Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bästa Linux?


baaartil

Rekommendera Poster

Cecilia.

 

TACK så väldigt mycket för länken till Mint.

 

 

Där hittade jag även på svenska en pdf fil innehållande en 84 sidig Officiell användarguide för Mint och det är ju på svenska som jag behöver instruktioner (tutorials).

På min tid så läste vi inte engelska så många år i skolan och även om jag talar väldigt hyfsad turist-engelska så är problemet att jag har svårare för att läsa det.

 

Återigen så Tack för länken. Nu skall jag snabbskumma lite av dom där 84 sidorna användarguide.

 

Hälsningar,

 

Linux Mint nedladdning: http://www.linuxmint.com/download.php

Jag har för mig att du har 64-bitars Windows så 64-bit passar ju bra.

Däremot vet jag inte om Mate, Cinnamon eller KDE är mest likt Windows.

 

Ska man köra från en CD-skiva behövs inget verktyg utan det är bara att bränna den laddade ISO-filen som avbild/image (ej dataskiva).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 70
  • Skapad
  • Senaste svar

Stefan Eklinder.

 

Tack för dina tips och råd.

Det som jag inte behärskar är om jag skulle behöva använda någon form av kommandon eller html vilket jag inte kan något om.

 

Att ladda ner och installera programvaror som Gimp, Libre Office och andra har jag ju fått göra även på Win så sådant har jag inga som helst problem med och vad det gäller Adobe Reader så var det inte installerat på Win heller när jag köpte min dator.

 

En programvara som jag använder flera gånger per dag är Screenpresso som jag inte kan hitta för Linux.

Screenpresso är ett väldigt kraftfullt (free) program för skärmklipp och jag kan även ta kortare videoklipp av skärmen, kan inte klara mig utan ett kraftfullt skärmklipp program.

 

Sedan har jag förstått att Linux inte är så sårbart och har en kompis som kör med UBUNTU och han använder inget Antivirus och inte heller antispyware. Personligen så tycker jag nog att det skulle kännas lite osäkert att vara utan sådana men det finns väl inte heller så många sådana för Linux och det skall vara freeware program.

 

Wel Stefan, återigen så Tack för dina tips och råd.

 

Hälsningar,

baaartil

http://baaartil.blogspot.se/

 

Jag har kört Ubuntu under två års tid. Gillade distributionen mycket, men kände för att prova på något annat.

 

Tankade hem Fedora 16 och fann den distributionen helt fantastisk. Till skillnad från Ubuntu där det mesta redan finns installerat (Remixversionen) så får du installera mycket på egen hand t ex Libreoffice, Adobe Reader och Gimp. Är du en Spotifynörd liksom jag kan jag berätta att jag inte fått det att fungera under Fedora. Däremot fungerade Spotify bättre under Ubuntu.

 

Terminalkommandona är också lite annorlunda i Fedora, men är du intresserad lär du dig allt snabbt.

 

OpenSUSE har jag också provat, men den distributionen trivdes jag aldrig riktigt med. Vill du prova och om du provat Fedora tidigare är skillnaderna inte särskilt stora, men det ligger ganska mycket meckande i terminalen. Mer än i Fedora, tyckte jag innan allt var på plats.

 

Men som sagt det finns hundratals distributioner att prova.

 

Ett tips är att köra en LiveCD innan du kör i skarpt läge, så att du är försäkrad om att allt trivs med din hårdvara.

 

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo Mikael63, det är ju några stycken här i tråden som har rekommenderat mig Mint.

KDE låter ju också trevligt om man som jag är va van vid Win.

 

Tänkte att jag skulle testa några av dem som jag får flest förslag på här på tråden och då testa dem som Live CD.

Nja, rättare sagt så behöver jag i vilket fall som helst köpa ett 16 GB USB-minne så det får bli på det som jag testar.

 

wmware har jag också fått en utmärkt instruktion hur jag skall ladda ner och använda men det är väl där som jag skall installera operativet när jag väl bestämt mig, eller?

 

Hälsningar,

baaartil

bertil.o@hotmail.com

Om du väljer att installera och köra Linux virtuellt på VMware Player (som du har fått tips om), så kan du installera flera olika Linux distributioner tex. Mint, Ubuntu etc. i VMware Playern och då testa flera varianter, det är inga som helst problem.

Dock kan du naturligtvis bara köra ett åt gången.

 

Det är också mycket lätt att avinstallera en sådan virtuell maskin ur Playern, högerklicka på just den maskinen och välja Remove

post-73434-0-73970100-1345865820_thumb.png

 

Det förutsätter att din dator har hårdvarustödet för virtualisering aktiverat i BIOS Setup.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Tune.

