Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bränna ner Win7 till en dvd.


baaartil

Rekommendera Poster

Just me again.

 

Jag har glömt att skriva det tidigare men den här butiken säljer egentligen bara datorer utan operativsystem så jag tror inte ens att dom har några klisterlappar att klistra på burken.

 

Ville man ha ett operativ så sålde dom vid det tillfället Win7 skivor separat.

 

I övrigt så se gärna mitt svar här ovan varför jag tror att jag fick datorn med Win7 installerat.

 

Som sagt så stämde varken storleken på håddisk samt CPU eller grafikkort med det som jag beställt och betalat för.

 

Återigen så TACK alla för dom goda råd, tutorilals och länkar jag fått.

 

Hälsningar,

 

http://baaartil.blogspot.se/

 

baaartil

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade det redan brutits mot regeln hade inlägg blivit redigerade. Men diskussionen började komma väldigt nära gränsen nu när vi vet att datorn det gäller har en illegal Windows.

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade det redan brutits mot regeln hade inlägg blivit redigerade. Men diskussionen började komma väldigt nära gränsen nu när vi vet att datorn det gäller har en illegal Windows.

 

Cecilia

Moderator

 

Hur vet vi att datorn har ett illegalt operativ?

Butiken som datorn är köpt hos, har kanske installerat en giltig licens, går bara att se att det är en OEM-licens, enligt bilderna.

Står inget i tråden om att det inte är så.

 

Sen att du baartil inte verkar ha fått vad du beställde, är en annan sak, som jag nog skulle reklamera ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Produkten är levererad utan lappen som anger att man har rätt att använda licensen och vare sig skiva eller återställningspartition har levererats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte full koll om det är mot licensreglerna att inte klistra på den lapp som produktnyckeln sitter på, den kan ju vara "glömd" också?

Finns många genom åren som glömt att klistra på den, många som fått klistra på den själv, eller har den ligger i lådan, eller som sagt, inte har fått den.

Man kan ju dock ringa Microsoft och be dom kolla om denna produktnyckel är okej eller inte, och påtala att "klisterlappen" inte finns, aldrig blev påklistrad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Well alla.

 

Jag har åtminstone INTE gjort något illegalt.

Har aldrig ens laddat ner musik som så många andra har gjort därför att jag respekterar upphovsrätten.

 

Det enda som jag har gjort mig skyldig till är att jag köpt en dator och i god tro använt det operativ som var installerat när jag hämtade ut min dator.

 

Om jag ens hade misstänkt att operativet som var installerat inte var "giltigt" så hade jag naturligtvis skaffat ett annat "giltigt" operativ/licens.

Inte heller hade jag naturligtvis i sådant fall undrat över frågan som jag från början ställde i den här tråden.

 

I dom sju månader som jag nu har haft den här datorn så är det ju en jäkla massa som jag har i fotoalbumen, dokumenten, programvaror, favoriter osv osv.

 

Får börja med att spara ner alla mina kanske tusen bilder samt alla mina dokument på en usbsticka samt anteckna alla programvaror, favoritsidor osv osv.

 

Det tråkiga är att om jag nu förstått rätt inte heller kan använda mitt XP som jag både har skiva till samt klisterlapp på den gamla datorn.

Har här i tråden fått reda på att den tillhör den gamla datorn och inte mig, om nu detta stämmer?

 

Hur som helst så bra att få reda på allt om licenser mm som jag inte kände till innan.

 

@ Laso, har ju haft den här datorn nu i sju månader och struntar i att tre av hårdvaran inte motsvarar det som jag betalt för.

 

Hälsningar

 

http://baaartil.blogspot.se/

 

baaartil

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tråkiga är att om jag nu förstått rätt inte heller kan använda mitt XP som jag både har skiva till samt klisterlapp på den gamla datorn.
Det är så om det är en märkesdator som kom med XP installerad (dessa har OEM-licenser). Om det inte är en märkesdator så beror det på om du köpte en OEM-licens eller en full-licens av XP. OEM-licenser är rabatterade men i stället får man inte flytta dem till en annan dator.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vertpre - Cecilia och NordicOne.

Tack för era svar.

