Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
quickfyre

Unmountable Boot Volume

Rekommendera Poster

Hej alla data-experter.

Jag har en dator här med Windows Vista, den har drabbats av BSoD vid uppstart och inga startalternativ fungerar, med F8 tangenten kan jag välja bland 5-10 olika alternativ. Jag lyckas låsa fast den blåa bilden men den ger ingen värdefull information. Vid sökningar på Internet rekommenderar folk en installation-cd för att fixa detta, under förutsättning att inte hårddisken är allvarligt skadad. Jag har ingen cd med Windows på.

Däremot har jag startat upp Linux på en cd och monterat Vista i /mnt/win och kommer således in i Windows mapp-system.

Min fråga är, går problemet att lösa via Linux?

Mvh Hans

PS det finns ett återställningsalternativ vid uppstart av Windows men då hotar det med att ta bort all information för att återställa systemet till 'default settings'. Inte okej!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det Linux kan hjälpa dig med är att rädda dina filer. Kopiera dem till en anna disk.

Det felmeddelande du brukar vara orsakat av att disken är dålig och på väg att ge upp helt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att bli säker på att hårddisken är dålig och det inte är något annat så testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i BIOS (eller kanske framgår någonstans i Linux), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag misstänkte redan från första början när jag listade filerna i 'linuxkonsollen' i ena mappen, resultatet blev att den kunde inte läsa innehållet och genererade en massa kryptiska systemfel i 10 sekunder. Samt låter hårddisken konstigt, det bästa av allt är att det inte är min dator utan jag ska bara analysera den om datorn går att fixa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bland alternativen du får upp, när du använder F8, välj "Repair your computer". I "System recovery options" välj "Comand prompt. Skriv in chkdsk /r och enter. Skriv exit och enter. Datorn ska nu starta om och försöka reparera systemfilerna. Det kan ta tid. Har du tur fungerar det. Jag fick igång en bekants hårddisk med Vista på det här sättet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bland alternativen du får upp, när du använder F8, välj "Repair your computer". I "System recovery options" välj "Comand prompt. Skriv in chkdsk /r och enter. Skriv exit och enter. Datorn ska nu starta om och försöka reparera systemfilerna. Det kan ta tid. Har du tur fungerar det. Jag fick igång en bekants hårddisk med Vista på det här sättet.

Testade det och det skickar mig till en dialog med ett vackert grått GUI där den vill återställa 'factory settings' och ta bort all data.

Ska tillägga att jag har gått igenom alla "standard-mappar" där saker ska finnas, start-menyn, mina dokument, bilder osv. Allt verkar raderat, vet inte vad dem har försökt att göra före jag fick datorn, men detta underlättar det hela då det inte finns någonting att spara som det ser ut.

fagerja: Tack för länkarna, ska undersöka dem.

Cecilia: Tack, ska bli spännande att höra detta.

Mvh Hans

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...