Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn vill inte uppdatera nya windowsuppdateringar


SOAN

Rekommendera Poster

Hej, min dator vill inte uppdatera nya Windows uppdateringar utan datorn försöker lägga in de nya uppdateringarna men sedan kommer det ett meddelande att uppdateringen misslyckades och datorn startar om o återvänder till den tidigare versionen. Datorn försöker lägga in den nya versionen varje gång jag startar om datorn men det blir samma resultat att uppdateringen misslyckades. Detsamma blir det om jag försöker starta om datorn till en annan startpunkt, den försöker men sedan kommer det att jag skall försöka med en annan startpunkt men alla jag försöker med misslyckas.

Måst vara något i Windows som har blivit fel, då det inte går att uppdatera längre?

Är det någon som har något tips hur man löser detta fel?

MVH

Arne Nilsson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Hej, min dator vill inte uppdatera nya Windows uppdateringar utan datorn försöker lägga in de nya uppdateringarna men sedan kommer det ett meddelande att uppdateringen misslyckades och datorn startar om o återvänder till den tidigare versionen. Datorn försöker lägga in den nya versionen varje gång jag startar om datorn men det blir samma resultat att uppdateringen misslyckades. Detsamma blir det om jag försöker starta om datorn till en annan startpunkt, den försöker men sedan kommer det att jag skall försöka med en annan startpunkt men alla jag försöker med misslyckas.

Måst vara något i Windows som har blivit fel, då det inte går att uppdatera längre?

Är det någon som har något tips hur man löser detta fel?

MVH

Arne Nilsson

 

 

http://windows.microsoft.com/en-US/windows7/Troubleshoot-problems-with-installing-updates

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får du info om vilken/vilka uppdateringar som misslyckas?

Hej, det är alla windows uppdateringar som misslyckas att installera. När jag skall stänga av datorn på kvällen så vill datorn att jag skall vänta då den skall installera uppdateringar. När jag sedan startar datorn på morronen så försöker den instalera de nya igen men efter enstund så avbryts uppdateringen o datorn startar om. Sedan följer samma rutial nästa morgon den vill instalera men kan inte.

Hälsn. Arne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta och kolla om hårddisken är skadad. Skador på hårddisken kan innebära skadat Windows. Och skadat Windows kan innebära att uppdateringsfunktionen inte fungerar.

Länkar med namnen till hårddisktillverkarnas testprogram.

http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287

Chansen få hjälp ökar också om du talar om

datorfabrikat

datormodell

eftersom då finns chansen googla på fabrikat, modell, updateproblem

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går ju också att kolla om nedanstående hjälper:

 

Steg 1. Ställ in datorn för en så kallad Clean Boot

1. Klicka på Start-knappen och skriv in MSCONFIG i fältet "Påbörja sökning". Tryck på Enter.

2. Välj första fliken.

3. Klicka sen på "Selektiv start".

4. Bocka ur alternativet "Läs in autostartobjekt".

5. Välj fliken "Tjänster".

6. Bocka för alternativet "Dölj Alla Microsoft Tjänster".

7. Klicka på "Inaktivera alla".

8. Klicka nu på Verkställ och OK.

9. Starta om datorn.

 

Steg 2. Sök efter och installera uppdateringar

1. Klicka på Start-knappen och skriv Windows Update i rutan "Påbörja sökning". Tryck på Enter.

2. Klicka på "Sök efter uppdateringar" i det övre vänstra hörnet.

3. Installera de hittade uppdateringarna.

4. Starta om datorn.

 

Upprepa detta steg tills du inte längre hittar några nya uppdateringar att installera.

Obs! Utför steg 3 oavsett om du kan installera uppdateringarna eller ej.

 

Steg 3. Återställ datorn till Normal Start

1. Klicka på Start-knappen och skriv in MSCONFIG i fältet "Påbörja sökning". Tryck på Enter.

2. Välj första fliken.

3. Klicka sen på "Normal start".

4. Klicka nu på Verkställ och OK.

5. Starta om datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har exakt samma problem i min maskin. Beskrivningen i trådens första inlägg är mitt i prick. Problemen började häromveckan. Windows 7 Home Premium.

 

Hittar inget sätt att följa Cecilias beskrivning.

 

Bifogar bild över vilka uppdateringar det är frågan om.

 

post-32232-0-90535300-1345477437_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klicka på Start ikonen post-73434-0-66084600-1345479664_thumb.png > i sökfältet längst ned: skriv msconfig > i listan som kommer upp klicka på msconfig.exe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör som Cecilia skrev under punkt 1 inlägg 6. Dvs. klicka startknappen som är den runda knappen längst ner till vänster och skriv msconfig i rutan "Sök bland program och filer".

 

Ser ut så här:

 

post-124424-0-42406700-1345479756_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack :)

"Påbörja sökning" var nog hämtat från Vista-datorn, men nu har jag ändrat mitt sparade tips så det blir rätt även i Windows 7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var så jag trodde att jag skulle göra :) "Problemet" var bara att msconfig kom inte fram i listan förrän jag hade skrivit in alla 8 bokstäverna, så jag slutade skriva för tidigt :) Annars brukar det ju räcka med att skriva några bokstäver i början och sen klicka i listan.

 

Nåväl, jag har följt Cecilias råd och fått in alla uppdateringarna. Nu återstår bara att vänta på nästa patch-tuesday, men om problemet uppstår igen vet jag ju hur jag ska lösa det.

