Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Installationer fungerar inte


Mikael63

Rekommendera Poster

Gäller samma Vista som i min tidigare tråd.

 

Försöker skriva i kronologisk ordning:

 

Powerpoint, Excel och Word i Office 2010 går inte att starta.

En ruta om att "Installationen förbereds" dyker upp men denna kan inte slutföras.

 

Försöker installera om Office men "setup.exe har slutat att fungera."

 

Ser att det finns uppdateringar i Windows Update men dessa misslyckas, även om jag tar bara en & en.

 

Startar om datorn och då är det någon installation/uppdatering som ska slutföras.

 

Ovanstående upprepas flera gånger, alltså även fel, misslyckade uppdateringar och omstarter.

 

Efter några gånger så kan nu PP startas men rutan om installation dyker alltid upp men slutförs nu.

Word startar upp utan denna ruta.

Excel startar inte pga. skadad eller saknad xllex.dll

 

Googlar och en träff tycker att jag ska köra MicrosoftFixit50270.msi

Då får jag felmeddelande om att ett problem har uppstått med Windows Installer paketet.

 

Googlar på Windows installer som ger förslag att installera v4.5 och där ska jag hämta ett paket men det verkar inte stämma riktigt, får meddelande om att det inte gäller den här datorn osv.

 

Söker vidare och testar att köra MicrosoftFixit.ProgramInstallUninstall.Run.exe men det hjälper inte alls..

 

Nu vet jag ju inte riktigt om alla problem hänger samman eller ej men jag skulle vilja avinstallera Office 2010 och börja om men inte ens avinstallationen fungerar så...

 

Nu är jag för trött för att fortsätta men tar tacksamt emot tips hur jag går vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat de olika lösningarna på http://support.microsoft.com/kb/290301 ?

Ja, Metod 1,2 och 3 ger "fel" mm enligt ovan.

Metod 4, Steg 1.9 stämmer inte riktigt, ja inte 1.5 och 1.6 heller. Ser en jäkla massa .msi men inte så som beskrivs. Ska testa logga in med adminkontot även om det andra också är datoradministratör och se.

 

Dessutom vet jag ju inte om setup.exe kommer att fungera när jag avinstallerat.

En installation av W7 ligger nära men det är ju en del pyssel innan allt är installerat & konfigurerat varför jag än så länge hellre ser att Office funkar.

(Ja även Update men det får jag ta sen.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom gånger jag haft liknande fel att jag ombeds att vänta för att " "Installationen förbereds"", så har det alltid slutat med att jag blåst om den datorn, nu var det flera år sedan jag hade detta problem, men ändå.

 

kanske dags att du sakta på allvar funderar på detta?

 

Du har alltså inga systemåterställningsskivor att köra då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen lösning på ditt problem, men ett tips på Windows 7 uppgradering från Vista.

 

Beroende på utgåvor och att det är samma språk och ant. bitar (32/64), så har jag tidigare haft framgång med uppgradering från Vista -32 engelsk till Windows 7 -32 engelsk.

 

Först så måste man köra Windows 7 upgrade advisor med alla externa enheter inkopplade och påslagna, för den kollar även igenom installerade program och drivrutiner och det var något program som jag måste avinstallera innan, för att sedan ominstallera detta efter att Windows 7 installationen var klar.

 

I övrigt så fungerade det smärtfritt, fast det tar mycket längre tid med uppgradering (bara att koka kaffe och göra annat under tiden) men efteråt så fungerade allt klockrent inkl. redan installerade program.

 

Och det blir faktiskt en bra och fräsch installation av Windows 7 även med uppgradering, med den skillnaden att dom flesta redan installerade programmen fungerar, utom då nåt enstaka som du kanske måste installera om.

 

Tyckte själv att det var en bra lösning då, eftersom jag hade så otroligt många program installerade och som jag lagt ned tid på att konfigurera upp, så totalt sett sparade jag en massa tid och som sagt - det blev en bra installation med en rejält snabbare Windows dator utan en massa skräp påsamlat från en lång tids användning av Vistan kvar.

 

Misslyckas uppgraderingen av en eller annan outgrundlig orsak, så ingen panik, den gamla Vistan finns kvar och fungerar som tidigare, utan att man behöver göra något speciellt. (Egen erfarenhet pga. handhavande fel - inkompatibelt program och drivrutiner jag glömde att avinstallera).

 

Efter uppgradering till Windows 7, så finns fortfarande Vista installationen kvar i sin helhet i en särskild mapp och denna kan senare tas bort med:

Start > i sökfältet skriv disk > i listan om kommer upp högerklicka på Diskrensning och välj Kör som administratör > Klicka Ok för C > fliken Fler alternativ > Systemåterställning och skuggkopior > Rensa => då ryker gamla Vistan och dess Program files mappar och en massa plats frigörs.

 

Dock skall sägas, det får inte vara något stök med Vistan innan...

Mvh

 

[Edit] Kom ihåg att köra Windows update med omstarter, flera gånger och sist en defragmentering efteråt, för disken blir hårt fragmenterad av allt detta, även med en ren installation av Windows och alla programinstallationer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom gånger jag haft liknande fel att jag ombeds att vänta för att " "Installationen förbereds"", så har det alltid slutat med att jag blåst om den datorn, nu var det flera år sedan jag hade detta problem, men ändå.

