Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

3770K Utan IHS, Maximus V Extreme, Corsair H100


Sabelström

Rekommendera Poster

Har starka funderingar på att uppgradera mig då jag ofta får blåskärmar, förmodligen för att mitt moderkort inte klarar diskar över 2TB, har nämligen en på 3TB och så börjar det kännas som grafikkortet är snabbare min cpu o mina minnen.

 

Just nu sitter jag på

 

Chassi: Cooler Master HAF 912 Plus.

CPU: Intel Core 2 Duo E8400 Wolfdale LGA775.

Kyl: Noctua NH-U9B.

Moderkort: Gigabyte EP45-DS4.

Minne: TWIN2X4096-6400C4DHX x 2 = 8GB.

Grafikkort: Gigabyte Radeon HD6990.

HDD: 2st bärbara USB 2.0, 4st SATA2 HDD, 1st Corsair Force 3 Series F120 120GB 2,5", 1st OCZ Vertex 3 SATA III 2.5".

Nätagg: Cooler Master Silent Pro 1000W.

OS: Windows 7 x64 Ultimate.

Skärmar: Samsung SyncMaster P2770H & 55" LG LED TV.

 

Så nu tänkte jag köpa en Ivy 3770K. Det jag då undrar är vilken moderkort jag ska välja. Tänkte mig ett OC kort och enligt denna artikel: 5 Extreme Z77 moderkort så ska det finnas, men jag har sökt lite och det ända jag hittar som är släppt är Asrock och EVGA, men det släpps tydligen inte i Europa men det verkar som MSI:a är på ingång i alla fall.

 

Det jag undrar är vilket OC kort jag ska välja, hittar ingen stans bra jämförelser.

 

Det jag kommer byta ut är CPU mot Intel Ivy 3770K, Kyl förmodligen mot Corsair Hydro H100 med Corsair Link, något moderkort och förmodligen 16gb ram då 32gb verkar vara svårt i dagsläget.

 

 

Jag kommer använda max 2 grafikkort men kommer till o börja med bara använda mitt 6990.

Som det ser ut nu använder jag 9st USB portar.

Thunderbolt är ju inte fel att ha.

Alla Mina HDD måste få plats, och kommer med tiden byta ut mot SATA3.

Många USB 3 är ju inte fel.

Kommer sitta och överklocka tills jag hittar gränserna.

 

 

Någon som har förslag på tåliga minnen och vilket moderkort jag ska välja? Även synpunkter på kylet tas emot.

 

Finns inte direkt någon budget, uppgraderar ju inte så ofta ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av de som nämns i artikeln, finns Asus kortet på Komplett. Jag har bara goda erfarenheter med Asus moderkort. Just nu har ett P8Z68 kort och en sandybridge i5 2500k cpu. Den klockar jag till 4,2 GHz utan problem och det går att gå högre.

 

Minnen jag har är Corsair Vengeance.

 

För tillfället är det inte aktuellt att byta, eftersom jag köpte nytt förra hösten. Nästa uppgradering blir Asus igen.

 

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=757862

 

Här är en review av kortet.

 

http://www.ocaholic.ch/xoops/html/modules/smartsection/item.php?itemid=785&page=0

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Moderkortet blir Asus Maximus V Extreme .

Dessa minnen skulle vara utmärk G.Skill 4x8 2666mhz [ TridentX ] F3-2666C11Q-32GTXD , men någon som vet var eller när man kan köpa dom?

Förmodligen blir det kyl Corsair H100 om ingen har något bättre alternativ och till detta.

Hoppar över Corsair Link då den är svår att få tag i och att det borde funka lika bra att sätta fläktarna på moderkortet och styra det genom speed fan eller om det finns något bra med ett sådant OC moderkort.

 

Nu undrar jag lite om kylpastan som är förmonterad på Corsair H100 är den bra eller ska man köpa en annan?

