Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Felmeddelande 800 vid installation av VPN-behöver hjälp.


architect

Rekommendera Poster

På min gamla dator där jag hade Windows XP så fungerade tjänsten Dold.se perfekt,men nu när jag bytt dator och har os Windows 7 64-bits så har det uppstått problem. När jag försöker att ansluta till VPN Dold.se,så får jag "Felmeddelande 800".

 

 

När jag kollar "Egenskaper för Dold.se" och sedan "Nätverk" så är internet protocol version 6 (tcp/ipv6) aktiverat och när jag och när jag tittar på "Egenskaper för Internet Protocoll Version 6 (TCP /IPv6) så är både "erhåll en IPv6 automatiskt" och "erhåll en adress till DNS-servern automatiskt" förmarkerade.När jag tittar på "Status för anslutning för lokalt nätverk" står det "IPv6 anslutning:Nätverksåtkomst saknas".

 

 

Jag fick följande anvisning från Dold.se kundsupport:

 

 

"1.Du vill försöka slå på möjligheten att tillåta ”GRE Protocol 47” som

används för handskakning tillsammans med VPN/PPTP. Du kan också leta

efter uttryck som ”PPTP pass through” eller liknande som kan vara ett

annat sätt att uttrycka samma sak. Sök också efter ”PPTP” i manualen

för att se om din Router har andra inställningar du kan behöva justera

för att få VPN att fungera.

 

2. Om du inte lyckas ansluta trots anvisningar på punkt 1 beror det

förmodligen på grund av din router.

Anslut nätverkskabeln direkt in i din dator istället för via routern

och försök sedan att ansluta.

Lyckas du är det på grund av din router blockerar vår trafik.

 

Det du vill göra är att öppna port 1723 i din router. Samma förslag

här, ring din support för snabbare assistans."

 

 

Jag har försökt att sammanfatta problemet så gott jag kan,och skulle behöva hjälp med att lösa problemet. Jag kan tillägga att jag har samma leverantör(Com Hem) och samma kabelmodem som tidigare till min gamla dator,och då fungerade tjänsten perfekt.Jag vet inte hur man ändrar inställningarna så att tjänsten fungerar,och mottager tacksamt allt hjälp jag kan få.Jag bifogar några skärmklipp för att visa delar av problemet.

post-126579-0-81872800-1346151007_thumb.png

post-126579-0-63471200-1346151222_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är ju en betaltjänst har du kontaktat supporten?

 

 

Ja,det har jag gjort. Jag har uteslutit att det är brandväggen som blockerar trafiken,då jag har provat att stänga av den helt och hållet och det har ändå inte gått att nå Dold.se.

 

 

 

Jag har ännu inte kontaktat min internetleverantör om problemet. På min gamla dator när jag använde exakt samma modem och hade samma internetleverantör så fungerade Dold perfekt. Det är på den nya datorn där jag har Windows 7 som problemet uppstått. Kan det verkligen vara i modemet(som har inbyggd router) som problemet ligger,då det är samma modem som jag hade till min gamla dator och då fungerade Dold tjänstent perfekt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är visserligen inte så bra att inaktivera IP v6 i Windows 7, men du skulle ju kunna pröva att göra det egenskaperna för nätverksanslutningen bara för att pröva eftersom IP v6 normalt inte är igång i XP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är visserligen inte så bra att inaktivera IP v6 i Windows 7, men du skulle ju kunna pröva att göra det egenskaperna för nätverksanslutningen bara för att pröva eftersom IP v6 normalt inte är igång i XP.

 

 

 

Tack för förslaget.

 

Jag provade att inaktivera IPv6,men det hjälpte inte. Jag vet inte riktigt hur jag ska lösa det här? Enligt min leverantör (ComHem) så har dom inte möjlighet att hjälpa till med installation av ett nätverk eller en eventuell felsökning om det inte skulle fungera. Dom har däremot något som heter Support extra som kostar 249kr där dom erbjuder hjälp med installation av nätverk mm,men jag vill förståss i första hand försöka lösa det här utan att det kostar något extra. Finns det fler förslag på hur man kan lösa det här problemet?Jag tycker att det borde finnas fler än mig som har råkat ut för det här problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara för att vara säker:

Det är väl så att datorn har internet-åtkomst om du inte använder VPN-tjänsten?

