Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Outlook 2010 Störande uppdelning av samma person vid sortering


biggis

Rekommendera Poster

Hej,

 

Ett problem som stört mig länge i Outlook är sortering/grupperingen av mail.

 

Exempel: om jag går in i Skickat-mappen och sorterar på "Till" så vill jag naturligtvis att skickade mail till samma adress hamnar i anslutning till varandra (i datumordning, vilket man får på köpet). Men i vissa fall händer inte detta utan jag (man?) kan få en sortering som denna:

 

Till Skickat

----------------------------------------------------

Till: asa.ek@mail.se (2 objekt)

asa.ek@mail.se 2012-01-01

asa.ek@mail.se 2012-02-02

....................................................

 

[En massa andra mail]

 

....................................................

Till: Åsa Ek (2 objekt)

Åsa Ek 2012-01-01

Åsa Ek 2012-03-03

....................................................

Till: 'Åsa Ek' (2 objekt)

'Åsa Ek' 2012-01-02

'Åsa Ek' 2012-01-03

 

Detta är sjukt irriterande och gör att man får scrolla som en galning! Finns det något sätt att undvika detta?? "Åsa Ek" finns upplagd som en Kontakt i min Outlook, men mailadressen asa.ek@mail.se.

 

Hjälp!

 

Mvh

Erik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte exakt hur det ser ut i 2010 men i 2007 så gör man så att man markerar "Till" i Skickar-fönstret och högerklickar och då får du fram lite inställningar för sortering av mail. Om du avbockar "Gruppera" så borde du kunna sortera som du önskar.

 

Kan det bero på att du skickat till samma person med olika adresser?

Då är det inte alls konstigt att det blir så, hur ska datorn kunna veta att det är samma person.

asa.ek@mail.se

Åsa Ek

'Åsa Ek'

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Det finns en hel del inställningar där, men ingen som jag hittat som gör det jag vill (har iofs inte letat så noga).

 

Närmast till hands ligger att bocka ur "Gruppera automatiskt efter ordning" (antar att det var det du syftade på). Detta hjälper inte utan leder bara till att listan blir utan "grupperingsindelning". Sorteringen blir densamma:

 

Till Skickat

----------------------------------------------------

asa.ek@mail.se 2012-01-01

asa.ek@mail.se 2012-02-02

[En massa andra mail]

Åsa Ek 2012-01-01

Åsa Ek 2012-03-03

'Åsa Ek' 2012-01-02

'Åsa Ek' 2012-01-03

 

De tre "objekten" asa.ek@mail.se, Åsa Ek och 'Åsa Ek' har samma mailadress, annars vore det svårt, det håller jag med om :)

 

/Erik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...
danne_dash

Puffar tråden!

Har samma problem! Det är mest störande att ' kommer till framför namnet på vissa man skickar till...

 

 

 

/D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En gammal tråd som jag inte sett tidigare men funderar kring trådskaparens exempel på om det kan ha betydelse hur man skriver in namnet när man ska skicka?

 

Alltså om man börjar skriva a som i asa.ek eller om man börjar skriva Å som i Åsa Ek och därefter väljer föreslaget namn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...