 

Tackar för tipset och jag har nu gjort en map i mina favoriter där jag lägger länkar som jag får här och Unebotin ligger där nu.

 

Återigen tack för tipset och hjälpen.

 

Hälsningar,

baaartil

http://baaartil.blogspot.se/

 

Busenkelt att göra Live-Cd med detta verktyg.

 

Såg att där var en som hade tipsat om Unetbootin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen Flyfisherman.

 

Jag kan ju inget sådant där med "hårdvarustödet för virtualisering aktiverat i BIOS Setup" men har ju installerat VLC Mp och den funkar hur bra som helst.

 

När jag skall ta bort en programvara så brukar jag använda Revo unistaller.

Revo tar juinte bara bort programvaran utan även allt skräp som lagt sig på lite olika ställen.

 

Visst så verkar det som det bästa alternativet att testa lite olika Linux distrubutioner med VMw Player och jag har gott om plats så jag kan fylla den där playern med mycket.

 

Jag får lägga den under C: Program (x86) vilket jag brukar få som förslag när jag installerar nya programvaror:

Såg btw just nu att jag även har nerladdade och installerade programvaror även i den mapp som bra heter Program, där ligger till exempel mitt Gimp och mitt Avast.

 

Nåväl, jag brukar oftast få förslaget att lägga programmen i Program (x86) så där ligger det mest som jag laddat ner och installerat.

 

Jag testar mycket olika programvaror och om det är något som jag inte är nöjd med så plockar jag bort dem (med Revo unistaller) ganska snabbt igen.

 

Well Flyfisherman, jag skall installera den där playern och se om och hur den fungerar.

 

Satt igår kväll och läst en 86 sidor lång handledning i Linux Mint och det enda där som jag tyckte verkade struligt för min del var när man på allvar skall installera den på datorn och samtidigt ha Win7.

 

Jag kan inget om sådant som partioner och allt sådant där. Har en kompis som är linuxnörd och aldrig skulle kunna tänka sig något annat operativ, dock så har han ju bara sitt Ubuntu och inget Win.

 

Nåväl, när jag väl kommit så långt att jag testat och bestämt mig för vilken distrubution jag vill installera så kan han kanske hjälpa mig med det.

Får muta honom med att han skall få några stadiga glas whiskey när det är klart *skrattar*.

 

TACK för all hjälp.

 

Hälsningar,

baaartil

http://baaartil.blogspot.se/

 

Om du väljer att installera och köra Linux virtuellt på VMware Player (som du har fått tips om), så kan du installera flera olika Linux distributioner tex. Mint, Ubuntu etc. i VMware Playern och då testa flera varianter, det är inga som helst problem.

Dock kan du naturligtvis bara köra ett åt gången.

 

Det är också mycket lätt att avinstallera en sådan virtuell maskin ur Playern, högerklicka på just den maskinen och välja Remove

post-73434-0-73970100-1345865820_thumb.png

 

Det förutsätter att din dator har hårdvarustödet för virtualisering aktiverat i BIOS Setup.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Program installeras inte på samma sätt som i Windows. De flesta program finns i distributionens förråd och installeras därifrån. De flesta distributioner har ett grafiskt program för att installera och avinstallera program. Där väljer man de program man vill installera genom att markera programmen. Klicka sedan på verkställ och programmen hämtas och installeras. Går också att göra med ett kommando. Alternativt sätt är att ladda ned källkoden och själv kompilera. I bästa fall är det så enkelt att bara köra kommandona ./configure, make och make install efter uppackning av arkivet med tar. Men i många fall får man problem med bibliotek, som fattas. Några få program finns tillgängliga som binärer och de installeras ungefär som i Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo Mikael63, det är ju några stycken här i tråden som har rekommenderat mig Mint.

KDE låter ju också trevligt om man som jag är va van vid Win.

Linux Mint är en Linux-distribution. Till den kan man använda flera användargränssnitt, typ som att XP och Windows 7 ser olika ut i och med att Aero-utseendet bara finns i Windows 7. Mate, KDE mm är användargränssnitt. Samma användargränssnitt kan användas av flera Linux-distributioner, t ex används KDE även av OpenSuse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia.

 

Ja, man lär sig mer och mer i den här tråden. Har också googlat och hittat en hel del samt sett några bilder.

 

Mint X64 Edition, Main Edition och KDE Edition är väl dom som tilltalade mig mest i Mint.

I Mint så finns ju ganslka mycket redan när man installerar den som Adobe Reader, Gimp, Libre Office osv.

Sådana programvaror finns ju inte ens i Windows när den är ny.

