Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bränna ner Win7 till en dvd.


baaartil

Rekommendera Poster

När jag köpte min dator i December förra året så var Win 7 home premium redan installerat och jag fick ingen installationsskiva med operativsystemet på.

 

Har varit och snurrat runt för att se om man kan bränna ner en sådan skiva om/när datorn förr eller senare havererar.

Kan dock inte komma fram till hur man isf gör eller om det kanske rent av inte går.

 

Har sett att man kan bränna ner en "systemreperationsskiva" men vet ju inte riktigt vad det är för något.

 

Tacksam om någon vet hur man gör.

 

Hälsningar,

 

baaartil

 

http://baaartil.blogspot.se/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ove Söderlund

Som föregående inlägg frågar efter, så är det bra att få veta vad för dator du har (märke & modell).

 

Anledningen är att de allra flesta märkesdatorer som säljs har en dold partition på datorns hårddisk som innehåller en avbild av fabriksinstallatinen. Denna partition är alltsom oftast möjlig att bränna ner till ett par tre dvd-skivor med hjälp av ett program, som vanligtvis återfinns i Windows Startmeny. Detta program kan heta t.ex. Acer eRecovery, HP Backup and Recovery Manager m.m.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju alltid ta en "image" av systemdisken (C:?) i nuvarande fungerande läge - med ett lämpligt backupprogram förstås...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen dator av speciellt "märke".

 

När min gamla dator havererade så gick jag till en sådan där datorbutik där man "plockar ihop" en dator efter kundens önskemål och behov.

 

Jag skulle bara ha en billig enkel dator och då blev det en som dom kallar AMD Sempron 145.

http://www.pcmaccity...6-stationara-pc

 

Jag är inte heller så bra på datorer så jag vet inte vad en dold partition eller image" av systemdisken egentligen är för något.

 

Hur som helst så skulle det vara väldigt bra med en installationskiva om/när håddsiken eller datorn havererar!

 

Har ju sett hur jag kan bränna en systemreperationsskiva, men det är väl en helt annan sak??

 

Hälsningar,

 

baaartil

http://baaartil.blogspot.se/

 

post-126546-0-94047700-1345646557_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur fick du in windows i datorn? Gjorde butiken det? Tog dom betalt för windows utan att ge dig skivan? Har du ett klistermärke på datorn som intygar att licensen är äkta?

 

Då hade jag gått till butiken och bett om en skiva. Ev vill de kanske ha några kronor för den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson.

 

Jag hade ju egentligen tänkt att installera mitt XP som jag har på skiva eller alternativt Linux Ubuntu.

 

När jag kom hem och satte igång datorn så såg jag att Win 7 var installerat så då behöll jag det.

 

Jag vet inte om licensen är äkta men den uppdaterar som den skall så fort det är en ny uppdatering.

 

Har inget klistermärke men jag har ju Produkt_ID när jag tittar i kontrollpanelen under system..

 

Om det är samma sak som licens vet jag inte.

 

Well, jag har inte betalt något för operativet så jag skall ju inte klaga.

 

Har "blurrat" Produkt-ID på skärmdumpen.

 

Jag har inte testat att göra en systemreperationsskiva men enlig bilden ovan i mitt inlägg så ser det ju ut som att det skulle gå att göra en sådan.

 

Hälsningar,

baaartil

 

post-126546-0-92745300-1345652829_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att du ska gå tillbaks till datorfirman och ta ett snack med dem om vad de har installerat egentligen. Om du har betalat för en Windows-licens så ska du förstås ha en möjlighet att installera om Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, produkt-ID är inte samma som licens. Har de installerat Win 7 på datorn, så ska du också ha fått en licens nyckel, annars är det väldigt konstigt. Du kan ladda ner Speccy. Programmet visar bl.a. vad som finns på datorn. Klicka på Operativ system. Där borde licens nyckel finnas. Skriv ner den och spara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen dator av speciellt "märke".

 

När min gamla dator havererade så gick jag till en sådan där datorbutik där man "plockar ihop" en dator efter kundens önskemål och behov.

