Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur stänag brandvägg för internet spel


pallepalt

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har ett D-link hemmanätverk. (D-linken är kopplad till en Thomson router från Telia, dvs adsl). Jag undrar nu om det i D-linkens brandvägg går att spärra trfik för online internet gaming i D-linke (eller Thomson routern).

Dvs jag vill inte att det ska vara möjligt att spela intenetspel på en dator som är ansluten till D-linken.

Har varit inne på att Disable UPnP men är osäker på vad det skulle innebära

 

Är det ngn som har tips så är jag tacksam.

 

/pp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Har ett D-link hemmanätverk. (D-linken är kopplad till en Thomson router från Telia, dvs adsl). Jag undrar nu om det i D-linkens brandvägg går att spärra trfik för online internet gaming i D-linke (eller Thomson routern).

Dvs jag vill inte att det ska vara möjligt att spela intenetspel på en dator som är ansluten till D-linken.

Har varit inne på att Disable UPnP men är osäker på vad det skulle innebära

 

Är det ngn som har tips så är jag tacksam.

 

/pp

Blockera spelet i brandväggen..eller i routern så sätter du en tidsgräns när internet ska stängas ner, eller blockera tjänsten för spelet. Jag har inte D-link själv men det ska finnas alternativ för detta i Routern, läs PDF manualen för din Router.. Men om det inte är du som spelar nattetid, så byt lösen ord för routern efter ändringen..Disable uPnP får du slå på igen det är en tjänst som hjälper dig..har inget med att spärra för. Men titta nedan för hjälp

 

Blockering

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

UPnP är en säkerhetsrisk och bör vara avstängd. Den innebär att program i datorn kan öppna portar i routern. Det är ju visserligen tänkt att det är snälla program, t ex spel, som ska göra det men det går ju också alldeles utmärkt för skadliga program att öppna portar i routern så att någon ute på internet kommer in för att ställa till mer skada.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...