Å andra sidan så att installera programvaror har jag inga som helst problem med.

 

Tråkigt bara är att mitt favorit-skärmklipp-verktyg "Screenpresso" inte verkar finnas till Linux.

Fantastiskt skärmklippare där man slipper gå omvägen via ett bildbehandlingsprogram.

I Screenpresso så gör man allt, beskär, lägger till text och pilar, markerar det man vill, "blurrar" sådant man inte vill skall synas ocn när man är klar så spar man direkt ner till mappen man vill. Dessutom så kan man ta kortare videoklipps på skärmen om man vill visa eller demontrera något.

 

Ha de gött och trevlig lördag.

 

Hälsningar,

baaartil

http://baaartil.blogspot.se/

 

 

 

 

 

 

Linux Mint är en Linux-distribution. Till den kan man använda flera användargränssnitt, typ som att XP och Windows 7 ser olika ut i och med att Aero-utseendet bara finns i Windows 7. Mate, KDE mm är användargränssnitt. Samma användargränssnitt kan användas av flera Linux-distributioner, t ex används KDE även av OpenSuse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen Flyfisherman.

 

Jag kan ju inget sådant där med "hårdvarustödet för virtualisering aktiverat i BIOS Setup" men har ju installerat VLC Mp och den funkar hur bra som helst.

 

När jag skall ta bort en programvara så brukar jag använda Revo unistaller.

Revo tar juinte bara bort programvaran utan även allt skräp som lagt sig på lite olika ställen.

 

Visst så verkar det som det bästa alternativet att testa lite olika Linux distrubutioner med VMw Player och jag har gott om plats så jag kan fylla den där playern med mycket.

 

Jag får lägga den under C: Program (x86) vilket jag brukar få som förslag när jag installerar nya programvaror:

Såg btw just nu att jag även har nerladdade och installerade programvaror även i den mapp som bra heter Program, där ligger till exempel mitt Gimp och mitt Avast.

 

Nåväl, jag brukar oftast få förslaget att lägga programmen i Program (x86) så där ligger det mest som jag laddat ner och installerat.

 

Jag testar mycket olika programvaror och om det är något som jag inte är nöjd med så plockar jag bort dem (med Revo unistaller) ganska snabbt igen.

 

Well Flyfisherman, jag skall installera den där playern och se om och hur den fungerar.

 

Satt igår kväll och läst en 86 sidor lång handledning i Linux Mint och det enda där som jag tyckte verkade struligt för min del var när man på allvar skall installera den på datorn och samtidigt ha Win7.

 

Jag kan inget om sådant som partioner och allt sådant där. Har en kompis som är linuxnörd och aldrig skulle kunna tänka sig något annat operativ, dock så har han ju bara sitt Ubuntu och inget Win.

 

Nåväl, när jag väl kommit så långt att jag testat och bestämt mig för vilken distrubution jag vill installera så kan han kanske hjälpa mig med det.

Får muta honom med att han skall få några stadiga glas whiskey när det är klart *skrattar*.

 

TACK för all hjälp.

 

Hälsningar,

baaartil

http://baaartil.blogspot.se/

När det gäller att installera ett nytt operativsystem virtuellt, är det som fagerja säger och inte alls så krångligt som det låter.

Det skapas alltså en virtuell maskin (dator) och virtuell hårddisk, helt skild från din riktiga dator, det betyder att det inte påverkar ditt befintliga operativsystem eller hårddisk, mer än att det reserveras plats för filen, som då kommer att bli en virtuell hårddisk.

 

Ja naturligtvis så måste man börja med att installera VMware Plyer men det programmet är relativt litet.

 

För att kontrollera att hårdvarustödet för virtualisering är aktiverat på din dator, samt konfigurera upp VMware Player, så kasta ett öga på denna Guide - Installera och köra Windows 8 Virtuellt

 

Sektionerna:

2. Kontrollera datorns hårdvarustöd för virtualiserng

3. Aktivera hårdvarustödet i BIOS

Samt

5. Förbereda VMware Player för Windows 8 installation

 

Detta är för att köra Windows 8 virtuellt i VMware Player, men grundförfarandet är snarlikt, oavsett operativsystem.

 

Det kan vara bättre att starta upp en ny tråd, om stöter på patrull med detta, så kan vi guida dig igenom förfarandet, om du väljer att köra virtuellt vill säga.

 

En eller annan Whisky går säkert ned, inte bara hos din kompis...:D

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fagerja.

 

Då är det ju väldigt många program som man är van att använda och som finns för Win som man inte kan använda i Linux.