 

Även fläktarna funderar jag på, läser överallt att de låter väldigt, vilket inte gör mig så mycket, men om jag ska byta vill jag ju flytta mer luft, någon som har nån att rekommendera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kollat div. fläkttester och verkar vara de som är med som kyler bäst, dock med ett högt ljud.

Börjar så, kan bli push/pull om det får plats i burken, beror lite på moderkortet och minnena.

 

Då är det en sak kvar då, minnena. Någon som hört något om dom? Kan ju tänka mig köpa 2x8 så länge ock köpa till det andra senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Extrema minnen du valt....säkert dyra med.:rolleyes:

Men huvudsaken är att dom stöds av moderkortet och att du kör dessa på 1,5V vilket är vad Intel specifikationen säger för Sand Bridge/Ivy Bridge processorer och det verkar uppfyllas båda delarna.

 

Tror inte dessa finns i Sverige ännu, men kolla på Inet eller Alina Systems som båda är officiella återförsäljare av GSkill produkter.

 

Eller från Newegg, USA.

 

En god praxis är att alla minnesmoduler har exakt samma spänning, frekvens och timing, annars är det upplagt för problem.

Det bästa är att minnena kommer från ett och samma minneskit.

 

Lägre frekvenser men med låg CL (CasLatency) brukar ändå betyda skapliga prestanda, men stirra dig inte blind på minneshastigheterna. Det är så få procent det påverkar på systemet att välja dyrare snabba minnen att det inte finns något bra skäl att göra detta - och risk för instabilitet med snabba minnen med tajta timings speciellt vid flera minnesstickor.

I tester gjorda med "real world applications" program som vanligast används (till skillnad mot syntetiska tester) och som inkluderar spel, videorendering, bildredigering, filkopiering och tuffa beräkningar i Excel, så är det inte många procent mer prestanda det ger.

 

AnandTech har en längre artikel där dom testat olika minnes inställningar.

Memory Scaling on Core i7 - Is DDR3-1066 Really the Best Choice?

Citat från slutorden:

Of course, those that are doing all of these activities and more will benefit from purchasing fast low-latency memory and we even suggest getting 12GB while you are at it. For the rest of us, the primary applications we run and whether or not we overclock will have a large say in what is best for us. There is also the budget to consider, as most of us actually have to adhere to one. Looking at it from a budget viewpoint, is it worth paying 225% more for a DDR3-2000 C8 6GB kit over a DDR3-1066 C7 kit for an average performance improvement of 5% across a wide range of today’s most popular applications?

 

Och AnandTech Sandy Bridge Memory Scaling: Choosing the Best DDR3

Citat från slutorden:

We also found that memory bandwidth does scale with CPU clock speed; however, it still doesn't translate into any meaningful real-world performance. The sweet spot still appears to be DDR3-1600. All of the extra performance gained by overclocking almost certainly comes from the CPU overclock itself and not from the extra memory bandwidth.

 

Finally, although the effects of low latency memory can be seen in our bandwidth tests, they don't show any real world advantage over their higher latency (ahem, cheaper) counterparts. None of the real-world tests performed showed any reason to prefer low latency over raw speed.

 

Samt för den som vill sätta sig in djupare hur minne fungerar så rekommenderar jag denna:

AnandTech Everything You Always Wanted to Know About SDRAM (Memory): But Were Afraid to Ask

 

 

Seriösa och välgrundade artiklar.

Mvh :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ju säga några saker.

 

*Valet av moderkortet är för att det är det senaste och väldigt OC vänligt.

*Valet av CPU är för att den är bättre än sina mindre syskon och föregångare och är OC vänlig.

*Valet av minne är pga denna artikel: ASUS Maximus V Extreme review

*Valet av mängden minne för att moderkortet kan ha det, men får börja med 2x8 för dom andra fanns inte att få tag i än sa de på Inet, och dom är dyra 3000kr, men de andra 2x8 kommer jag i så fall köpa om något år eller två och då har de nog sjunkit i pris. Helst skulle det ju vara 2800mhz för det är ju vad moderkortet stödjer max, men detta får funka.

