Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Det går inte att starta Microsoft Outlook


LAX

Rekommendera Poster

System:

Win 7 64 bitars

Microsoft Office Hem och Småföretag 2010

Säkerhetsprogram F-Secure

 

 

Först fungerade Outlook liksom alla office-programmen på min nya Lenovodator. Men rätt vad det var gick det inte att starta Outlook. Avinstallerade därför Office och installerade det på nytt. Men nu var det samma fel redan från början (innan jag konfigurerat e-postkonton och angett pst-fil):

 

Vid försök att starta Outlook (via start-menyn, eller genom att direkt klicka på Outlook.exe) händer bara följande, ett felmeddelande visas:

 

"Det går inte att starta Microsoft Outlook"

 

 

 

Mina försök att förstå och åtgärda felet:

 

Gjorde en kopia av Outlook.exe, som fick nytt namn. Vid klick på den började startbilden av Outlook visas, men sedan kom felmeddelanden och det gick inte att komma vidare.

 

Har surfat runt bland lite supportartiklar och prövat olika tips:

 

Prövade att i kontrollpanelen, efter sökning på E-post, klicka på E-post. Det gav meddelandet:

"Det finns inte tillräckligt med minne eller systemresurser. Stäng några fönster och försök igen."

Verkar helt ologiskt, har inte startat något. Samma även om jag gör det direkt efter omstart.

 

 

Prövade med att köra outlook.exe /resetnavpane hade ingen effekt

 

Tittade på filen outlook.xml (under Användare ... Roaming...). Den var inte på 0 kB (vilket skulle kunna vara en felindikator enligt ett tips), utan på 3 kB. Däremot hade den datum två dygn tidigare än när jag ominstallerade Office 2010, vilket verkar lite skumt.

 

Tittat på egenskaper för otlook.exe-filen: Inget markerat för kompatibilitet.

 

Har prövat att i Kontrollpanelen Program Ändra - Reparera Microsoft Office Hem och Småföretag 2010. (något val att bara "behandla" Outlook ser jag inte där)

Detta har ingen effekt. Fortfarande "Det går inte att starta Microsoft Outlook" Filen outlook.xml har fortfarande samma datum.

 

 

Kan nämna att jagockså har installerat Microsoft Office Hem och Småföretag 2010 på min nyligen uppgraderade stationära dator (med Win 7 den med), med ungefär samma prestanda som Lenovodatorn. Där funkar allt som det ska.

 

Lasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Börja med att stänga av datorn helt > vänta minst 10 sek. och starta datorn > vänta tills Windows laddat klart och 'stabiliserat sig', kan ta nån minut.

 

Prova med att avinstallera Office paketet helt med metod 1,2, 3 och 4 http://support.micro...om/kb/290301/sv

Vi rekommenderar att du följer de metoder som anges i artikeln i rätt ordning. Om du tidigare har försökt med en av de metoderna för att ta bort Office och det har misslyckats kan du dock snabbt hoppa till en annan metod i listan:

 

Sedan startar du om datorn > och därefter kör du Windows Update och installerar ev. uppdateringar och startar om datorn > installera Office paketet igen > starta om datorn > kör Windows Update (viktigt) > starta om datorn igen.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för förslagen och instruktionerna!

 

Jag har följt dem så noga som möjligt.

 

Men nu när jag ominstallerat och uppdaterat så är det samma igen. Alla office-programen utom Outlook startar som de ska.

 

 

Överväger att avinstallera WordPerfect Office 12, eftersom det möjligen är så att Outlookproblemet kom först efter att jag installrat det programmet. Dock trivs samma program bra ihop på min stationära dator.

 

Några fler tankar och förslag?

 

Lasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet löst! Men det satt långt inne. Fick detta tips på ett annat forum:

 

"....... testa att döpa om eller ta bort Windows Messaging Subsystem.

 

HKCU\Software\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Windows Messaging Subsystem

 

Att döpa om nyckeln hjälpte åtminstone 1 användare i länken nedan

 

Outlook cannot open/mail applet not enough resources"

 

 

 

Kan vara bra att känna till denna lösning även om problemet verkar vara ovanligt.

 

 

 

Lasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...