Jag är en sådan som gillar att testa nya program och vissa har blivit favoriter som skärmklipp-verktyget Screenpresso vilket jag berättat här i tråden för Cecilia och Flyfisherman.

 

Kul i varje fall att få tips och råd om Linux distrubutioner och på Wikipedia finns också enhel del att läsa..

 

Well fagerja, ha de bäst och en trevlig lördag.

 

Hälsningar,

baaartil

 

http://baaartil.blogspot.se/

 

Program installeras inte på samma sätt som i Windows. De flesta program finns i distributionens förråd och installeras därifrån. De flesta distributioner har ett grafiskt program för att installera och avinstallera program. Där väljer man de program man vill installera genom att markera programmen. Klicka sedan på verkställ och programmen hämtas och installeras. Går också att göra med ett kommando. Alternativt sätt är att ladda ned källkoden och själv kompilera. I bästa fall är det så enkelt att bara köra kommandona ./configure, make och make install efter uppackning av arkivet med tar. Men i många fall får man problem med bibliotek, som fattas. Några få program finns tillgängliga som binärer och de installeras ungefär som i Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återigen så Tack för länken. Nu skall jag snabbskumma lite av dom där 84 sidorna användarguide.

Om du menar den Svenska guiden så är den för version 4 som "slutade gälla" redan 2009.

Det har förmodligen hänt en hel del sedan dess fram till dagens v13 men principen är nog densamma.

 

För att sammafatta lite av alla inlägg så kanske kan sägas att:

 

Att bränna en LiveCD/LiveDVD och starta från för att se om det verkar intressant eller ej är det enklaste sättet.

 

Att skapa ett bootbart USB-minne är i princip samma som ovan men man slipper "offra" skivor för varje gång.

 

Att nyttja vmware (eller liknande) är ett sätt att testa lite mera och att testa själva installationen utan riskera att "messa till" sin dator. Alltså att man inte bara testar att använda Linux utan att man får pröva på att installera det också. Väljer man att alltid använda vmware när man kör Linux så kvarstår "problemen" med att hålla värddatorn, som då troligen är en Windowsburk, uppdaterad.

 

När man hittat någon dist. som man "vill leva med" så kan man ta steget att installera parallellt med sitt befintliga system. Oftast funkar detta bra, det är när man vill ta bort Linux som det kan bli lite knas, men som går att fixa.

 

Jag har använt gamla "utslitna" datorer för att installera Linux från "scratch"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman, hej igen.

 

Jag har kollat din guide och för en stund sedan så skulle jag då kolla om jag har hårdvarustöd.

Laddade ner den där "havedetection" och det visar sig att jag inte har sådant där hårdvarustöd (se skärmdump).

 

Det där med Bios och sådant har jag aldrig varit inne och rotat i och vet inte ens vad det är.

(Har för mig att bios skall vara något som kör igenom datorn när man startar och som snabbt går igenom för att se så allt funkar, men det är alltså bara som jag har fått för mig. Är helt dum på sådant).

 

Hälsningar,

baaartil

http://baaartil.blogspot.se/

 

post-126546-0-32845300-1345897103_thumb.png

 

 

När det gäller att installera ett nytt operativsystem virtuellt, är det som fagerja säger och inte alls så krångligt som det låter.

Det skapas alltså en virtuell maskin (dator) och virtuell hårddisk, helt skild från din riktiga dator, det betyder att det inte påverkar ditt befintliga operativsystem eller hårddisk, mer än att det reserveras plats för filen, som då kommer att bli en virtuell hårddisk.

 

Ja naturligtvis så måste man börja med att installera VMware Plyer men det programmet är relativt litet.

 

För att kontrollera att hårdvarustödet för virtualisering är aktiverat på din dator, samt konfigurera upp VMware Player, så kasta ett öga på denna Guide - Installera och köra Windows 8 Virtuellt

 

Sektionerna:

2. Kontrollera datorns hårdvarustöd för virtualiserng

3. Aktivera hårdvarustödet i BIOS

Samt

5. Förbereda VMware Player för Windows 8 installation

 

Detta är för att köra Windows 8 virtuellt i VMware Player, men grundförfarandet är snarlikt, oavsett operativsystem.

 

Det kan vara bättre att starta upp en ny tråd, om stöter på patrull med detta, så kan vi guida dig igenom förfarandet, om du väljer att köra virtuellt vill säga.

 

En eller annan Whisky går säkert ned, inte bara hos din kompis...:D

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen Mikael63

 

Jo kollade nu och den där användarguidensom jag läste igår är för Mint 4.0 Daryna. Standardutgåvan "Main Edition".

Angående Playern så har jag precis testa om jag hade hårdvarustöd för den men det hade jag inte.

