Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ASUS N53SM - Problem med Geforce grafikkort


tobbegardner

Rekommendera Poster

Hej, har ett litet problem...

Sitter med en ny ASUS N53SM... I denna sitter det två grafikkort, ett Intel HD Graphics 3000 och ett Geforce GT 630M.

 

När maskinen är omrullade med Asus orginalinstallation (Windows 7 Home Premium) så kan man se båda dessa grafikkort i Enhetshanteraren...

 

MEN när jag tankar ner och kör installationsprogrammet för Geforce drivrutiner (har testat både från Asus hemsida och från Nvidias hemsida) så bryter den installationen med meddelandet: "Det finns ingen kompatibel hårdvara".

 

Har nu testat att avinstallera den Geforce drivrutin som låg med by default, efter det bootat om och då visar enhetshanteraren följande rader under Bildskärmskort:

- Intel® HD Graphics 3000

- Standard VGA-bildskärmskort (denna har ett litet felmeddelande, "den här enheten kan inte starta")

 

Ok... Testar installationsprogrammen för Gefore igen, samma visa... Det finns ingen kompatibel hårdvara...

 

Markerar "Standard VGA-bildskärmskort" och väljer Uppgradera drivrutin, pekar ut katalogen på disk där Geforce drivrutinerna är upp-packade... "Enheten använder den sensate versionen av drivrutinen."

 

Vad göra? Jag upptäckte problemen första gången när jag blåste maskinen för att lägga windows ultimate istället...

 

Några tips? Tacksam för all hjälp jag kan få här...

 

Mvh Tobbe G

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intel® HD Graphics 3000 är grafik som är integrerat i processorn. Man kan hitta den i bios som "internal graphics".

Man kan alltså köra datorn utan separat grafikkort.

Gissningsvis konkurrerar den integrerade grafiken med det separata grafikkortet på något vis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Routerfan och Cecilia för feedbacken.

 

Ja, problemet verkar vara att den interna grafiken konkurrerar med Geforce kortet.

 

Skickade faktiskt in maskinen till Asus efter att ha pratat med deras support men de hittade inget hårdvarufel. De la på orginal image och då fungerade kortet.

 

Jag har fått tillbaka maskinen och visst är det så... Men det löste inte mitt problem, eftersom jag behövde Windows 7 Ulimate :/

 

Så, tillbaka till ruta noll... Installerade Ulimate och började bråka med maskinen och har nu hittat ett sätt att få in drivrutinen... Om man tar den via Asus drivrutins skiva så går det att lägga på Geforce drivrutinen. Det verkar som om installationsprogrammet på DVDn kör installationen med diverse switchar, som förmodligen struntar i vanliga felkontrollen...

 

Nu har jag mao in installation som åtminstone på ytan känner igen Geforce kortet men att tanka ner uppdaterad drivrutin från Asus eller Nvidias hemsida fungerar fortfarande inte, installationsprogrammet säger fortfarande att det saknas kompatibel hårdvara :/

 

När man installerat drivrutinen för moderkort + ett program som heter Asus Power4Gear så dyker det upp en option i power options, Intel DPST Control, som jag tolkar som strömsparfunkion av eller på gällande interna / externa grafikkortet... Men även med denna avslagen så strular det...

 

Det känns inte som Asus tänkt sig att man skulle göra något annat med maskinen än just den special installation de själva gjort :/

 

Mvh Tobbe G

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...