*Valet av kylen är pga att den verkar smidig o klarar sig bra i dom tester jag läst.

*Valet av att byta fläktar är för jag vill kunna styra dom med mjukvara, så 2st 120mm fläktar till radiator med 4pins anslutning får det bli där, har ej hittat några bra än.

 

 

Nu till lite andra val som jag valt att inte göra och varför.

Konmmer inte plocka isär processorn och byta pasta eller köra utan lock för tror det var techsweden som hade prövat och det rörde sig om en två grader. Kommer inte byta kylpasta på Corsair H100 för hittar ingenstans att den skulle vara dålig. Kommer inte "Lappa" processor o kyl då jag läst att detta inte hjälper på ivy för det är inte den kontaktytan som är problemet för det är den delen innanför locket på processorn som är förliten.

 

 

Nu kanske det blir så att jag tänker om med minnena, lite overkill kanske det är. Men förmodlingen ska denna setup även funka om fem år då jag inte byter oftare än så förutom grafikkortet. Men då kan man ju köpa dom minnena senare om man vill då de gått ner i pris. Kanske är bättre att köpa andra med låg latancy i stället. förtfarande 16bg. Är det G.skill och Corsair som gäller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har läst lite mer och ska jag uppnå 5.0ghz så verkar inte H100 räcka till, så får bli 2x8 1600mhz minnen så länge och köpa ett bättre kylsystem.

 

Någon som har något förslag?

Diskutionen om fläktar kan dock fortgå för det behövs ju ändå.

Dom bästa jag hitta än så länge är några delta fläktar, dock är dom 38mm tjocka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har funderat lite och får nog bli dessa delar:

 

Corsair H100 ca 950:-

Indigo Xtreme ca 100:-

Intel 3770K ca 2800:-

Asus Maximus V Extreme ca 3300:-

Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x8GB (CMZ16GX3M2A1600C9) 1000:-

4st Delta PFC1212DE-PWM ca 1250:-

 

ca 9400kr

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Är du säker på minnet CMZ16GX3M2A1600C9 - så det inte skall vara ett annat minnet med M4A istället för M2A?

CMZ16GX3M4A1600C9 http://www.corsair.com/us/vengeance-16gb-dual-channel-ddr3-memory-kit-cmz16gx3m4a1600c9.html

 

Fast jag hade svårt att hitta just det kortet Asus Maximus V Extreme på Corsairs sida, annars har dom en lista på moderkort med Memory Finder och letar man reda på moderkortet, så får man fram en lista på minnen som Corsair garanterar är kompatibla med det moderkortet.

 

Som sagt, gjorde bara en snabbkoll, med då tittade jag på ett vanligt Asus P8Z77-V

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä det kan vara svårt. Moderkortet är helt nytt.

 

Dom minnena jag skrev är 2x8 dom du skrev är 4x4, ända skillnaden jag kunde se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahh fel av mig, sorry :blush:

Bra att du är uppmärksam!

 

Nå det skall vara Ok med dessa minnen, enligt vad jag fått fram - dock kan jag inte garantera detta, av förståeliga skäl.

Dessa kör på 1,5V och 1600MHz vilket är huvudsaken som vi redan diskuterat i din första tråd ang. uppgradering.

 

För att nu få dessa att köra på denna frekvens, krävs att du aktiverar Intel Extreme Memory Profile (XMP) i BIOS, men vi kan gå igenom detta senare, det är inte något du skall börja med, innan hela systemet är uppe och kör - stabilt.

Här är annars en guide till hur man aktiverar Intel XMP http://www.corsair.c...mance-profiles/

 

Dessutom om vi tittar på ren prestanda i länken du hänvisade till tidigare, dom minnen som testades med dom extrema hastigheterna; så ser du att om du tar och tittar ordentligt på staplarna; hur många procent bättre i hastighet var egentligen dessa G.Skill 4x8 2666mhz [ TridentX ] F3-2666C11Q-32GTXD extremt dyra minnen med tveksam stabilitet mot 1600MHz Cl9 som du nu valt?

