit bort den och laddat upp igen, försökt med alla möjliga dammsugarprogram och inget hjälper. Och när jag försöker leta efter backup så fattar inte varken jag eller datorn vad som saknas.

Detta är alltså meddelandet jag får

 

7890139202_95978957b5_o.jpg

 

Nån som kan hjälpa mig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filen har bevisligen blivit korrupt av någon anledning. Kanske det går att avinstallera .NET och installera på nytt. Dock så är .NET 2 och Windows 7 lite roligt, då det kommer förinstallerat. Jag tror du får gå in på lägg till ta bort program i kontrollpanelen. Titta till vänster och se om det finns ett val som heter något i stil med aktivera windows funktioner. Och bakom den länken plocka bort och lägga till .NET.

 

Dock kommer ett problem att uppstå i samband med detta. Det är att GfxUI tror jag hör till ditt grafikkort. Så vad som händer när du avinstallerar .NET är en bra fråga. Jag har ingen aning om exakt vad som händer.

 

Kanske ska avvakta tills någon annan lagt sig i diskussionen med bra förslag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Vet ej heller vad som kan ske, men kanske börja med att köra Systemfilsgranskaren sfc (System File Checker), om nu .Net filen omfattas av denna, men något kan ju ha hänt med andra systemfiler.

 

Du kan testa detta om någon systemfils integritet blivit korrupt:

1. Starta Windows

2. Stoppa in din Windows skiva i DVD-läsaren.

3. I Windows klicka på Start > i sökfältet skriv cmd > i listan som kommer upp högerklickar du på cmd.exe och väljer kör som Administratör.

4. Skriv sfc.exe /scannow

4. Nu kontrolleras alla systemfiler och eventuellt byts skadade ut.

5. När allt är klart så kör Windows Update - viktigt att du gör detta efteråt.

 

Mer info här: http://www.sevenforu...le-checker.html

 

Obs. att om du har Windows 7 utan servicepack 1 på skivan så kanske det inte fungerar om du har SP1 på datorn.

Då kan du istället testa med /verifyonly

 

1. Starta Windows (är det problem så testa i felsäkert läge).

2a. I Windows klicka på Start > i sökfältet skriv cmd > i listan som kommer upp högerklickar du på cmd.exe och väljer kör som Administratör.

2b. Start > Alla program > Tillbehör > högerklicka på Kommandotolken och klicka på Kör som administratör.

3. Skriv i kommandotolken sfc.exe /verifyonly

4. Nu kontrolleras alla systemfiler, men utan att åtgärda någonting. Det står sedan direkt i rutan om den hittat något.

 

Om den hittar problem så för att se sfc logfilen så följ instruktionerna i slutet på inlägget Option 3 som jag också skriver nedan:

 

I Windows klicka på Start > i sökfältet skriv cmd > i listan som kommer upp högerklickar du på cmd.exe och väljer kör som Administratör.

Kopiera in detta exakt så skapas en textfil (sfcdetails.txt) av CBS.log på skrivbordet som du kan öppna på vanligt sätt.

findstr /c:"[sR]" %windir%\Logs\CBS\CBS.log >"%userprofile%\Desktop\sfcdetails.txt"

Bara ta bort textfilen från skrivbordet efteråt du kollat igenom.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Flyfisherman!

Hej,

Vet ej heller vad som kan ske, men kanske börja med att köra Systemfilsgranskaren sfc (System File Checker), om nu .Net filen omfattas av denna, men något kan ju ha hänt med andra systemfiler.

 

Du kan testa detta om någon systemfils integritet blivit korrupt:

1. Starta Windows

2. Stoppa in din Windows skiva i DVD-läsaren.

3. I Windows klicka på Start > i sökfältet skriv cmd > i listan som kommer upp högerklickar du på cmd.exe och väljer kör som Administratör.

4. Skriv sfc.exe /scannow

4. Nu kontrolleras alla systemfiler och eventuellt byts skadade ut.

5. När allt är klart så kör Windows Update - viktigt att du gör detta efteråt.

 

Mer info här: http://www.sevenforu...le-checker.html

Tyvärr kunde inte göra på detta sätt eftersom jag har ju ingen cd/DVD som sagt, har backup på USB, och hittar inte där... :blush:

 

Obs. att om du har Windows 7 utan servicepack 1 på skivan så kanske det inte fungerar om du har SP1 på datorn.

Då kan du istället testa med /verifyonly

 

1. Starta Windows (är det problem så testa i felsäkert läge).

2a. I Windows klicka på Start > i sökfältet skriv cmd > i listan som kommer upp högerklickar du på cmd.exe och väljer kör som Administratör.

2b. Start > Alla program > Tillbehör > högerklicka på Kommandotolken och klicka på Kör som administratör.

3. Skriv i kommandotolken sfc.exe /verifyonly

4. Nu kontrolleras alla systemfiler, men utan att åtgärda någonting. Det står sedan direkt i rutan om den hittat något.

 

Den hittade ju något...

Fick ett meddelande:

Integritetsbrott har upptäckts. Information finns i CBS.Log windir\Logs\CBS\CBS.log

Tyvärr blev jag nekad åtkommst på detta fil... :thumbsdown:

 

Om den hittar problem så för att se sfc logfilen så följ instruktionerna i slutet på inlägget Option 3 som jag också skriver nedan:

 

I Windows klicka på Start > i sökfältet skriv cmd > i listan som kommer upp högerklickar du på cmd.exe och väljer kör som Administratör.

Kopiera in detta exakt så skapas en textfil (sfcdetails.txt) av CBS.log på skrivbordet som du kan öppna på vanligt sätt.

findstr /c:"[sR]" %windir%\Logs\CBS\CBS.log >"%userprofile%\Desktop\sfcdetails.txt"

Bara ta bort textfilen från skrivbordet efteråt du kollat igenom.

Mvh

Jag kunde inte bara kopiera och klistra in detta text (antagligen p.g.a. problemet som finns), skrev in tecken för tecken, men fick meddelande

att det går inte att hitta sökvägen... :o Hur gör jag nu? :mellow:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok.

 

Kör sfc/scannow utan CD skiva.

 

Viktigt att du högerklickar på cmd.exe och väljer 'Kör som administratör'

 

post-73434-0-04933700-1346427342_thumb.png

 

När du skall klistra in strängen som du kopierat, så måste du högerklicka i kommando-fönstret och i den lilla menyn välja 'Klistra in'.

post-73434-0-51532600-1346427489_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok.

 

Kör sfc/scannow utan CD skiva.

 

Viktigt att du högerklickar på cmd.exe och väljer 'Kör som administratör'

 

post-73434-0-04933700-1346427342_thumb.png

 

När du skall klistra in strängen som du kopierat, så måste du högerklicka i kommando-fönstret och i den lilla menyn välja 'Klistra in'.

post-73434-0-51532600-1346427489_thumb.png

 

Okej det gällde att klistra in med högerklick inte ctr+v ....

Kom till samma resultat, hittade fel, men har ingen åtkomst till filen...

7931627514_179fc13b1f_o.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med ingen åtkomst till filen?

 

Du körde väl nu endast verifiering med sfc.exe /verifyonly och då repareras inga filer, endast verifiering och en loggfil skapas och denna CBS.LOG konverteras om till en textfil som skapas på skrivbordet med kommandot du klistrade in.

 

Nu skall du väl ha filen sfcdetails.txt på skrivbordet och bara kunna dubbelklicka på denna så öppnas den i anteckningar.

 

Testade du också det jag skrev att köra sfc/scannow utan CD skiva?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...