Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Trådlös kabel-tv över ethernet


JakobR

Rekommendera Poster

Trots mycket googlande har jag inte hittat lösningen på mitt problem.

 

Jag bor i ett ComHem-hus och är bara intresserad av deras grundutbud, jag vill INTE ha betalkanaler eller extra kanaler. Däremot måste jag köpa en ny tv eftersom min tjock-tv börjar kännas aningen old school. Tv:n är tänkt att stå i ett annat rum än uttaget.

 

Det jag vill åstadkomma nu känns uppenbart, men ändå hittar jag inte om det går. Jag vill koppla en låda till ComHem-uttaget, från denna låda en ethernetkabel till min trådlösa router som sedan överför signalen till min tv trådlöst.

 

Vad ska jag ha för att detta ska fungera? En Dreambox 600C?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte enkelt och inte billigt.

 

Inte? Men det känns ju som den uppenbara lösningen. Och titta här, det här är väl ändå något snarlikt:

 

 

Och det här beskriver ju också nästan vad jag är ute efter:

 

http://skp.samsungcs...eq=7333&gubun=I

 

Jag förstår faktiskt inte problemet. Alla har routrar i hemmet, och varför finns det då inte något som översätter kabeltv till ethernet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

YouTube-klippet visar hur det fungerar när man har digital-teve via internet och då gör t ex Telia om teve-signalen till lämpligt format att skicka över ett UDP/IP-nät.

 

Alla Samsungs beskrivningar gäller att ansluta en teve till internet, t ex för att titta på YouTube i teven eller liknande som man använder en webbläsare till.

 

Comhems basutband består av analoga signaler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

YouTube-klippet visar hur det fungerar när man har digital-teve via internet och då gör t ex Telia om teve-signalen till lämpligt format att skicka över ett UDP/IP-nät.

Det är ju det jag är ute efter. Något som omvandlar teve-signalen till ett lämpligt format.

 

Comhems basutband består av analoga signaler.

Näe, det går ju att få digital-tv via en box via ComHem-uttaget i lägenheten. DVB-C.

 

 

Jag förstår fortfarande inte varför det inte fungerar. Hur kan det _inte_finnas en låda som omvandlar DVB-C till IPTV?

 

Alla Samsungs beskrivningar gäller att ansluta en teve till internet, t ex för att titta på YouTube i teven eller liknande som man använder en webbläsare till.

 

Jag ser inte den principiella skillnaden mellan att kolla på YouTube och kolla på TV. Jag kan ju få en tv-mottagare via usb till datorn, då _måste_det ju gå att få det via ip också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser inte den principiella skillnaden mellan att kolla på YouTube och kolla på TV. Jag kan ju få en tv-mottagare via usb till datorn, då _måste_det ju gå att få det via ip också.

 

För att omvandla TV-kanalerna till IP måste du omvandla VARJE kanal du vill överföra. Alltså en box per kanal. Det är det jag menar med att det inte blir billigt. Du kan alltså inte trycka in kabel-TV-sladden i en låda och få ut en digital ström med alla kanaler.

 

Sen kommer ju nästa sak. Om du nu har en digital ström med alla TV-kanaler, hur får du in dem i TV'n? Just det, du måste göra signalen analog igen, för det är ända sättet för TV'n att ta emot kanalerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår faktiskt inte problemet. Alla har routrar i hemmet, och varför finns det då inte något som översätter kabeltv till ethernet.

 

Jag tror inte du förstått vad kabel-TV är.

 

Det är definitivt inte så enkelt som du hoppas på.

 

Att omvandla EN TV-kanal är inte så svårt, men eftersom det rör sig om flera kanaler, så blir det genast svårt och dyrt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte du förstått vad kabel-TV är.

 

Det är definitivt inte så enkelt som du hoppas på.

 

Att omvandla EN TV-kanal är inte så svårt, men eftersom det rör sig om flera kanaler, så blir det genast svårt och dyrt.

 

Nej, det är uppenbart att jag inte förstår varför man inte kan översätta en digital kabel-tv-signal (DVB-C) till en anna digital signal. Jag förstår inte varför det går att överföra massiva mängder (från olika adresser och med olika portar) datainformation och titta på 100 YouTube-filmer samtidigt över TCP/IP, men inte översätta en digital kabel-tv-signal så att den kan skickas via ethernet. Ur hålet i väggen kommer EN digital signal som innehåller ALLA kanaler. Varför kan man då inte översätta denna enda digitala signal till något annat digitalt?

 

För att omvandla TV-kanalerna till IP måste du omvandla VARJE kanal du vill överföra. Alltså en box per kanal. Det är det jag menar med att det inte blir billigt. Du kan alltså inte trycka in kabel-TV-sladden i en låda och få ut en digital ström med alla kanaler.