 

Jag skulle bara ha en billig enkel dator och då blev det en som dom kallar AMD Sempron 145.

http://www.pcmaccity...6-stationara-pc

 

Jag är inte heller så bra på datorer så jag vet inte vad en dold partition eller image" av systemdisken egentligen är för något.

 

Hur som helst så skulle det vara väldigt bra med en installationskiva om/när håddsiken eller datorn havererar!

 

Har ju sett hur jag kan bränna en systemreperationsskiva, men det är väl en helt annan sak??

 

Hälsningar,

 

baaartil

http://baaartil.blogspot.se/

 

post-126546-0-94047700-1345646557_thumb.png

 

Det är precis detta man ska göra när man inte har fått någon skiva.

Då får du en ren avbildning på ditt system, så du kan återställa datorn i samma skick som när du gör denna avbild.

Beroende på hur mycket du hunnit installera, beror det på hur många dvd du måste använda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon skrev om en eventuell dold partition.

Kanske du kan se den genom att högerklicka på ikonen "den här datorn" på skrivbordet.

Klicka sedan på "Hantera" klicka sedan på "Diskhantering".

Där ser du alla partitioner. Vet dock ej om man kan se en dold partition, men testa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt tips är att alltid klona systemdisken när den är som bäst, för vad som än händer så har du alltid en perfekt systemdisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@ Cecila.

 

Jag har inte betalt något för operativet.

 

Köpte datorn i en butik där dom inte har några "färdiga" datorer utan bygger efter kundens behov och önskemål.

Varför operativet var installerat vet jag inte.Var där i butiken och beställde den en torsdag och kunde hämta den på lördagen. Killen som jag beställde den var också han som skulle "bygga" den. Dock så var han inte där när jag hämtade den på lördag morgon utan bara en äldre man som överhuvudtaget inte verkade begripa sig på datorer.

 

Har funderat på varför den där kille som jag beställde den av och som också byggde den hade installerat Win7.

 

Hade förklarat för honom att jag skulle installera mitt XP eller eventuellt senaste Linux Ubuntu.

 

Har fått för mig att det eventuellt kan vara en viss kompensation att jag inte fick den hårddisk jag betalade för. Jag beställde och betlade för en hårddisk som skulle vara på 1 TB men fick en på 600 GB.

 

Synd att den där killen inte var där på lördagen när jag hämtade datorn för då hade jag kanske visst besked.

 

@ vertpre.

Jag skall ladda ner det där programmet Speccy du länkade till och se om jag först om jag kan hitta licensnyckeln där, tack för tipset och länken.

 

@ Laso, jag skall köpa en 10-pack dvd-skivor och göra en systemoperationsskiva "skivor".

 

Min hårddsik har just nu 49 GB använt utrymme så egentligen går det kanske åt 11 skivor om nu allt på hårddisken kommer att brännas ner, eller?

 

@ BoEriksson.

 

Har gjort som du föreslog men hittade inte så mycket där, se bifogad skärdump längst ner här i mitt inlägg och tack för tipset.

 

 

 

@ A7043VMS190

 

Är ju inte så insatt i it vokabulären och vet faktiskt inte vad "klona systemdisken" innebär eller hur/vad man gör det.

 

Är det detsamma som att skapa en sytsemavbildning? I så fall har jag förstått att man behöver en extra hårddisk vilket jag för tillfället inte har. Får se när ekonomin tillåter mig att köpa en sådan.

 

@ Alla,

 

Tackar så väldigt mycket för alla era tips, tutorials, länkar och kommentarer.

 

 

Hälsningar

 

http://baaartil.blogspot.se/

 

 

baaartil

 

 

BoEriksson, här kommer skärmdumpen:

 

post-126546-0-60081700-1345706553_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@ Alla

 

 

Har nu laddat ner den där speccy.

 

Intressant program och där finns ju många knappar att trycka på.

 

Kan inte hitta något licens nyckel men däremot ett serienummer, kan det eventuellt vara samma sak?

