Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Boota 32-bit OS på en 64-bit dator


Mr Andersson

Rekommendera Poster

Jag har nyss skaffat ny dator, en 64-bit bärbar med 6 GB minne. Allting fungerar hur bra som helst.

 

Jag testade att boota med en vanlig boot-CD där jag har lagt lite olika bra-att-ha program.

Men den vägrar att boota från CD'n. Jag har ändrat bootordningen i BIOS, jag har tom testat att koppla bort den interna disken. Händer ingenting, inte ens ett felmeddelande.

 

Nån som har tips på vad det kan vara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar SATA, testa ställ om mellan AHCI och IDE läge på SATA-kontakten. Kanske kanske kan lösa detta.

 

Samt kolla om det finns nytt, bättre BIOS till datorn som kanske löser denna knut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar SATA, testa ställ om mellan AHCI och IDE läge på SATA-kontakten. Kanske kanske kan lösa detta.

 

Samt kolla om det finns nytt, bättre BIOS till datorn som kanske löser denna knut.

Det är jag tveksam till. Är OS installerat med AHCI aktiverat blir det ofta problem om man ändrar.

 

Jag förstår inte riktigt frågan, med tanke på rubriken. Vill du installera ett OS till? Fungerar CD:n när datorn är igång?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar SATA, testa ställ om mellan AHCI och IDE läge på SATA-kontakten. Kanske kanske kan lösa detta.

 

Samt kolla om det finns nytt, bättre BIOS till datorn som kanske löser denna knut.

 

Hjälpte inte, men nu fick jag ett nytt BIOS iallafall :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är jag tveksam till. Är OS installerat med AHCI aktiverat blir det ofta problem om man ändrar.

 

Jag förstår inte riktigt frågan, med tanke på rubriken. Vill du installera ett OS till? Fungerar CD:n när datorn är igång?

 

Jag vill boota med Acronis True Image och göra en backup på systemdisken.

 

Fler tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat i en annan dator att skivan fortfarande är bootbar?

Är skivan läsbar inifrån Windows på den aktuella datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat i en annan dator att skivan fortfarande är bootbar?

Är skivan läsbar inifrån Windows på den aktuella datorn?

 

Ja på båda.

 

Jag har även testat med flera olika skivor, samma resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag aldrig använt Acronis, men jag provade med en Paragon boot CD som gjorde för flera år sedan med Win XP 32-bit. Den fungerar med nuvarande Win 7 64-bit. Jag tror inte att OS:et har någon betydelse.

 

Om du klickar på F tangenten för "Boot meny", på min laptop är det F12, vid uppstart och sedan väljer DVD spelaren. Blir resultatet det detsamma då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har löst det.

 

Datorn har stöd för UEFI (lite mer avancerat BIOS) och med detta aktiverat så vägrar den boota på CD av nån anledning.

 

Stänger jag av stödet för UEFI så bootar den hur snyggt som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill boota med Acronis True Image och göra en backup på systemdisken.

 

Fler tips?

 

 

Jag kör med Windows 7 inbyggda säkerhetskopiering och gör en clon med, fungerar utmärkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör med Windows 7 inbyggda säkerhetskopiering och gör en clon med, fungerar utmärkt.

 

Jag vill inte göra backup på systemet medan det är igång, har dåliga erfarenheter av återställningen av en sådan backup.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har löst det.

 

Datorn har stöd för UEFI (lite mer avancerat BIOS) och med detta aktiverat så vägrar den boota på CD av nån anledning.

 

Stänger jag av stödet för UEFI så bootar den hur snyggt som helst.

Jaha, där ser man. Visste inte att det finns bärbara med UEFI bios. Jag har en alldeles ny Toshiba med Ivybridge. Inget UEFI där inte. Vad har du för dator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, där ser man. Visste inte att det finns bärbara med UEFI bios. Jag har en alldeles ny Toshiba med Ivybridge. Inget UEFI där inte. Vad har du för dator?

 

En Samsung NP700Z3A

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill inte göra backup på systemet medan det är igång, har dåliga erfarenheter av återställningen av en sådan backup.

Jag kan precis tvärtemot säga, att jag bara har bra erfarenheter av Acronis True Image Home 2011.

Har gjort ett flertal återställningar, dels via CD-skivan, dels via direkt infrån Acronis programmet och även via den särskilda BOOT-menyn som kan aktiveras med F11 innan Windows bootar, på både min stationära med Windows7 (tidigare Vista och annan hårdvara) och min gamla laptop med Windows XP, i åratal, även med dom äldre versionerna. Har dock ingen erfarenhet av senaste Acronis True Image Home 2012.

 

Återställning både från intern (extra) disk samt USB-diskar.

Backuper utförs alltid med systemet igång.

 

Dock en varning, gör aldrig en backup direkt ifrån datorn upptagen från viloläget eller strömsparläget - alltid från en fräsch kallstart.

Eftersom jag har switchen 'verify on' påslagen, så har jag sett problem med just detta.

 

Men det vore intressant att få reda på varför just UEFI skulle ställa till problem?

Har ju detta själv, fast då på min stationära.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det vore intressant att få reda på varför just UEFI skulle ställa till problem?

Har ju detta själv, fast då på min stationära.

Mvh

Intressant frågeställning. Det borde ju också innebära att man inte kan installera Windows, med UEFI aktiverat, på laptopen.

 

På min stationära finns också UEFI och det har aldrig förhindrat mig att använda en bootbar CD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...