 

Får testköra några oilka distrubtioner med USB.

Har inga skivor hemma och behöver i vilket fall som helst ett nytt USB minne på 16 GB.

Det var ett tag sedan som jag sparade på CD skivor och ser att jag inte heller har nåra DVD hemma för tillfället.

 

Sparar mest på USB men dom är helt fulla nu så jag måste som sagt var i vilket fall som helst ha en till USB-sticka.

 

Nåväl, skall testa några distrubutioner och har tänkt börja medMint X64, KDE samt Main Edition.

 

Well Mikael63, ha de gött och en fortsatt trevlig lördag.

 

Hälsningar,

baaartil

http://baaartil.blogspot.se/

 

 

 

 

 

 

 

 

Om du menar den Svenska guiden så är den för version 4 som "slutade gälla" redan 2009.

Det har förmodligen hänt en hel del sedan dess fram till dagens v13 men principen är nog densamma.

 

För att sammafatta lite av alla inlägg så kanske kan sägas att:

 

Att bränna en LiveCD/LiveDVD och starta från för att se om det verkar intressant eller ej är det enklaste sättet.

 

Att skapa ett bootbart USB-minne är i princip samma som ovan men man slipper "offra" skivor för varje gång.

 

Att nyttja vmware (eller liknande) är ett sätt att testa lite mera och att testa själva installationen utan riskera att "messa till" sin dator. Alltså att man inte bara testar att använda Linux utan att man får pröva på att installera det också. Väljer man att alltid använda vmware när man kör Linux så kvarstår "problemen" med att hålla värddatorn, som då troligen är en Windowsburk, uppdaterad.

 

När man hittat någon dist. som man "vill leva med" så kan man ta steget att installera parallellt med sitt befintliga system. Oftast funkar detta bra, det är när man vill ta bort Linux som det kan bli lite knas, men som går att fixa.

 

Jag har använt gamla "utslitna" datorer för att installera Linux från "scratch"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur du kommer in i BIOS Setup menyn bör stå i moderkortsmanualen eller direkt på skärmen vid uppstart, innan Windows laddas, vilken tangent du skall trycka på för att komma in i BIOS Setup.

 

Ofta är det antingen Del, F2, F1 eller Esc tangent som man skall trycka och detta direkt efter POST innan Windows bootar.

 

Väl där skall du aktivera (Enable) hårdvarustödet för virtualisering, men alla moderkort stöder inte detta, dom flesta gör det och din dator var ju heller inte så gammal.

 

Se denna för exempel.

3. Aktivera hårdvarustödet i BIOS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shit.

 

Har ju på denna tråden fått råd om Bios även om jag inte vet var det ä samt partioner som jag inte heller vet vad är.

 

När jag startade datorn ikväll så höll jag speciellt koll på allt det som "flimmrar" förbi så jäkla snabbt och såg något om F9.

 

Jag var på den lokala puben ikväll där jag pratade med en kompis som kör Linux Mint och han har alltid kört Linux.

 

Nåväl, han har en mycket mer kompetent dator än mig då han är en ivrig filmare som både i tid och otid tar fram sin kamera och börjar filma.

 

Well, när jag nu hade pratat med honom om Bios och vad fan det är så sade han tiil mig.

Bertil, du måste för tusan frått med en handledning till och om moderkortet.

 

Jag svarade nej men efter en stund så tänkte jag på att det var ju något som ändå var med i den där kartongen.

 

Kom hem och har kollat det nu och där ligger faktiskt två instrucktionsböcker plus en CD skiva och jag tror att allt detta har med moderkortet att göra.

 

Den ena boken/häftet heter GIGABYTE. Ultra Durable Motherboard. GA-M68MT-D3P Users manual.

Den andra boken/häftet heter Multingaul Installation Guidebook och när jag tittar vidare där i boken/häftet så ser jag att det även finns på svenska.

Dessutom så har jag som sagt en CD skiva där det står GIGABYTE S-Series Motherboard. NIVIDA MCP61/MCP68 / MCP68. Supports AMD AM3 / AM+2 Processors.

 

Inte för att jag vet vad allt detta betyder men skulle jag ha någon hjälp av allt detta om jag slulle vilja lägga in en Linux Mint distrubtion som en paralell till mitt Win7?

 

Tur att jag gick ut ikväll och tog ett par öl, tur att min kompis (Linuxnörden) kom dit och tur att han han sade att jag måste ha något mer i den där kartongen som datorn låg i när jag hämtade ut den.

 

Nu har jag som sagt inte någon som helst blekaste aning om vad jag skall göra med allt det här.

