Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bara 16 färger i gammalt Windows OS (Ej längre aktuellt)


DePhaz

Rekommendera Poster

Hej.

 

Jag köpte en dator på Blocket och tänkte att jag måste kontrollera den så fort som möjligt. Kontrollerade datorn med Ubuntu 10 på CD och det fungerade bra. Hade dock ingen annan hårddisk (i affären ingick ingen HDD) än den Windows ME systemdisk jag haft som extra. Satte i den men får ingen annan upplösning än 640x480 16 färger. Jag tror jag körde Nvidia när systemdisken användes senast och jag hittade en Disply driver som jag tog bort. I enhetshanteraren har jag 2 Bildskärmskort "Standard PCI-grafikkort" och "Standard PCI-Grafikkort (VGA)". Den tidigare går att inaktivera (utan skillnad) medan den senare installeras automatiskt om jag tar bort den. Fick inte med några skivor eller liknande och undrar nu vad jag ska ändra beträffande hårdvaran. Något måste ju skapa denna konflikt som gör att upplösningen blir så dålig. Och när jag körde från skiva såg det ju jättefint ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jadu, det var ju också en fråga. det står nämligen ingenting på kortet. Typiskt när det är en dator från en tillverkare. Typen är i vart fall ATI och med (väldigt) god vilja liknar det deras All-in-wonder 9000 8fast utan tv-out och med VGA kontakt). Googlade som en liten galning men fann inget. Hittade en sida http://www.driverboost.com/lp/drivers/update/ati-radeon-Drivers.php?gclid=CJfWvo7BjbICFSkumAodcTQA_Q som hade ett verktyg som sökte reda på grafikkortet själv och hittade passande drivers. Får testa det om jag får bredbandet att fungera med ME. Om det inte funkar får jag skaffa en adapter och koppla in min SATA disk med win Vista istället men jag vet inte om den hårddisken mår bra nu (den har legat på ett skrivbord i en eller ett par år).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I enhetshanteraren, öppna Standard PCI-grafikkort och klicka på fliken Information. Klicka på Egenskap och välj Maskinvaru-ID. Kopiera eller anteckna värdet på första raden. Öppna följande hemsida och skriv in värdet och sök. Har du tur hittas en drivrutin.

 

http://devid.info/en/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du tog en gammal disk med Win Me på och satte in i datorn? Du bör installera om operativet om du flyttar disken till annan dator med annan hårdvara.

 

Men spontant, fundera på att installera Linux istället. Window Me är inte det bästa kortet i MS plånbok så att säga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag svarar er i turordning.

 

vertpre:

 

Tyvärr, hittade inga sådana flikar i enhetshanteraren under "standard PCI bildskärmskort". När jag öppnar grafikkortet (egenskaper) finns bara 3 flikar: Allmänt, Drivrutik och Resurser. Under Information om drivrutin finns ingen info. Om bildskärmskort 2 ("Standard bildskärmskort (VGA)" ) står Microsoft som leverantör och i rutan finns 2 filer: C:/WINDOWS/SYSTEM/VGA.DRV och C:/WINDOWS/SYSTEM/vmm32.vxd (vdd.vxd)

 

Monshi:

 

Ja, det gjorde jag. Trodde det fanns någon standard drivrutin som passade "på en höft". En lägre upplösning hade kanske dugt om det funnits så många färger att dator kunnat användas. Har nämligen filer lagrade på disken och jag tänkte kontrollera dem innan jag drog över dem på USB minne. Tänkte lägga Ubuntu 10.04 LTS på disken men tänkte bärga en del filer först. Vist kan jag göra det redan nu men och titta på dem sedan men det är ju en del jobb i onödan.

 

Redigerade fakta. Ubuntu 10.04 ska det vara inget annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här finns gamla Windows ME Catalyst drivare

http://downloads.guru3d.com/download.php?cat=18&sort=0&page=5

Vad du håller på med kan jämföras med att försöka få igång gamla bilar tex en Lloyd.

Kul med entusiaster !

Själv lessnade jag redan 1998 på den här typen av verksamhet.

För lat.

Så det har blivit BSD- och Linuxreleaser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sak testa med det. Håller just på att kopiera över lite saker till USB-minne (hela Mina Dokument). Mappen+filer+undermappar är ca 4.21 GB stor och systemet fick hybris. Under arbetets gång kan man läsa stolligheter som att det är "10226110 minuter kvar". Kopieringen började runt 19:45 så det är väl snart klart. Jag ska nog som sagt inte behålla ME, har kört det förut och vi var i ständigt krig (rätt uttryck) med varandra. Ska bara se till så att jag får kontrollerat och sparat de filer jag inte vill förlora. Och då är en bra upplösning en fördel.

 

Edit: Efter en hel evighet (eller i verkligeheten drygt 2 timmar) var kopieringen klar och jag startade om med skivan. Jag visste inte att man kunde använda USB när man körde OS från skiva men det gick och när jag kontrollerat filerna blåste jag disken. Hade valet att behålla ME vid sidan av Ubuntu men tyckte det var lika bra att ge det nya systemet fri tillgång på utrymme.

 

Tack i alla fall för hjälpen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...