Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Inport till Lightroom 4


Ingen annan

Rekommendera Poster

Lightroom 4 är nytt för mej. Använder (f n) i huvudsak programmet för att justera bilderna och skapa Webbgallerier. Körde först med inport av bilder i enstaka mappar. Gjorde nyss en stor inport av hela mitt Bildregister. 42-tusen bilder blev det. En del bilder ligger i två eller tre ex. Bildregistret (huvudmappen) innehåller fler nivåer. Direkt under följer mapp för fotoåret ex 1961, sedan under detta, filnamn ex 1961-06-26-Bad och under detta, mapparna Jpeg och Jpeg-96-1400.

 

När jag klickar på Bibliotek, i Lightroom, och markerar Bildregister, i den vänstra menyn under Mappar, så står det "Det finns inga foton i vald mapp.\n\nUndermappar visas inte." Det är jag införstådd med, men hur ska jag göra för att få "komma åt" bilder så att jag, till ex, kan söka bland dessa?

 

Jag vill kunna söka från högsta nivån. Är väl förtrogen med Bridge och Photoshop CS6. Finns det någon lärobok på svenska i Lr?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det första man bör göra för att på ett vettigt sätt kunna importera bilder i Lightroom är att ha en ordnad struktur klar på hårddisken.

 

Hur den strukturen ser ut är upp till en själv.

Själv brukar jag utgå från årtal och datum, följt av platser, personnamn, eventuellt flera undermappar.

 

När detta är klart, så är det dags att importera sina bilder.

Jag öppnar Arkiv och klickar på Importera foton och video.

Sedan väljer jag källa, alltså från vilken mapp jag hämtar kopian från, den huvudmapp som då redan ska vara färdigstrukturerad.

Markera den mapp som dina bilder ligger i, nu dyker alla bilder upp direkt i mitten, men obs, ingenting är importerat ännu.

Det är nu som du bestämmer dels vilka bilder som du verkligen vill ha med, dels att du kan bestämma om du vill ha med eventuella dubbletter eller inte, dels som sagt, om du vill göra vissa grundinställningar.

 

Du ska också bestämma målmapp.

På höger sidan finns några import-grundinställningar som kan vara bra att göra första gången.

 

Bl.a. att ställa in en grundskärpa för alla bilderna vid import, och om man vill ha med metadatan i bildfilerna, om man vill ha med nyckel...osv, det finns en del att välja på.

Lightroom är ganska kraftfullt, styrkan är flera, bl.a. att kunna söka på olika sätt med ett flertal olika sätt att sortera på.

Och att man kan behandla bilderna på många olika sätt, 4:an har fått flera nya behandlingssätt än vad 3:an har, och allt man gör sparas i en egen mapp.

Det bästa är att man aldrig rör originalbilderna, utan det är bara en kopia man importerar in i Lightroom och alla ändringar man gör sparas i sin mapp.

Så det är viktigt att man inte flyttar på någon bild i originalmappen på hårddisken, för då hittar inte Lightroom bilden när du öppnar Lightroom nästa gång.

 

Är man intresserad av bildbehandling, så är Lightroom mycket trevligt att jobba i.

Många yrkesfotografer använder CS och Lightroom parallellt med varandra, men utgår ifrån Lightroom, och går in i CS om det behövs något djupare att göra.

Det finurliga med Lightroom är också att man går in i CS direkt via Lightroom, gör det man ska, för att sedan gå direkt tillbaka i Lightroom, dom blir ihopkopplade kan man säga.

 

Att du inte hittar något i vänstermenyn kan bero på att du kanske har flyttat på källan på något sätt?

 

Läs mer om Lightroom .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...