 

Inbillar mig dock att allt det där med partioner och Bios vilket jag inte har någon som helst aning om kan ligga här.

 

Inte heller vågar jag tusan sätta in den där CD skivan, vet ju inte vad som händer då med min dator.

 

Någon som kan hjälpa mig med all den här engelskan och vokabulären???

 

 

Hälsningar,

baaartil

http://baaartil.blogspot.se/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Stefan Eklinder.

 

Tack för dina tips och råd.

Det som jag inte behärskar är om jag skulle behöva använda någon form av kommandon eller html vilket jag inte kan något om.

 

Att ladda ner och installera programvaror som Gimp, Libre Office och andra har jag ju fått göra även på Win så sådant har jag inga som helst problem med och vad det gäller Adobe Reader så var det inte installerat på Win heller när jag köpte min dator.

 

En programvara som jag använder flera gånger per dag är Screenpresso som jag inte kan hitta för Linux.

Screenpresso är ett väldigt kraftfullt (free) program för skärmklipp och jag kan även ta kortare videoklipp av skärmen, kan inte klara mig utan ett kraftfullt skärmklipp program.

 

Sedan har jag förstått att Linux inte är så sårbart och har en kompis som kör med UBUNTU och han använder inget Antivirus och inte heller antispyware. Personligen så tycker jag nog att det skulle kännas lite osäkert att vara utan sådana men det finns väl inte heller så många sådana för Linux och det skall vara freeware program.

 

Wel Stefan, återigen så Tack för dina tips och råd.

 

Hälsningar,

baaartil

http://baaartil.blogspot.se/

 

Vargod! :)

 

Att virus skulle infektera en Linuxdator ställer jag mig tveksam till. Du kan ha i åtanke att allt du installerar i Linux måste du vara root för att överhuvudtaget få utföra. Du glider med andra ord aldrig runt som root när du inte ska utföra installationer eller andra ändringar i systemet. Det är den stora fördelen jämfört med Windows där du oftast blir admin by default, och är därmed otroligt sårbar när det gäller virus.

 

Vidare installeras allt via Terminalen och kommandon där. Det är inte som i Windows där du tankar hem och dubbelklickar på en EXE-fil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vargod! :)

 

Att virus skulle infektera en Linuxdator ställer jag mig tveksam till. Du kan ha i åtanke att allt du installerar i Linux måste du vara root för att överhuvudtaget få utföra. Du glider med andra ord aldrig runt som root när du inte ska utföra installationer eller andra ändringar i systemet. Det är den stora fördelen jämfört med Windows där du oftast blir admin by default, och är därmed otroligt sårbar när det gäller virus.

 

Vidare installeras allt via Terminalen och kommandon där. Det är inte som i Windows där du tankar hem och dubbelklickar på en EXE-fil.

 

För att vara sanningsenlig tror jag du har fel. Linux är säkert och svårt att smitta med virus men av helt andra skäl. Det finns Linux-virus men de är mycket sällsynta. Man använder förvisso root eller sudo när man installerar program, där finns en potentiell säkerhetsrisk.

 

Anledningen till att Linux är så svårsmittat är att programmen ligger i centrala repositories, och att de oftast är ordentligt kodgranskade och genomtestade när de installeras. I Windowsvärlden är vanan i stället att ladda ner ett kommersiellt kodhemligt program från en sajt - ibland synnerligen obskyra ställen. Det är Windows-användarnas vanor som i hög grad sprider virus. Linux-distributioner levereras ofta med alla säkerhetsspärrar påsatta, vilket historiskt sällan har varit fallet med Windows, och först börjat bli bättre på senare tid. Det tredje är att det inte är någon större vinst med att sprida ett virus till ett minoritetsoperativsystem: det är mycket bättre att satsa på ett vanligt och historiskt sett buggigt operativsystem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att det inte skulle finnas intresse bland kriminella att infektera linux stämmer inte. Som skrivbordsoperativ är linux litet men som serveroperativt stort. Mer än hälften av webb - och mailservrarna kör linux. Att lyckas infektera en kommersiell server ger större vinst än en att infektera en hemmadator. Det finns antivirusprogram för linux och deras huvuduppgift är att skydda Windowsdatorer, som är anslutna till en linuxserver. För att ett skadligt program skall kunna infektera ett linuxsystem krävs handhavandefel av användare med sudo eller rooträttighet eller att lösenorden kommit på vift. En fil som laddas ned i ett linuxsystem är inte körbar före körrättighet satts på av användaren. Handhavandefel av en vanlig användare riskerar endast den användarens data.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Annars får man uppfattningen att Linux är närmast odödligt när man läser läsardiskussionerna på IDG:s nyhetssida. Så fort det är något om Windows, så kommer Linuxanvändarna där och viftar med hur bra deras Linuxdatorer är.