 

Har "blurrat" serienummret på skärmdumpen.

 

Hälsningar,

 

baaartil

http://baaartil.blogspot.se/

 

post-126546-0-44989800-1345710733_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@ Alla

 

 

Har nu laddat ner den där speccy.

 

Intressant program och där finns ju många knappar att trycka på.

 

Kan inte hitta något licens nyckel men däremot ett serienummer, kan det eventuellt vara samma sak?

 

Har "blurrat" serienummret på skärmdumpen.

 

Hälsningar,

 

baaartil

http://baaartil.blogspot.se/

 

post-126546-0-44989800-1345710733_thumb.png

Ja det är produktnyckeln. En 25 tecken lång kod.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@ vertpre.

 

Det där Speccy är ju jäkligt bra, man ser allt om datorn.

 

Jo, den där koden på min skärmdump från Speccy är 25 tecken långt.

Är detta då detsamma som licens nyckel?

 

Vad skiljer mellan produkt nyckel och licens nyckel?

Är alltså licens nyckeln detsamma som den 25 tecken långa koden som på Speccy heter Serienummer?

 

Kan jag möjligtvis bränna ner en skiva med Win 7 nu när jag har den där 25 tecken långa nyckeln som på Speccy heter "Serienummer"?

 

Har här en adress där jag kan bränna en skiva men behöver ju i så fall kunna fylla i licens nyckel om den nu är detsamma som Serienummer???

 

http://www.mydigital...d-home-premium/

 

När jag går in på kontrollpanelen - System så finns där något som heter Produkt-ID och är 20 tecken långt, vad står det där Produkt-ID för?

 

Skärmdump på den där Produkt-ID har jag tidigare bifogat men lägger med igen. På den tidigare dumpen så hade jag "blurrat" allt men på denna så kan man se att det är jag som står som OEM om jag nu fattat allt rätt???

 

Tack för all hjälp och det verkar ju som att jag kommer ett steg närmre varje dag.

 

Hälsningar

 

http://baaartil.blogspot.se/

 

baaartil

 

post-126546-0-56187200-1345715211_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad skiljer mellan produkt nyckel och licens nyckel?

Är alltså licens nyckeln detsamma som den 25 tecken långa koden som på Speccy heter Serienummer?

Ja, det är samma sak. Kärt barn har många namn.

Kan jag möjligtvis bränna ner en skiva med Win 7 nu när jag har den där 25 tecken långa nyckeln som på Speccy heter "Serienummer"?

 

Har här en adress där jag kan bränna en skiva men behöver ju i så fall kunna fylla i licens nyckel om den nu är detsamma som Serienummer??? http://www.mydigital...d-home-premium/

Ja, du kan ladda ner från den sidan som du nämner och använda nyckeln. Helt lagligt. Win 7 Home Premium 64-bit som du har finns dock bara på engelska. Du kan också använda dig av ett USB-minne. Här har du en guide.

http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7-och-8-fran-ett-usb-minne

När jag går in på kontrollpanelen - System så finns där något som heter Produkt-ID och är 20 tecken långt, vad står det där Produkt-ID för?

Det är vad jag förstår bara numret på ditt Win 7. Det går inte att använda för att installera Win.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför operativet var installerat vet jag inte.
Kan vara för att killen ville provköra att datorn fungerade.

 

Risken finns att nyckeln kommer att förklaras vara ogiltig av Microsoft eller att någon annan kund får samma nyckel mm, och att du får problem med att köra Windows 7. För att vara säker på att man har en giltig licens ska man ha en klisterlapp med nyckeln och normalt med diverse skydd som gör det omöjligt att kopiera lappen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan original klisterlapp från Microsoft på datorn har du "egentligen" ingen licens tyvärr - precis som Cecilia säger... Varje MS licens gäller 1 dator endast därav klisterlappen - du kan inte använda en licens på flera datorer ds

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vertpre - Cecilia och NordicOne.

Tack för era svar.