Nej, det kan ju inte stämma. Tv-signalen är ju digital. Det är ju som att påstå att man två datorer inte kan surfa på olika hemsidor om de sitter på samma router.

 

Varför går det inte att omvandla hela den digitala signalen till en annan digital signal över TCP/IP?

 

Sen kommer ju nästa sak. Om du nu har en digital ström med alla TV-kanaler, hur får du in dem i TV'n? Just det, du måste göra signalen analog igen, för det är ända sättet för TV'n att ta emot kanalerna.

Öh ...? Alla nya tv-apparater har väl digital mottagare och ethernet-uttag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ur hålet i väggen kommer EN digital signal som innehåller ALLA kanaler

 

Nej, det är inte EN digital signal, det är flera digital signaler. Man sänder 6 kanaler per digital ström.

 

Man behöver en box/mottagare per kanal.

 

Nej, det kan ju inte stämma. Tv-signalen är ju digital. Det är ju som att påstå att man två datorer inte kan surfa på olika hemsidor om de sitter på samma router.

 

Nej, kabel-TV-signalen är i grunden så analog som den kan bli. Att sen INNEHÅLLET i signalen är digital är irrelevant i sammanhanget. Du behöver en mottagare (box) per kanal som du vill omvandla. Anledningen är att varje kanal är modulerad och måste demoduleras innan du kan göra något med den och för att få in den i TV'n igen så måste du modulera den.

 

Öh ...? Alla nya tv-apparater har väl digital mottagare och ethernet-uttag?

 

Ok, vi leker med tanken att vi har alla kanaler digitalt in i Ethernetporten. Hur väljer du i TV'n vad du vill titta på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är inte EN digital signal, det är flera digital signaler. Man sänder 6 kanaler per digital ström.

 

Ja, men om man sänder 6 kanaler per digital ström så borde det ju rimligtvis gå att överföra 6 kanaler per mottagare till nätverket.

 

Nej, kabel-TV-signalen är i grunden så analog som den kan bli. Att sen INNEHÅLLET i signalen är digital är irrelevant i sammanhanget. Du behöver en mottagare (box) per kanal som du vill omvandla. Anledningen är att varje kanal är modulerad och måste demoduleras innan du kan göra något med den och för att få in den i TV'n igen så måste du modulera den.

 

Men du säger ju att det överförs 6 kanaler per digital ström?

 

Ok, vi leker med tanken att vi har alla kanaler digitalt in i Ethernetporten. Hur väljer du i TV'n vad du vill titta på?

Konstig fråga. Alla kanaler har väl en identfierare precis som all TCP/IP-trafik har. Det är som att fråga hur man kan kolla på YouTube samtidigt som man skickar ett mail. Eller hur man via internet kan kolla på olika YouTube-filmer.

 

Och avsett vilket, varför kan man inte ha en låda med en mottagare som sänder en kanal över nätverket till tv:n. Man kan väl byta kanal på lådan om det kniper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, men om man sänder 6 kanaler per digital ström så borde det ju rimligtvis gå att överföra 6 kanaler per mottagare till nätverket.

 

Hur då?

 

 

Men du säger ju att det överförs 6 kanaler per digital ström?

 

Ja, men för att kunna komma åt den digital strömmen så måste du demodulera signalen.

 

 

Alla kanaler har väl en identfierare precis som all TCP/IP-trafik har. Det är som att fråga hur man kan kolla på YouTube samtidigt som man skickar ett mail. Eller hur man via internet kan kolla på olika YouTube-filmer.

 

Nej, det fungerar inte så. Varje ström är modulerad och överförs på "sin" frekvens. När man väljer kanal på TV'n så ställer man in mottagaren på den frekvens som man vill titta på. Sen finns det naturligtvis en massa overhead-info om tex kanalens namn, EPG, text mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur då?

 

Ingen aning. Om man har sex kanaler i en digital ström så måste det ju på något sätt gå att få tag på den digitala informationen i strömmen.

 

 

Ja, men för att kunna komma åt den digital strömmen så måste du demodulera signalen.

 

Och det är ju en sådan låda jag är ute efter. En låda som demodulerar signalen så att man får ut den digitala, sedan översätter den digitala signalen till TCP/IP.

 

Varför finns inte en sådan?

 

Typ en sådan här:

 

http://www.netup.tv/en-EN/dvb-ip_gateway_4x.php

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter ett visst googlande tycks det vara möjligt att helt enkelt köpa en vanlig inomhusantenn med förstärkning och ta emot tv-signalen från Nacka-masterna. Jag är ingen tv-tittare och får då de få kanaler jag vill ha.

 

Någon som har provat i Stockholmsområdet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har en vanlig enkel antenn i fönstret, men så har vi också fri sikt, sånär som på några meter, till Nacka-masten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...