 

Helst ska väl alla köra Linux och dumpa Windows i närmsta soptunna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att det inte skulle finnas intresse bland kriminella att infektera linux stämmer inte. Som skrivbordsoperativ är linux litet men som serveroperativt stort.

 

"Citation needed" typ (Wikipedia-talesätt). OK, du kan ha rätt (?), men eftersom det inte är samma operativ som Windows, och viruset i så fall måste skrivas för Linux och Windows, finns det som jag tycker en stark invändning mot påståendet. Om det rör sig om Web-virus á la någon äcklig Javascript-kod, så går det inte att hänföra till vare sig Windows eller Linux.

 

Mer än hälften av webb - och mailservrarna kör linux.

 

Jupp: betydligt mer, 80-90% för webb-servrarna.

 

Att lyckas infektera en kommersiell server ger större vinst än en att infektera en hemmadator. Det finns antivirusprogram för linux och deras huvuduppgift är att skydda Windowsdatorer, som är anslutna till en linuxserver. För att ett skadligt program skall kunna infektera ett linuxsystem krävs handhavandefel av användare med sudo eller rooträttighet eller att lösenorden kommit på vift. En fil som laddas ned i ett linuxsystem är inte körbar före körrättighet satts på av användaren. Handhavandefel av en vanlig användare riskerar endast den användarens data.

 

En dator, oavsett operativ, kan infekteras genom riskbeteende hos användaren/rooten, genom genom bedrägerier som inte är användarens ansvar, dåligt konfigurerade serversystem, där operativet bara är en svaghet, serverprogramvaran, det kan vara webbserver/PHP, databas, telnet, ftp och vad det nu kan vara för nätverkskontakt. Vissa av de här svagheterna går inte att attribuera operativsystemet, utan handlar i stället om taskiga serverprogram.

 

Skillnaden i säkerhet har inte egentligen att göra med märket, utan med balansen mellan öppenhet och säkerhetstänkande, där öppenhet (främst öppen källkod och inbördes tillit) och säkerhetstänkande (t.ex. en organiserad säkerhetskommitté) är det som gör operativsystemet eller programvaran säker. Linux kommer att utsättas för attacker i framtiden, var så säker, men då får vi hoppas att t.ex. Debians säkerhetskommitté och dess motsvarigheter i andra distar och serverprogramvaror, redan är förberedda. Windows proprietariska system tycks inte vara lika effektivt i längden, men det har mest att göra med utvecklingsmetodik och affärsmodell.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ha i åtanke att allt du installerar i Linux måste du vara root för att överhuvudtaget få utföra. Du glider med andra ord aldrig runt som root när du inte ska utföra installationer eller andra ändringar i systemet. Det är den stora fördelen jämfört med Windows där du oftast blir admin by default, och är därmed otroligt sårbar när det gäller virus.

I Vista och Windows 7 har man ju inte fulla rättigheter heller utan Användarkontrollen (UAC) ploppar ju upp och frågar om man är säker, och först när man svarar ja så får man fulla rättigheter.

 

Ett stort problem i både Windows och andra system är ju att folk medvetet installerar skadliga program i tron att de är bra och då skyddar det inget att man inte är root.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj då.

Den här diskussionen har börjat gå långt "over my head".

 

Jag är en glad användare av dator och internet och har aldrig satt mig in i sådana saker som vare sig roots, bios eller annat.

Min första kontakt med en dator var en kvällskurs jag gick där datorn

var en Facit ABC 800 och någon form av operativ som hette

Basic.

 

Nästa kontakt för min del med en dator var när jag skulle göra min utbildning som/till marknadsekonom och vad datorerna då hette vet jag inte men operativet var Windows 3.1.

Nåväl,

jag lärde mig aldrig att begripa mig på det och i samma grupp som

jag gick när vi skulle göra vår "Marknadsplan" (examensarbete) för att

bli diplomerade så fanns en tjej som utomordentligt behärskade det

här.

Jag satt hemma på nätterna och skrev för hand i kollegieblock och sedan så skrev hon ut allt på datorn.

Vi var inte inkopplade på internet utan det som behövdes för vår del var att kunna få ihop en Marknadsplan och till den så använde vi ifrämst hand Word, Exell och Access.

 

Nästa gång jag kom i kontakt med en dator så var det en sådan där 144 MB Ram var väldigt både dyrt och bra för att inte tala om hur mycket man behövde betala om man skulle upp i 288 MB Ram. Hårddisken har jag för mig låg på 8 GB.