 

Jag har också funderat i dom banorna att killen skulle provköra datorn när han byggt den och sedan glömt avinstallera operativet igen.

 

Nej, jag har ingen orginal klisterlapp från Microsoft.

 

Dock så fungerar min dator och Win7 utmärkt och jag får uppdateringar från Windows hela tiden.

 

En installationsskiva skulle jag ju bara behöva om eller rättare sagt när datorn krachar.

 

Då är min nästa fråga, det kan väl inte hända så mycket om jag ändå försöker bränna ner en installationsskiva eller?

 

Skall ju i så fall endast använda den om/när hårddisken/datorn krachar.

 

Nåväl, händer något så har jag ju min XP med licens och klisterlapp på den gamla datorn.

 

Nu har jag i och för sig vant mig vid Win7 och skulle ha svårt att gå tillbaka till XP så om något händer så är det troligaste att jag testar Linux. Har ett par vänner som är Linux nördar *skrattar* och aldrig skulle kunna tänka sig något annat operativ.

 

Tack alla för era svar och nu vet jag att jag nog inte heller skall våga mig på att uppdatera till Win8 för då får jag säkert problem.

 

Hälsningar,

 

baaartil

Köpt dator då är det detta som finns, där finns det en partition med en fabriksinställning för ominstallation om Windows inte funkar ngn gång, då är det F8 eller ngn annan F funktion du startar under uppstart.. då kommer Windows att ominstalleras till ursprungligt som när den var vid köp.. Har flera som inte får operativsystem med köp av färdig dator så är det bara..

 

Därför är ett sådant köp inte så bra eftersom hårddisken är ju låst med hårdvaran samma gäller Windows.Så back up är det som gäller bilder och dokument samt program du vill ha kvar om en krasch inträffar.. Punkt Slut..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo Cecilia.

 

Det är en märkesdator som kom med XP installerad, klisterlapp på datorn osv.

Har alltid trott att operativet följer den person som köper datorn och inte att det följer datorn.

Den är ju dessutom över sex år gammal och eftersom den har krachade så köpte jag den jag har nu.

 

Skall först kolla hur mycket ett Win7 kostar eller så går jag över till Linux.

Först och främst så måste jag köpa nytt usb-minne till alla mina bilder.

Får se om någon av mina söner kan köra mig till Media Markt eller liknande nu i helgen.

 

Hälsningar,

baaartil

 

 

 

Det är så om det är en märkesdator som kom med XP installerad (dessa har OEM-licenser). Om det inte är en märkesdator så beror det på om du köpte en OEM-licens eller en full-licens av XP. OEM-licenser är rabatterade men i stället får man inte flytta dem till en annan dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Om man har en Windowsutgåva som man tror är olaglig, dvs. ej giltig licens, så kan man med fördel ringa Microsoft och tala om dom faktiska omständigheterna och därifrån få köpa en ny Windows 7 utgåva, som då tidigare i vart fall haft rabatterat pris för dom som köpt en dator och fått med en olaglig Windows utgåva.

 

Denna Windows 7 levereras då från Microsoft, Irland, även om det är svensk version.

 

Min rekommendation är att du då väljer Windows 7 Professional.

 

Aktiveringsnyckeln till denna Windows 7 Genuine Advatage kit (som det då heter) fås däremot på E-post om du uppger denna.

Se till att du då skriver ut denna och sparar papperet för framtida bruk, det är enda stället där du har din aktiveringsnyckel, finns ej på skivfodralet på dessa specialutgåvor.

 

Det är mitt tips och Microsoft är bra att ha och göra med i sådana här frågor, enligt mina erfarenheter.

 

Microsoft Tel. 08-55 99 0000

Mvh

 

[Edit] Det är möjligt att det då räcker med att slå in den nya aktiveringsnyckeln, beroende på vilken Windows 7 utgåva du har idag, så slipper du omaket med att ominstallera Windows och alla dina program etc.

Detta kan ju Microsoft upplysa om, om du ringer som sagt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo Talisman, jag har förstått att jag måste spara ner alla mina bilder på ett usb-minne.

Har även Sky Drive som jag kan spara på. Dock enbart 2 Mb lina så det tar lite tid att spara ner till Sky-driven.

