Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Benharkar

Inställning i AudaCity

Rekommendera Poster

Hej!

Försöker spela in olika låtar från datorn mha AudaCity för att anpassa alla låtar till samma ljudnivå till en CD.

Det låter jättebra under inspelningstillfället, men då jag ska lyssna på på den nya filen låter det som om den spelades i en plåtburk.

Noteras ska att jag gjorde samma sak för något år sedan och då fungerade det utmärkt.

Ganska säkert har jag lyckats ändra någon inställning men fattar inte vad.

(kan inget om musiktermer eller ljudkort å liknande så ett enkelt svar är önskvärt)

Tack på förhand.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för något du spelar in? Kassettbandspelare? LP?

Antingen har du för hög volym på det du spelar in (kolla på mätarna upptill i Audacity när du spelar in) eller så har du troligen fel samplingsfrekvens inställd (ska vara 44100 Hz).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är det för något du spelar in? Kassettbandspelare? LP?

Antingen har du för hög volym på det du spelar in (kolla på mätarna upptill i Audacity när du spelar in) eller så har du troligen fel samplingsfrekvens inställd (ska vara 44100 Hz).

Jag spelar in ljudet från filer på datorn. (inget externt alltså)

Input-skalan står på -48 - 0 och jag justerar så att mätarna slår nära 0 när den toppar. Uppspelningen likaså men låter "burkigt"

och frekvensen ÄR 44100

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag spelar in ljudet från filer på datorn. (inget externt alltså)

Aha, men då ska du inte spela in, utan då gör du i stället så att du öppnar filerna i Audacity och gör de ändringar i ljudnivå du vill göra och sparar om.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aha, men då ska du inte spela in, utan då gör du i stället så att du öppnar filerna i Audacity och gör de ändringar i ljudnivå du vill göra och sparar om.

OK, verkar vettigt.

Hur ändrar man ljudnivån, multiverktyget kanske?? ;)

Redigerad av Benharkar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur ändrar man ljudnivån, multiverktyget kanske?? ;)

Tja, det är ju en variant, men jag föredrar det som finns på Effekt-menyn. Envelopeverktyget är mer till för när du snabbt vill göra ungefärliga in- och uttoningar.

Om du vill förändra allt i låten lika mycket så använder du "Förstärkning" på Effekt-menyn. Namnet till trots kan du både försvaga och förstärka. Vill du förstärka låten så mycket som går använder du i stället "Normalisera" på Effekt-menyn.

Vill du förändra olika delar av låten olika mycket, exempelvis om du vill höja svaga partier och sänka starka för att jämna ut skillnaderna, så väljer du "Kompressor" på Effekt-menyn. Ljudstyrkan anges på en skala mellan 0 dB (det starkaste ljudet) och -80 dB (det svagaste ljudet). Tröskel är hur starkt ljud som ska förstärkas. Brusgrund är hur svagt ljud som ska förstärkas (bruset vill man ju inte förstärka). Förhållande är hur mycket ljudet ska förstärkas. Attacktid är hur snabbt datorn ska "vrida på" förstärkningen och decaytid hur snabbt datorn ska "vrida av". Sen kryssar du i "Make-up gain for 0 dB after compressing" för att automatiskt förstärka. Du kan ju prova lite olika inställningar, går ju alltid att ångra om det inte blev bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
<br />Tja, det är ju en variant, men jag föredrar det som finns på Effekt-menyn. Envelopeverktyget är mer till för när du snabbt vill göra ungefärliga in- och uttoningar.<br /><br />Om du vill förändra allt i låten lika mycket så använder du "Förstärkning" på Effekt-menyn. Namnet till trots kan du både försvaga och förstärka. Vill du förstärka låten så mycket som går använder du i stället "Normalisera" på Effekt-menyn.<br /><br />Vill du förändra olika delar av låten olika mycket, exempelvis om du vill höja svaga partier och sänka starka för att jämna ut skillnaderna, så väljer du "Kompressor" på Effekt-menyn. Ljudstyrkan anges på en skala mellan 0 dB (det starkaste ljudet) och -80 dB (det svagaste ljudet). Tröskel är hur starkt ljud som ska förstärkas. Brusgrund är hur svagt ljud som ska förstärkas (bruset vill man ju inte förstärka). Förhållande är hur mycket ljudet ska förstärkas. Attacktid är hur snabbt datorn ska "vrida på" förstärkningen och decaytid hur snabbt datorn ska "vrida av". Sen kryssar du i "Make-up gain for 0 dB after compressing" för att automatiskt förstärka. Du kan ju prova lite olika inställningar, går ju alltid att ångra om det inte blev bra.<br />
<br /><br /><br />

KALAS, tack för hjälpen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...