Jag hade ett begagnat 56 k modem som jag fått av en kompis men lyckades aldrig att få det att fungera så inte då heller kom jag ut på internet.

 

Den första gång som jag kom ut på internet var år 2006 då jag köpte den dator som havererade nu i Januari då jag köpte den jag nu har.

Det var även det en "billig" dator. E-systems med Ram på 512 och hårddisk på 80 GB och då 2006 så kostade den runt knappt 4 000 SEK.

 

Jag är alltså en vanlig enkel "användare"som har min dator igång och är "uppkopplad" flera timmar varje dygn

Har ett litet funktionshandikapp som låser mig till lägenheten såvida inget/ingen av min barn kan komma och hämta mig vilket dom också ofta gör.

Jag är inte heller så där väldigt intresserad av att sitta och "glo på tv" så internet och min uppkoppling till nätet är av väldigt stor betydelse för mig.

 

Angående virus så har jag aldrig haft några problem trots att jag är "ute på nätet" så väldigt mycket och även laddar ner och testar en väldig massa nya programvaror.

 

Har ända sedan min förra dator kört med Avast antivirusprogram och på den där gamla datorn så körde jag både Ad-Aware samt Spyboot för att ta bort spyware.

 

Fortfarande kör jag Avast som antivirusprogram kompletterat med Malwarebytes Anti-Malware samt SuperAntiSpyWare.

För att hålla datorn i trim så kör jag Advanced System Care och när jag skall avinstallera programvaror så använder jag Revo unistaller som är betydligt bättre än Windows eget och tar bort "allt" av programvaran på datorn i systemfiler osv. Revo uninstaller har även en funktion där man kan se vilka program som autostartar med Windows och kan kryssa av de program som man inte vill skall autostarta med Windows.

 

Jag har en massa till programvaror installerade och aldrig haft några problem eller fått virus när jag installerar nya programvaror.

När jag skall installera en ny programvara så går jag helt enkelt till deras egen hemsida och installerar det därifrån.

Naturligtvis så bockar jag alltid av allt det där med att få dem som startsida samt installera Chrome som standardwebbläsare mm mm.

Det enda som jag behåller när jag installerar en ny programvara är en genväg på skrivbordet.

 

Om jag sedan dessutom vill ha en genväg i aktivitetsfältet eller på Objekt Dock så är det ju bara att dra den dit också.

 

Oj då, det här blev ett låååångt inlägg så jag får väl avsluta.

 

Hur som helst så är jag en vanlig enkel användare och vokabulär som boot, root, bios är inget som jag kan eller förstår mig på vad det är.

 

Var för några dagar inne på tyda.se för att se vad boot betyder och då står det i översättningen "omstart"!

Så enkelt om man kan engelska men för alla oss som inte kan det så är det rena grekiskan.

Varför kan man inte i sådana här forum som Eforum använda svenska ord när dom finns så att alla vi som inte kan engelskan kan hänga med i diskussionerna??? jag bara frågar.

 

Slutligen så var min fråga här initialt itråden.

Vilket Linux tycker du bäst om?

 

Svar på den frågan ser jag fortfarande fram emot även om jag fått väldigtmånga BRA tips, råd och förslag.

 

Hälsningar,

baaartil

http://baaartil.blogspot.se/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle rekommendera dig att sluta med Advanced System Care, för det finns inget behov att köra det regelbundet i Windows 7. Det händer ibland att det orsakar problem i stället.

 

För oss är väl frågan om vilket Linux som är bäst, ungefär som att fråga vilken bil som är bäst. ;)

Vill du ha en bil med snabb acceleration, som är mycket säker om något händer, är rymlig eller sällan går sönder.

 

Vi har en liten enkel bärbar (netbook) med Linux Mint på soffbordet och det har fungerat bra, men vi har inte något av de användargränssnitt som har varit uppe här utan ett enklare som passar en svag dator med inte så mycket RAM-minne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hejsan!Denna tråd lät intressant!Gubben har "boot and nukeat"sin gamla HP 7000 1GB ram o ominstallerat vista..-men den är såå seg!Funderar på Linux Mint..men vilken av variationerna ska jag använda mig av?Verkar finnas flera..beroende av bla skärm!?..eller?Hoppas nån snäll själ kan hjälpa denna äldre man--på frågan om vilken av "Mint" jag ska använda till min 5år gamla HP 7000?MVH Pelle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt råd måste bli Mint 11 Gnome/main.

Men den är eg. lite gammal nu och vill man att ex. ens 4G-dongel ska funka så blir rådet i stället Mint 13 Mate.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...