Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Spalter i textram Indesign


Martassen

Rekommendera Poster

Man kan skapa spalter i en textram genom objekt/textframe options.

 

VAd gör egentligen följande alternativen under "Columns"?

Fixed number

Fixed width

Flexible Width

 

Sen finns det i rutan att man kan bocka i "Balance columns". Vad gör detta?

 

TAck på förhand!

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ove Söderlund

de tre första alternativen misstänker jag har att göra vad som ska ske med kolumnerna i textrutan när du ändrar storlek på hela textrutan, fast antal kolumner - bredden ändras, fast bredd - antalet kolumner kan ökas om textrutan blir större.

 

 

Flexible width columns - är en ny feature i Indesign CS6:

You can use the Flexible width option to adjust the number and width of columns as the text frame is resized. Columns are automatically added or deleted when the maximum column width is reached as the text frame is resized.

 

Balance columns är en egenskap där Indesign anpassar textflödet så att kolumnerna blir "lika höga".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack ska du ha!

 

En fråga till:

 

Jag brukar oftast skapa spalter via Sida/"Marginaler och spalter" istället för objekt/"alternativ för textramar".

Gör man det via "Marginaler&spalter" så blir det stödlinjer för spalter,varje spalt blir textramar och man kan justera upp och ner. Gör man det via "Alternativ för textramar" blir allt i en enda textram. Antar att det är en smaksak.

 

När ska man göra det via "Marginaler och spalter" och när ska man göra det via "Alternativ för textramar"?

När använder man det ena och när man använder man det andra och vad är vanligast?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ove Söderlund

jag jobbar i CS5 och min erfarenhet utgår ifrån det :)

 

Marginaler och spalter är väl mest en egenskap som rör hela sidan vad jag förstår, kanske annorlunda i CS6. För min del känns det mer logiskt att arbeta såsom att ha textrutan markerad och därefter arbeta med Alternativ för textramar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...