Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Blockering av datorn, bluffaktura


maria1

Rekommendera Poster

Visst är det bra att ha ett reservkonto på datorn. Inte bara för att lättare kunna komma in i datorn om den drabbas av polistrojanen utan därför att det ibland händer att den del av registret som hör ihop med ett användarkonto blir skadad så att det inte går att logga in.

 

Men det är helt klart att det ibland inte hjälper med ett reservkonto för polistrojanen därför att den ibland kommer så djupt in i Windows att hela datorn blir påverkad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Visst är det bra att ha ett reservkonto på datorn. Inte bara för att lättare kunna komma in i datorn om den drabbas av polistrojanen utan därför att det ibland händer att den del av registret som hör ihop med ett användarkonto blir skadad så att det inte går att logga in.

 

Men det är helt klart att det ibland inte hjälper med ett reservkonto för polistrojanen därför att den ibland kommer så djupt in i Windows att hela datorn blir påverkad.

 

Behöver hjälp!

Min dotter fick den här skiten på sin dator igår kväll. Jag förstod direkt att det var någon bluff och försökte Googla mig fram till en lösning.

 

Nu har jag testat en del av det som beskrivs här i tråden.

Startar jag datorn normalt kommer "polissidan" upp och täcker hela skärmen. Går inte att starta aktivitetshanteraren med Ctrl+shift+Esc

 

Startar jag i felsäkert läge kan jag trycka fram aktivitetshanteraren, men så snart den kommit fram (hinner inte komma upp några aktiviteter) så loggas jag ut och kommer inte vidare.

 

Det är en stationär dator med Windows 7. Hon har tyvärr bara ett användarkonto på datorn.

Själv har jag ingen dator för tillfället (bara min iPhone). Sambon har en gammal dator, utan brännare.

 

Finns det något att göra eller är det en total ominstallation som gäller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lyckades komma in i Safe mode With command prompt.

Har lagt upp en ny användare därefter & scannat datorn. AVG hittar ingenting, men problemet kvarstår när jag loggar in på ursprunglig användare.

Vilka filer ska jag radera & var hittar jag dom? Är inte bra på det här med datorer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kunde återställa datorn på en tidpunkt igår eftermiddag, innan viruset slog till. Så nu funkar datorn som den ska igen.

Har skapat en användare till med administratörsbehörighet & uppdaterat virusskyddet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Vill man inte ominstallera så kan man som tidigare nämnts hämta en startbar skivavbildning (på en annan fungerande dator) från flera ställen, bränna den, och sedan starta datorn på den.

 

De jag sett fungerar bäst är BitDefender´s och Panda´s skivor, men det finns säkert flera.

 

Direktlänk till nedladdning av ISO filerna för att bränna:

BitDefender >> http://download.bitdefender.com/rescue_cd/2013/bitdefender-rescue-cd.iso

Panda >> http://www.pandasecurity.com/resources/sop/safecd/pandarescuedisk.iso

OBS! Dessa länkar kan bli inaktuella senare, men de fungerar i Januari 2013 !

 

Att bränna en ISO finns det också info om tidigare i tråden.

Själv använder jag oftast IMGburn som är ett gratisprogram för att bränna just ISO-filer.

Länk för att ladda hem IMGburn >> http://www.imgburn.com/index.php?act=download

 

När skivan är bränd, ska du starta datorn och se till att den bootar från skivan istället för hårddisken.

Detta fungerar lite olika beroende på datormodell.

På vissa så sker det automatiskt (för att datorn redan är inställd att boota på en skiva om det sitter någon i.)

På andra måste man trycka på en F-knapp för att få upp en meny där man väljer att boota från CD.

Exempelvis F9 är vanligt (på tex Toshibas laptops)

 

När datorn sedan bootar på skivan (det kan ta en stund) så följer man instruktionerna.

Ofta är det på Engelska och det kan vara en del text att läsa.

 

Man bör koppla sin dator till Internet via kabel (inte trådlöst) när man gör detta.

Detta för att programmet på skivan uppdaterar virusdefinitionerna innan det börjar skanna.

Och då fungerar kabel alltid bäst och oftast automatiskt.

Har man bara trådlöst kan uppdateringen falera, och man kan behöva ställa in internetuppkopplingen manuellt.

Om det ens går att göra....

 

När skanningen är klar får man en lista med vad som hittats och åtgärdsförslag.

Välj Delete om det går annars Disinfect. (Bitdefender)

 

Ta sedan ur skivan och starta om datorn som vanligt.

Den bör då fungera igen om allt gått som det ska.

 

Första åtgärden du sedan gör är att uppdatera din vanliga antivirusprogram och gör en fullständig skanning.

Detta för att få bort eventuella kvarvarande filer med virus i.

 

http://www.facebook.com/groups/pcproffsen/doc/10151279140207965/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...