 

Jag har visserligen haft datorer ända sedan Win95 men aldrig satt mig in i dom rent tekniska bitarna så jag vet inget om sådant som partioner, boot mm. Dom enda F tangenterna som jag överhuvudtaget har använt och känner till är F5 och F1.

 

Är alltså en glad amatör och "användare" men har liksom aldrig haft intresse av de rent tekniska bitarna och vokabulären.

Skulle inte ens heller "våga" mig på att försöka sätta in mer internminne ifall jag skulle behöva gradera upp detta.

Behövde det på min gamla dator så det fick en av mina söner hjälpa mig med *s*.

 

Jag är ju över 60 år och tror att många i min ålder är ganska lika mig i det avseendet

Inte heller kan jag egentligen något om html även om jag sedan jag startade min blogg i februari detta året har fått lära mig lägga html-koder i gadgets.

 

Well Talisman, Tack för din kommentar.

 

Hälsningar,

 

http://baaartil.blogspot.se/

 

baaartil

 

 

 

 

 

Köpt dator då är det detta som finns, där finns det en partition med en fabriksinställning för ominstallation om Windows inte funkar ngn gång, då är det F8 eller ngn annan F funktion du startar under uppstart.. då kommer Windows att ominstalleras till ursprungligt som när den var vid köp.. Har flera som inte får operativsystem med köp av färdig dator så är det bara..

 

Därför är ett sådant köp inte så bra eftersom hårddisken är ju låst med hårdvaran samma gäller Windows.Så back up är det som gäller bilder och dokument samt program du vill ha kvar om en krasch inträffar.. Punkt Slut..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset Flyfisherman.

 

Skall kolla med Microsoft vad jag kan göra.

Har iofs funderat på att gå över till Linux i någon version som påminner om Windows men kan nada om programmering och sådant så det måste dels vara en version som är lika enkel som Windows att hantera och dels så "måste" den vara på svenska.

 

Den version av Windows som jag har nu är W7 home premium 64 bitars.

 

Nåväl, skall först och främst kolla med Microsoft innan jag bestämmer mig om jag skall stanna kvar med Win eller gå över till Linux.

 

Tack för tipsen och telnr.

 

Hälsningar,

 

http://baaartil.blogspot.se/

 

baaartil

 

 

 

 

 

 

 

 

Hej,

Om man har en Windowsutgåva som man tror är olaglig, dvs. ej giltig licens, så kan man med fördel ringa Microsoft och tala om dom faktiska omständigheterna och därifrån få köpa en ny Windows 7 utgåva, som då tidigare i vart fall haft rabatterat pris för dom som köpt en dator och fått med en olaglig Windows utgåva.

 

Denna Windows 7 levereras då från Microsoft, Irland, även om det är svensk version.

 

Min rekommendation är att du då väljer Windows 7 Professional.

 

Aktiveringsnyckeln till denna Windows 7 Genuine Advatage kit (som det då heter) fås däremot på E-post om du uppger denna.

Se till att du då skriver ut denna och sparar papperet för framtida bruk, det är enda stället där du har din aktiveringsnyckel, finns ej på skivfodralet på dessa specialutgåvor.

 

Det är mitt tips och Microsoft är bra att ha och göra med i sådana här frågor, enligt mina erfarenheter.

 

Microsoft Tel. 08-55 99 0000

Mvh

 

[Edit] Det är möjligt att det då räcker med att slå in den nya aktiveringsnyckeln, beroende på vilken Windows 7 utgåva du har idag, så slipper du omaket med att ominstallera Windows och alla dina program etc.

Detta kan ju Microsoft upplysa om, om du ringer som sagt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju inget som hindrar dig att köra med både Windows 7 och Linux på samma maskin. Du väljer då i uppstarten via en boot-meny vilket operativsystem som skall startas.

 

Själv har jag valt en annan lösning, jag kör Linux Ubuntu på en virtuell maskin med VMware Player (guide), med Windows 7 i bakgrunden.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen Flyfisherman, det låter väldigt intressant det där med att kunna köra båda operativen på samma maskin.