 

Tack och bock!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går ju också att kolla om nedanstående hjälper:

 

Steg 1. Ställ in datorn för en så kallad Clean Boot

1. Klicka på Start-knappen och skriv in MSCONFIG i fältet "Påbörja sökning". Tryck på Enter.

2. Välj första fliken.

3. Klicka sen på "Selektiv start".

4. Bocka ur alternativet "Läs in autostartobjekt".

5. Välj fliken "Tjänster".

6. Bocka för alternativet "Dölj Alla Microsoft Tjänster".

7. Klicka på "Inaktivera alla".

8. Klicka nu på Verkställ och OK.

9. Starta om datorn.

 

Steg 2. Sök efter och installera uppdateringar

1. Klicka på Start-knappen och skriv Windows Update i rutan "Påbörja sökning". Tryck på Enter.

2. Klicka på "Sök efter uppdateringar" i det övre vänstra hörnet.

3. Installera de hittade uppdateringarna.

4. Starta om datorn.

 

Upprepa detta steg tills du inte längre hittar några nya uppdateringar att installera.

Obs! Utför steg 3 oavsett om du kan installera uppdateringarna eller ej.

 

Steg 3. Återställ datorn till Normal Start

1. Klicka på Start-knappen och skriv in MSCONFIG i fältet "Påbörja sökning". Tryck på Enter.

2. Välj första fliken.

3. Klicka sen på "Normal start".

4. Klicka nu på Verkställ och OK.

5. Starta om datorn.

 

Tack för tipset Cecilia, allt gick bra med att datorn laddade in uppdateringarna, men när jag startat om datorn så kom det förarliga igen att den kunde inte installera uppdateringarna och så startade datorn om igen för att återgå till den gamla vesionen.

On du har fler tips så kan du nå mig direkt på:

an024680 snabel-a telia.com

Hälsn. o tack från Arne Nilsson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är ett forum där det är meningen att folk ska kunna hitta lösningar till problem som andra haft och därför tänker jag inte skicka några förslag via mejl.

 

Blir det samma sak om du hämtar en uppdaterings installationsfil direkt från Microsofts nedladdningssida i stället för att använda Windows Update?

Vad har du för antivirusprogram, brandvägg och liknande?

Har du använt något registerstädnings/optimeringsprogram?

 

Fix av Windows Update i Vista och 7:

http://www.alltomxp.se/forum/index.php/topic/19999-fix-wu-utility-v-1-0/page__pid__143739__st__0entry143739

http://www.thewindowsclub.com/repair-fix-windows-updates-with-fix-wu-utility

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ha, jag har två ASuS eee Box (eller vad de heter), och de har gjort så hela sommaren, båda två. Win7 och MS Security Essentials bland annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, MSE uppdateras dagligen och är "grön":

 

Security Essentials Version: 4.0.1526.0

Antimalware Client Version: 4.0.1526.0

Engine Version: 1.1.8601.0

Antivirus definition: 1.131.2388.0

Antispyware definition: 1.131.2388.0

Network Inspection System Engine Version: 2.0.8001.0

Network Inspection System Definition Version: 11.159.0.0

 

...men tillbaka till mina Eee Box med win7. Dessa misslyckas med installation av följande 6 "Security update for...":

- .NET (KB2604115)

- .NET (KB2656411)

- Win7 (KB2570947)

- Win7 (KB2621440)

- Win7 (KB2667402)

- Win7 (KB2685939)

 

Jag har försökt att installera var och en av dessa separat genom att bocka av de övriga fem, men med samma resultat. Därav kan man ju dra slutsatsen att det knappast inte är något knas med själva uppdateringarna, utan med den status datorerna har. Jag provade med att installera den där "Fix WU", men det är samma sak ändå, även efter omstart. Skall ju tillägga att jag endast har testat "Fix WU" på den ena av mina två inte helt identiska Eee Box-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du googlar på KB2570947 så kommer du att hitta en Microsoft-sida där du kan ladda ner uppdateringen på samma sätt som ett vanligt program. Gör det och starta det nedladdade programmet och se om det går bättre då, gärna efter att ha gjort en "Clean boot".

 

Problem med .Net-uppdateringar kan ofta fixas genom att avinstallera alla .Net och sedan ladda ner och installera dem på nytt i kronologisk ordning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir samma sak när jag laddar ner uppdateringarna som enstaka filer. Dessa filer heter ju .msu vilket kanske gör att MicroSoftUpdate öppnar filerna och kör samma process som programmet gjorde med automatik. Skall prova med återställningpunkt långt tillbaka och se vad som händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man backar långt kan det ge upphov till andra problem (bara så du vet).

 

Får du någon felkod eller felmeddelande som det går att googla på?

Kommer det något i Loggboken samtidigt som det misslyckas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Jag har haft samma problem med min dator, W7 home 64, och när jag installerade några åt gången från slutet, konfigurationen avbröts vid 16% så jag tänkte att jag börjar bakifrån, så fick jag till sist in alla uppdateringar utom något med kompatibilitetsvy i IE 8 men IE hade uppdaterats till 9:an så problemet försvann.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...
Problemet med windows 8.0 preinstalled  ,som inte klarar av vissa uppdateringar eller ändrade konfigurations inställningar  som leder till att datorn /operativet inte startar  ,Kan lösas enligt följande ,, Vid uppstart använd F2 för att ta dig in i bios setupen   och reset/nolla  med F10 till default values  starta ,  Om disken är låst och kräver kod så surfa in på bios-pw.org/,, skriv in nyckelkoden (tre misslyckade försök ger dig siffrorna) och generera en ny kod  på bios-pw.org/,, ,, detta har funkat för mig då windows update ända från början strulat med extremt tidkrävande uppdateringar att ladda ner språkpaket via controlpanelen funkar inte heller osv  , man får inte uppdateringarna men datorn kommer igång igen i alla fall ,Windows 8 e   Som vitaepro , fast dubbla priset

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...