 

kanske dags att du sakta på allvar funderar på detta?

 

Du har alltså inga systemåterställningsskivor att köra då?

Mjo det ska väl finnas sådana men att installera Vista igen känns lika bakvänt som att installera ME.

 

Ingen lösning på ditt problem, men ett tips på Windows 7 uppgradering från Vista.

 

Beroende på utgåvor och att det är samma språk och ant. bitar (32/64), så har jag tidigare haft framgång med uppgradering från Vista -32 engelsk till Windows 7 -32 engelsk.

 

Först så måste man köra Windows 7 upgrade advisor med alla externa enheter inkopplade och påslagna, för den kollar även igenom installerade program och drivrutiner och det var något program som jag måste avinstallera innan, för att sedan ominstallera detta efter att Windows 7 installationen var klar.

 

I övrigt så fungerade det smärtfritt, fast det tar mycket längre tid med uppgradering (bara att koka kaffe och göra annat under tiden) men efteråt så fungerade allt klockrent inkl. redan installerade program.

 

Och det blir faktiskt en bra och fräsch installation av Windows 7 även med uppgradering, med den skillnaden att dom flesta redan installerade programmen fungerar, utom då nåt enstaka som du kanske måste installera om.

 

Tyckte själv att det var en bra lösning då, eftersom jag hade så otroligt många program installerade och som jag lagt ned tid på att konfigurera upp, så totalt sett sparade jag en massa tid och som sagt - det blev en bra installation med en rejält snabbare Windows dator utan en massa skräp påsamlat från en lång tids användning av Vistan kvar.

 

Misslyckas uppgraderingen av en eller annan outgrundlig orsak, så ingen panik, den gamla Vistan finns kvar och fungerar som tidigare, utan att man behöver göra något speciellt. (Egen erfarenhet pga. handhavande fel - inkompatibelt program och drivrutiner jag glömde att avinstallera).

 

Efter uppgradering till Windows 7, så finns fortfarande Vista installationen kvar i sin helhet i en särskild mapp och denna kan senare tas bort med:

Start > i sökfältet skriv disk > i listan om kommer upp högerklicka på Diskrensning och välj Kör som administratör > Klicka Ok för C > fliken Fler alternativ > Systemåterställning och skuggkopior > Rensa => då ryker gamla Vistan och dess Program files mappar och en massa plats frigörs.

 

Dock skall sägas, det får inte vara något stök med Vistan innan...

Mvh

 

[Edit] Kom ihåg att köra Windows update med omstarter, flera gånger och sist en defragmentering efteråt, för disken blir hårt fragmenterad av allt detta, även med en ren installation av Windows och alla programinstallationer.

 

Det enda hindret är att det verkar osäkert att Sims 2, vilket tydligen är viktigt, fungerar med W7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa på VMware player och Windows 7 (utan att aktivera Windows 7, man har några dagar på sig) om SIMS 2 fungerar - kanske...

Annars bör du få svar via Windows 7 upgrade adivsor...

 

Om inte så:

http://www.youtube.com/watch?v=TARvR7OAkYo

 

http://www.youtube.com/watch?v=PwqBECnGPis&feature=player_embedded

 

Samt inlägg #9 http://www.sevenforu...4-sims-2-a.html

Citat: ..//.. Reinstall it as administrator and compatibility mode xp sp3

 

Och: Tutorial: How to install The Sims 2 on Windows 7

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK det verkar ju finnas lösningar för detta..

 

Det enda Windows 7 upgrade advisor klagade på var just SIMS2

 

Jag tror jag kan köra W7-64 på denna maskin men funderar på om just 64-bitars kommer att utgöra ytterligare "hinder" för SIMS 2?

Kanske "säkrare" köra med 32 bitars?

 

Edit: Länk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för poängen.:rolleyes:

En av guiderna tror jag visar på Windows 7 -64.

 

Men funderar du på uppgradering? i så fall måste det vara samma språk och bitar, annars fungerar det inte.

 

Är det en gammal burk, med < 4GB minne och inte så våldsam processor och hårddiskstorlek, så rekommenderar jag Windows 7 -32.

Denna tar upp väsentligt mindre systemresurser än 64-bitars versionen, samt att det kan vara lättare att hitta kompatibla Vista 32 drivrutiner (som ofta fungerar utmärkt) om du har nån gammal skrivare etc. där det inte finns Windows 7 drivrutiner att tillgå.

 

Systemkrav Windows 7

  • 32-bitars (x86) eller 64-bitars (x64) processor på 1 gigahertz (1GHz) eller snabbare
  • 1 GB RAM-minne (32-bitars) eller 2 GB RAM-minne (64-bitars)
  • 16 GB tillgängligt diskutrymme (32-bitars) eller 20 GB (64-bitars)
  • Grafikenhet med DirectX 9 och WDDM 1.0-drivrutin eller senare

 

[Edit] Din länk är tom... äsch missade, fungerar, glöm detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...