 

Då skulle jag om jag förstår det hela rätt kunna kopiera alla dom bilder jag nu har från bilderna i win och klistra in dem i "mina bilder" på Linux.

Får se om jag kan googla och hitta någon tutorial på hur man gör för att ha båda operativen på samma dator.

 

Har gott om plats på hårddisken då jag inte har filmer och annat som tar stor plats.

Det är mest bilderna som jag är jäkligt rädd om och med min nuvarande kamera så ligger varje bild på mellan 3 - 4 Mb så det skall ju otroligt många bilder till för att dom skall ta upp större plats.

 

Har i varje fall 500 GB ledigt på hårddisken så nog skulle jag få plats med även Linux.

Frågan är bara hur man gör då jag egentligen är helt okunnig om allt sådant här.

 

Well, får se om jag hittar något när jag googlar.

Skall även höra med Microsoft hur det hela förhåller sig med "mitt" Win7 så jag vet besked om det.

 

Hälsningar,

 

baaartil

http://baaartil.blogspot.se/

 

 

 

 

 

 

Det är ju inget som hindrar dig att köra med både Windows 7 och Linux på samma maskin. du väljer då i uppstarten via en boot-meny vilket operativsystem som skal startas.

 

Själv har jag valt en annan lösning, jag kör Linux Ubuntu på en virtuell maskin med VMware Plyer, med Windows 7 i bakgrunden.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller Linux-installation ihop med Windows kan du ju alltid fråga i Linux-avdelningen också för det kan ju dyka upp någon med en bra länk till en detaljerad anvisning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia.

 

Jag har varit på Linux-avdelningen och ställt en fråga om vilket Linux som användarna där tycker är bäst.

 

 

Fick en bra länk till en svensk sida där jag just ställt den där frågan om hur man gör för att att ha båda så att jag enkelt skulle kunna flytta över bilder och dokument.

 

Däremot så verkar det ju finnas en hiskelig massa olika Linux varianter och jag behöver en variant som är liknande Win.

Vet ju inget som helst om varken programering, kommandon eller html.

Det lilla jag nu den senaste tiden lärt mig om html är hur jag använder sådana koder som jag hittar på http://fixadinblogg.com för att kunna lägga i gadgets i min blogg *s*.

 

Hälsningar,

 

baaartil

http://baaartil.blogspot.se/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

När det gäller Linux-installation ihop med Windows kan du ju alltid fråga i Linux-avdelningen också för det kan ju dyka upp någon med en bra länk till en detaljerad anvisning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man behöver inte kunna något om programmering, kommandon eller html för att använda de vanliga Linux-distributionerna i alla fall :)

 

Om det dröjer tills du får svar i det andra forumet så fråga här i Eforum. Det är ju många här som har erfarenhet av Linux också. Själv var det många år sedan jag använde dual-boot (dvs välja mellan Windows och något annat vid uppstarten), då var det lite knepigt men nu för tiden ska det inte vara något större problem. Numera händer det att jag kör någon Linux-distr. inuti Windows men det passar ju inte dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo Cecilia, jag skall ställa den fråga här också.

 

Den sidan jag ställde frågan på var genom en länk till en sida jag fick genom ett svar på den här tråden:

http://linux.exton.net/

 

Har förstått att det finns så jäkla många olika Linux varianter så jag måste också på något sätt välja ut några som jag kan testa.

Verkar som att de flesta använder Ubuntu men sedan har jag ju fått tips här i tråden om andra också och både Linux Mint och Linux Zorin påminner om Ms.

 

Lika bra att testa några stycken så att man/jag hamnar rätt från början *s*.

 

Hälsningar,

 

baaartil

 

http://baaartil.blogspot.se/

 

 

 

 

Man behöver inte kunna något om programmering, kommandon eller html för att använda de vanliga Linux-distributionerna i alla fall :)

 

Om det dröjer tills du får svar i det andra forumet så fråga här i Eforum. Det är ju många här som har erfarenhet av Linux också. Själv var det många år sedan jag använde dual-boot (dvs välja mellan Windows och något annat vid uppstarten), då var det lite knepigt men nu för tiden ska det inte vara något större problem. Numera händer det att jag kör någon Linux-distr. inuti Windows men det passar ju inte dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...