Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Installation av XP - fast vid 'boot from cd'


alexanderHH

Rekommendera Poster

Hej,

Är i USA just nu och min kompis där har en jätte gammal dator som ska formatera och installera xp på, så jag har hittat en xp skiva som dem har.

När den frågar om jag vill boota från cdn så trycker jag på enter en gång och då bara fryser datorn och lilla saken bredvid blinkar fortfarande.

 

Vad kan problemet vara?

 

-Alex-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att det är ett vitt blinkande litet streck längst upp i vänstra hörnet av bildskärmen?

I så fall tyder detta kanske på att datorn inte hittar någon enhet att boota från.

 

Direkt vid uppstart; tryck F12 för att kunna ställa om temporär boot-enhet till CD/DVD enhet,

alternativt tryck Del, F2, F1 eller Esc för att komma in i BIOS Setup (brukar stå på bildskärmen direkt vid uppstart); det är olika på olika datorer.

 

Väl där, i BIOS Setup menyn, så gå in i Boot menyn och ändra så att CD/DVD enhet står som första Boot alternativ, före hårddisk och andra enheter.

Save & Exit

 

Mvh

 

[Edit] Finns någon tråd på forumet som handlar om just ett blinkade streck, för det kan bero på något annat också.

Har för mig att det var något med en USB-ansluten skrivare som krånglade, hittar tyvärr inte tråden just nu.

Men se till att koppla ifrån alla externa enheter och ha endast mus, tangentbord och bildskärm inkopplade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...