Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows Update kommer inte in i Windows 7 Pro


K Olagus

Rekommendera Poster

Hej!

 

Blir trött ibland...

 

Härom dagen kom en stor mängd uppdateringar från Microsoft till mitt operativsystem Windows 7 Pro. Jag gjorde som man brukar, startade om efter uppmaning. Vid bootning kommer beskedet "Det gick inte att konfigurera Windows Update. Ändringarna återställs". Och så startar datorn om och konfigurerar. Ikon dyker upp och säger att jag har uppdateringar att hämta - 8 ibland, 9 ibland.(Se bifogad fil). Ursprungligen var det betydligt fler och de verkar inte heller ha gått in. Alltså försöker jag installera igen, men det blir samma resultat.

Tänkte till, försökte mig på en systemåterställning, men det kunde inte Windows. (Se bifogad fil). Listan på misslyckade uppdateringar blir längre och längre när jag tittar på uppdateringshistoriken. Testade även att stänga av mitt F-Secure vid installationen, men det hjälpte inte heller. Något är fel, men vad? Kan man hämta alla dessa uppdateringar "manuellt" på Microsofts Webbplats någonstans? Eller är det något fel som måste fixas? (Testat "Fixit" på Microsoft utan framgång.)

 

Ett litet PS: Hittade platsen för manuell nerladdning av KB-uppdateringarna. Tog ner alla 8. Installerade dom en och en, startade om och fick samma misslyckade resultat! Det var t.o.m. så att den första av de misslyckade KB-filerna inte hörde hemma alls på min dator enligt ett meddelande jag fick. Detta trots att den fanns bland de som WU ville jag skulle ladda ner.

Que?

post-62800-0-67200200-1345226929_thumb.jpg

post-62800-0-93051100-1345226944_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njae....

 

Har en Corsair SSD-disk. Performance P3 Series. 256GB. Finner inget testprogram för disken på din länk eller på Corsair. Men har du tips, så mottages de tacksamt. Tycker inte att jag har haft sådana problem förut, men det betyder ju inte att allt står rätt till. Blir riktigt orolig nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan till att börja med försöka med nedanstående där uppdateringarna sker i ett läge där så lite som möjligt är igång.

 

Steg 1. Ställ in datorn för en så kallad Clean Boot

1. Klicka på Start-knappen och skriv in MSCONFIG i fältet "Påbörja sökning". Tryck på Enter.

2. Välj första fliken.

3. Klicka sen på "Selektiv start".

4. Bocka ur alternativet "Läs in autostartobjekt".

5. Välj fliken "Tjänster".

6. Bocka för alternativet "Dölj Alla Microsoft Tjänster".

7. Klicka på "Inaktivera alla".

8. Klicka nu på Verkställ och OK.

9. Starta om datorn.

 

Steg 2. Sök efter och installera uppdateringar

1. Starta Windows Update, t ex genom att klicka på Start-knappen och skriv Windows Update i rutan "Påbörja sökning". Tryck på Enter.

2. Klicka på "Sök efter uppdateringar" i det övre vänstra hörnet.

3. Installera de hittade uppdateringarna.

4. Starta om datorn.

 

Upprepa detta steg tills du inte längre hittar några nya uppdateringar att installera.

Obs! Utför steg 3 oavsett om du kan installera uppdateringarna eller ej.

 

Steg 3. Återställ datorn till Normal Start

1. Klicka på Start-knappen och skriv in MSCONFIG i fältet "Påbörja sökning". Tryck på Enter.

2. Välj första fliken.

3. Klicka sen på "Normal start".

4. Klicka nu på Verkställ och OK.

5. Starta om datorn.

 

Obs. Om du tidigare har använt msconfig för att välja bort automatisk uppstart av något program så kommer det programmet att startas automatiskt igen och du får välja bort det igen.

 

Har du någon gång under sommaren använt ett registerstädningsprogram?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Cecilia, ja jag har använt CC Cleaner. Det brukar jag göra och har uppfattat det som att det är ett bra och säkert program. Jag brukar dock göra backup innan jag "städar".

 

Tack för ditt tips, det skall jag göra så snart jag hinner idag! Blev lite rädd när jannejanne började skriva om problem med hårddisk och vill inte att det skall vara så igen...Har haft problem förut med två stycken, så håll tummarna att jag får rätsida på problemet med dina tips!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CCleaner är väl det snällaste registerstädningsprogrammet men visst händer det att det städar för mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TACK! STORT TACK CECILIA!

 

Du är guld värd för oss alla mindre kunniga på IDG. Problemet löste sig naturligtvis med ditt tips. Det är få gånger problem inte löser sig när du griper in. Vilken kunskap du besitter! Jag är så imponerad och önskar jag kunde åtminstone en tiondel - eller nå't - av vad du kan.

 

Att ge poäng känns naturligt, men en smula futtigt. Men nu är det så. Varsågod och känn dig stolt!

 

En liten fråga bara: På vilket sätt kan CC Cleaner ställa till det i registret så att uppdateringar från Windows Update inte vill komma in?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:thumbsup: Vad bra att det räckte med det enkla tipset, det är inte alltid det gör det.

Tack så mycket för poäng och fina ord blush.gif som jag tyvärr inte är helt förtjänt av.

Jag vet inte vad registerstädningsprogrammen gör exakt men har sett rapporter om detta problem då och då under åren som har lösts med en använda backup i programmen. Men i ditt fall verkar det troligare att det är något program som är igång som stör, oftast är det antivirusprogrammet men det hade du ju stängt av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Skadat Windows? Kolla om du har skador på hårddisken.

Med program från hårddisktillverkaren.

http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287

Hej jannejanne!

 

Får ge dig rätt - och poäng så här lite i efterhand. För plötsligt blev det stora problem på min 6 månader gamla hårddisk - ssd Corsair Performance. Den andra på ett år och med exakt samma problem! Kanske var problemen med Windows Update en liten förvarning.

Hittade med HD Tune en skadad sektor. Den "rackaren" skapade kaos och jag tänker nu lämna tillbaka disken och hoppas jag kan förhandla mig till ett annat märke, garantin till trots. Förtroendet för Corsair är i botten. Exakt samma fel efter exakt samma tid på exakt samma ssd. Slump? Tror inte det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...