Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skydda sina mappar i ett nätverk i Windows XP pro SP3


pajjen

Rekommendera Poster

För att skydda sina mappar från insyn av andra i ett nätverk, så ska man förstås inte dela några mappar. Men för att vara "säker" så ska man också inaktivera fil- och skrivardelning i nätverket. Detta går att läsa lite varstans, och verkar ju säkert – tyckte jag tills jag råkade läsa Windows egna råd i deras Hjälp under "Skydda delade resurser".

 

Där står det att det inte räcker att inaktivera fil- och skrivardelning, nej minsann, man måste avinstallera fil- och skrivardelningen för att vara säker.

 

Finns det någon i detta eminenta forum som kan tala om ifall det verkligen krävs att man avinstallerar fil- och skrivardelningen för att vara insynsskyddad i ett nätverk? Och i så fall varför.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men varför koppla sig till nätverk om 100% säkerhet eftersöks för filerna? Klart att datorn blir lite säkrare om du av-installerar servicen eftersom den måste ju då installeras först. Sätt på bra lösenord helt enkelt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Genom att ha en bättre brandvägg än XPs egen kan man stänga av alla möjligheter för något att ta sig in i datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men varför koppla sig till nätverk om 100% säkerhet eftersöks för filerna?

Ja, varför koppla upp sig då? Kanske för att valet inte alltid behöver vara ens eget!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Genom att ha en bättre brandvägg än XPs egen kan man stänga av alla möjligheter för något att ta sig in i datorn.

Tack Cecilia!

 

Jo, jag har F-Secure IS, vilket borde duga.

 

Men jag var ändå nyfiken på om någon visste varför det enligt Windows' Hjälp krävs avinstallation, det är ju inget jag läst någon annanstans. Det skulle ju kunna vara något viktigt som fler än jag missat (vi som vanligtvis förlitar oss till forum istf att läsa Hjälp ...).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var så lite så :)

 

Om F-secures inställningar är på samma sätt som om du var ansluten till ett publikt nätverk så ska det ju skydda. På engelska brukar det heta "trusted zone", jag vet inte vad F-secure kan ha översatt det till, men där ska det väl vara tomt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var så lite så :)

 

Om F-secures inställningar är på samma sätt som om du var ansluten till ett publikt nätverk så ska det ju skydda. På engelska brukar det heta "trusted zone", jag vet inte vad F-secure kan ha översatt det till, men där ska det väl vara tomt.

Tack, men jag har bra koll på säkerhetsinställningarna i F-secures brandvägg. Jag var som sagt mest nyfiken på Windows resonemang om vad som krävs för att säkra sina mappar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du av-installerar servicen är du ju lite "mer" säker... men det kan du ju kanske inte göra om jag förstått det rätt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...