Refererar till sidan i moderkortstesten: http://www.guru3d.co...treme-review/21

 

I mina ögon har du helt klart gjort ett bra val, du är ute efter hög prestanda och där kommer inte minnenas hastighet att spela lika stor roll, som att få hela paketet att fungera i hög hastighet.

Däremot, extrem-minnen med hög frekvens kommer att göra det hela något instabilt och med liten effekt överlag på prestandan, m.a.o. som AnandTech skrev "The sweet spot seems to be 1600MHz CL9"

Betyder att minnen med lägre hastighet tex. 1333MHz oavsett Cas Latency ger ett klart sämre läge, samtidigt som att minnen med högre frekvenser än 1600MHz (och givetvis högre Cas Latency) ger ett klart mindre prestandatillskott, enligt testerna.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fläktar är beställda i alla fall, blev 4st Delta PFC1212DE-PWM från ebay.

 

När det gäller kylpasta så måste jag ha drömt. Var säker på att det gick att köpa Indigo Xtreme på spruta på en dansk websida för typ 88danska, men det hittar jag inte så ska välja en annan pasta.

 

För att få reda på vilken pasta jag ska ha så tog jag tio olika kylpaste test och dom tio bästa gav jag poäng 1-10, gjorde det på alla de tio olika testen sedan lade ihop resultatet för att få den bästa kylpastan.

 

Här är top 10:

1. Prolimatech PK-1 ....Överlägset.... (de har ju släppt efterföljare)

2. Noctua NT-H1 ....ett poäng före nr.3....

3. Artic Silver 5

4. Liquid Pro

5. Chill Factor 3

6. IC Diamond

7. Shin-Etsu MicroSi G751 & AC MX-2 ....delad plats....

8. ThermalFusion 400 & Tuniq TX-4 ....delad plats....

9. Phobya HeGrease

10 Tuniq TX-3 & Thermaltake TG-1 ...delad plats....

 

 

Kanske inte en jättebra uppställning för man vet ju att många test inte är jätte nya så om det hade funnits med nya bättre kan dom kommit i skymundan.

 

 

Själv får jag beställa Prolimatech PK-1, PK-2 eller PK-3, ska bara se om det finns någon info om dom.

 

 

Här är en länk till några av testen http://www.prolimatech.com/en/reviews/detail.asp?id=270&page=1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är allt beställt :)

 

Bara köpa in rakblad för att öppna IHS:en och vattenslippapper för att "lappa"

 

Prolimatech PK-1 Kylpasta 5g 97,00 kr.

 

Corsair Hydro H100-serien 993,00 kr.

 

ASUS Maximus V Extreme 3.142,00 kr.

 

Corsair Vengeance - 16 GB : 2 x 8 GB CMZ16GX3M2A1600C9 - DIMM 240-pin 924,00 kr.

 

Intel Core i7 3770K / 3.5 GHz processor (BX80637I73770K) 2.595,00 kr.

 

4st Delta PFC1212DE-PWM 120x38mm Extreme Silent PWM Fan 900,00 kr.

 

Samanlagd frakt: 278.00 kr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul. :rolleyes:

Du får en poäng för din sammanställning av kylpastorna.

 

Fast våtslippapper? Kom ihåg att det inte får komma några som helst pastarester på lödpunkter eller mellan komponentben på moderkortet.

 

Tips:

NordicHardware - Datorbyggarskolan

I ett av kapitlen så visas processorbyte. Tror det kan vara nr. 22

 

PC För Alla Extreme - Kall pasta för het dator

Sweclockers: Video: Olika metoder att applicera kylpasta

 

Det viktiga är att kylpastan appliceras i ett väldigt tunt lager, eftersom det är dom mycket små luftspalterna som bildas pga. ojämnheterna mellan processorns kylplatta och motsvarande yta på kylaren som skall fyllas med kylpasta.