Har du följt installationsguiden? https://www.dold.se/...tallationsguide

Har du kollat FAQ? https://www.dold.se/faq

 

 

 

Ja,datorn har full internet-åtkomst när jag inte använder VPN-tjänsten. Jag har även till 100% följt installationsguiden och tittat på FAQ. Jag har provat att ta fram kommandprompten i Windows och skrivit "ping anslut.dold.se” och datorn får som status "Paket: skickade:4 Mottagna:4 Förlorade:0". Jag har även provat att skriva ”ping www.idg.se" och får även då som status " Paket: skickade:4 Mottagna:4 Förlorade:0". Min dator får alltså klart och tydligt kontakt med Dolds dator,men ändå kan jag inte få tjänsten att fungera!:(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu händer det märkliga saker! Helt plötsligt så fungerar Dold tjänsten,utan att jag har gjort något mer!:)

 

 

 

Nu till det märkliga: När jag tittar på Kontrollpanelen\Nätverk och Internet\Nätverks- och delningscenter och därefter tittar på "Visa dina aktiva nätverk" så står det fortfarande under Åtkomsttyp: Internetåtkomst saknas. När jag sedan trycker på Status för anslutning till lokalt nätverk står det "IPv4-anslutning: Internetåtkomst saknas" och "IPv6-anslutning:Nätverksåtkomst saknas".

 

 

Jag bifogar tre skärmklipp på meddelandena. Dold tjänsten fungerar ju nu helt spontant,men ska man gå enligt meddelandena så saknar jag alltså både Internetåtkomst och nätverksåtkomst!

 

 

När jag kollar på http://www.ip-adress.com/ så visar den att jag nu har den IP addressen som Dold tilldelat så jag vet helt säkert att tjänsten fungerar,men ska jag gå efter meddelandena så borde tjänsten inte fungera. Vad är det som har hänt egentligen?:wacko:

post-126579-0-56223400-1346869914_thumb.png

post-126579-0-01176700-1346869938_thumb.png

post-126579-0-21598600-1346870639_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte längre "Anslutning till lokalt nätverk" som gäller utan anslutningen "Dold.se" och den har ju internet-åtkomst via IPv4 precis som det ska vara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte längre "Anslutning till lokalt nätverk" som gäller utan anslutningen "Dold.se" och den har ju internet-åtkomst via IPv4 precis som det ska vara.

 

 

Jaha,då antar jag att allt är som det ska,vilket förståss känns skönt då Dold tjänsten inte har fungerat på flera veckor. Jag kan inte låta bli att undra vad det var som fick tjänsten att plötsligt börja fungera, men i övrigt så får jag väl betrakta problemet som löst nu.

 

 

Om man har funktionen "spårningsskydd" ikopplad på webbläsaren Internet Explorer,kan det påverka/förhindra anslutningen till Dold.se?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej,jag hade svårt att tro att spårningsskydd skulle ha något med det hela att göra. Det vara bara det att just när jag inaktiverade spårningsskyddet och direkt därefter provade att ansluta till Dold,så fungerade det plötsligt!:D Det var nog mer av en tillfällighet att tjänsten började att fungera just då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får pröva med att aktivera spårningsskyddet igen B)

 

 

 

Jag testade faktiskt om de skulle påverka anslutningen ifall jag aktiverade spårningsskyddet,men Dold ansluter som det ska ändå. Då alla tänkbara åtgärder verkade vara utan resultat så hade jag tänkt att kontakta telefonsupport vilket eventuellt skulle kosta, men nu behöver jag inte göra det.Jag får betrakta problemet som löst nu då allt fungerar som det ska! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...