Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

i3 & i5


Johan S Stenström

Rekommendera Poster

Johan S Stenström

Jag har två datorer. En stationär med i5 Quad Core 12 gb RAM och en laptop med i3 Quad core 4 gb RAM. Är det någon skillnad i prestanda mellan dom beroende på om jag har en i3-processor i laptopen? Naturligtvis tycker jag den stationära är bäst med 2,8 i hastighet i processorn medan laptopen bara har 2,3. Men, beror laptopens något mindre upplevda hastigheten på i3 eller i5?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är skillnad på processorprestanda mellan Intel i3 och i5, särskilt den processorn som är gjord för laptop mot stationära.

Men exakt vilka processorer pratar vi om här, vilken beteckning?

 

Du skriver inte fabrikat och modellbeteckning på dina datorer.

Ladda hem och kör CPU-Z alt. Speccy så talar det om vilken processor (och annat) du har.

Kom ihåg att bocka ur eventuella 3:e partsprogram, tex. toolbar etc. dessa vill du inte ha på dina datorer.

 

Här är två sajter där du kan jämföra CPU-prestanda

PassMark Software CPU Benchmark

Samt

Notebook check

 

Andra saker som påverkar, är hastigheten på hårddisken, mängden ramminne, grafikkort, osv. På laptopen kan det vara sämre prestanda överlag på sådant.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prestandan är bättre i den stationära eftersom den är fyrkärnig och laptopen bara tvåkärnig, du måste alltid räkna hastigheten gånger antal kärnor när du jämför processorer med olika antal kärnor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...