 

Så man kan till viss del få omvänd effekt av att ha för mycket kylpasta, eftersom den har ganska dåliga termiska egenskaper att leda värme, sämre än ren metall.

Men avsevärt bättre än luft.

Se denna tråd: bilden visar när det är för mycket kylpasta inlägg #16 samt efterföljande inlägg 17-18.

 

Om du vid något tillfälle behöver rengöra processorns kylplatta (toppsidan) samt kylaren från ny (eller gammal kylpasta) innan du applicerar ny pasta och monterar den, så kan man fukta på en tygbit, isopropanol som kan köpas på apoteket (används inom elektronikproduktionsindustrin) - utan att söla ned omgivande ledare och komponenter.

Använd absolut inget aceton eller liknande som kommer att skada ditt kretskort tillverkat av glasfiber/epoxy (FR4), det löser bl.a. upp skyddslacken på ledarna.

 

Läs detta allmänna tips om ESD i denna tråd inlägg #7

ESD-handledsbandet (som skall sitta åt) ansluts till olackad/ren metalldel eller skruv på chassit.

På Webbhallen kostar ett ESD-handledsband 65:-Deltaco Antistat Handledsband

På Kjell & Company kostar 29:- Art nr: 38324

 

Lycka till.:thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker personligen att sammanställningen av fläktarna är bättre.

 

Aj då hade glömt lägga upp den det är en lista på all1 120mm fläktar över 150CFM med PWM styrning:

120mmflktar150cfm201209.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Isopropanol får jag köpa, måste ju ta bort den pasta som redan sitter på vattenblocket och även pastan mellan "kretsen" och IHS:en. Har även läst att tops funkar bra.

 

Kylpastan är inte ledande, såhär står det om den:

- Excellent long-term stability

- Non-electronically conductive

- Non-corrosive

- Easy to apply and less to use

- No"burn-in"time required

- Low dry-out

 

Har tidigare använt kreditkort när jag applicerat pastan, men nu kan jag behöva en spatel efter som "kretsen" är så liten.

 

Har aldrig lyckats kortsluta något innan men kan ju vara värt 29kr att slippa det, brukar vanligvis jorda mig mot ett element.

 

Våtslippappret är för att lappa IHS:ens ovansida och vattenblockets undersida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Lägger upp lite bilder :)

20120916_153751_zps237b8a36.jpg

20120916_153937_zps078fb189.jpg

20120916_153947_zps7d3ca965.jpg

20120916_154253_zps89c3bfe1.jpg

20120916_154259_zpsd9eb6373.jpg

20120916_154843_zps820f17a9.jpg

20120916_160159_zps040c4662.jpg

SDC11570_zpsdc37a642.jpg

20120918_111304_zpsd8b764a8.jpg

20120921_182614_zps00d01e03.jpg

 

Inga problem att plocka bort ihs:en. Nu är det bygga om fästet till vattenblocket och tejpa upp distanser så man inte krossar kärnan och så processorn liggerann som den ska.

 

Nu har jag mätt lite, min ihs är 3.05mm tjock, urgröpningen för kärnan är 0.50mm djup, det betyder att ihs:en är 2.55mm tjock över kärnan.

 

Mätte hur hög kärnan var, den var 0.65mm, nu inser ju jag en miss av mig, jag mätte aldrig hur mycket de skiljde mellan toppen på ihs:en och planet på processorn, men det lim som användes måste ju minst va varit 0.15mm annars skulle ju kärnan krossats. sen bör ju kylpastan bygga något, som det såg ut var det säker 0.05-0.10mm och det tycker jag är ganska mycket.

 

Kan tillägga att det blir att köra utan bygel, för kärnan är lägre än bygeln är, så den går inte använda om man inte gör om bygeln.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...