 

Jag har också funderat i dom banorna att killen skulle provköra datorn när han byggt den och sedan glömt avinstallera operativet igen.

 

Nej, jag har ingen orginal klisterlapp från Microsoft.

 

Dock så fungerar min dator och Win7 utmärkt och jag får uppdateringar från Windows hela tiden.

 

En installationsskiva skulle jag ju bara behöva om eller rättare sagt när datorn krachar.

 

Då är min nästa fråga, det kan väl inte hända så mycket om jag ändå försöker bränna ner en installationsskiva eller?

 

Skall ju i så fall endast använda den om/när hårddisken/datorn krachar.

 

Nåväl, händer något så har jag ju min XP med licens och klisterlapp på den gamla datorn.

 

Nu har jag i och för sig vant mig vid Win7 och skulle ha svårt att gå tillbaka till XP så om något händer så är det troligaste att jag testar Linux. Har ett par vänner som är Linux nördar *skrattar* och aldrig skulle kunna tänka sig något annat operativ.

 

Tack alla för era svar och nu vet jag att jag nog inte heller skall våga mig på att uppdatera till Win8 för då får jag säkert problem.

 

Hälsningar,

 

baaartil

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nåväl, händer något så har jag ju min XP med licens och klisterlapp på den gamla datorn.

 

Trist men den XP licensen gäller endast den gamla datorn...

 

Du kan ju köra Win 7 och om licensen deaktiveras som Cecilia nämnde så köper du helt enkelt en ny licens :D

 

Visst du använda mydigitallife för att skaffa och bränna Win 7 :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu håller vi oss alla till Eforums regler och ger ingen hjälp när det gäller användning av illegala program.

//eforum.idg.se/index.php?app=forums&module=extras&section=boardrules regel 9

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja rad 2 som jag skrev isf men mydigitallife har inte olaglig nedladdning av OSet ds

I mina ögon så gjorde affären en olaglig sak dvs aktiverade ms licens utan att det fanns klisterlapp på burken...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu håller vi oss alla till Eforums regler och ger ingen hjälp när det gäller användning av illegala program.

//eforum.idg.se/index.php?app=forums&module=extras&section=boardrules regel 9

 

Cecilia

Moderator

Syftar du på länkarna för att ladda ner win 7 iso-filer, så är det inget illegalt.

Det är officiella nedladdningslänkar från Microsoft

 

Microsoft tillhandahåller ISO-filer av Windows installationsprogram via nedladdningstjänsten Digital River. Länkarna leder till officiella utgåvor, som till skillnad från filer som olovligen sprids på diverse fildelningssajter är fria från virus och andra otrevligheter.

 

För att använda dessa krävs en giltig Windows-licens, i annat fall spärras operativsystemet efter 30 dagar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte heller se att något av de svar som jag fått handlar om något illegalt.

 

(Visst är jag välbekant med att jag skulle kunna ladda ner ett operativ från t.ex thepiratebay men inget svar jag har fått i denna tråden handlar om något sådant.)

 

Däremot så har den där datorbutiken inte riktigt hållt sig till de specifikationer som dom på sin hemsida har om denna dator.

 

 

Som jag tidigare skrivit så stämmer t.ex inte hårddisken. Både i deras specifikation på hemsidan samt på kvittot jag fick när jag köpte datorn så står det att det skall vara en hårddisk på 1 TB men den som jag fått i min dator är endast på 596 GB.

 

 

När jag nu laddat ner Speccy så ser jag dessutom att varken processor eller grafikkortet dom satt i stämmer överens med det som jag beställt och betalt för.

 

Misstänker ändå att det kan vara därför som jag kanske fick en dator med operativet installerat. Killen som jag beställde datorn av var samma kille som också "byggde" den och han verkade väldigt trevlig så han ville kanske kompensera att datorn inte innehåller exakt det som jag beställt och betalt för.

 

Tackar för alla svar jag fått i denna tråd.

 

Hälsningar,

 

http://baaartil.blogspot.se/

 

baaartil

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...