Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
perrr

Uppgradera en Fujitsu Siemens Amilo M3438G

Rekommendera Poster

Min mor har börjat klaga på att den bärbara datorn är seg.

Så nu är frågan är det värt att lägga ut några pengar på den eller ska man satsa på en ny. Hon använder den till att surfa och skriva på.

Jag har kollat på minnen, enligt spec är det PC2-3200/4200 DDR2 SDRAM SODIMMs (bättre med 3200 eller 4200?)

Kan någon säga vilken typ som skulle funka bäst. Är ute efter 2st 1GB minnen.

Gjorde en sökning på prisjakt, är det rätt och i så fall vilken är bäst?

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v501#rparams=l=s91848885

Finns det något annat att gör förutom mer minne och kanske en ny installation?

Tacksam för hjälp

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mer internminne kanske skulle fungera, tyvärr vet jag inte så mycket om sådant. Kan bara ge lite tips på prestandahöjande åtgärder.

1. Defragmentera datorn till att börja med. Du kan använda windows inbyggda funktion för detta eller använda något av de verktyg som finns för nedladdning.

2. Ladda ner och kör CCleaner, det tar bort mycket skräpfiler från datorn. Eftersom datorn används till surfning så misstänker jag att det finns mycket temporöra filer lagrade på datorn. Glöm inte att rensa historiken i webbläsaren.

3. Ladda ner och kör Malewarebytes och liknande programvara som rensar bort diverse "ohyra" som tagit sig in i datorn. Talar här inte om virus utan diverse småfiler som smyger sig in.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det enda minne som Kingston garanterar fungerar i datorn är KFJ-FPC218 som är 1GB stort: http://www.ec.kingston.com/ecom/configurator_new/modelsinfo.asp?id=8&SysID=&mfr=&model=&search_type=&root=us&LinkBack=&Sys=24309-Fujitsu-Siemens-AMILO+M3438G&distributor=0&submit1=Search

Crucial garanterar endast dessa fyra alternativ, varav två är mindre än vad du vill ha: http://www.crucial.com/store/listparts.aspx?model=Amilo%20M3438G&Cat=RAM

Men det är väl en mycket gammal dator där antagligen processorn börjar få problem med att hänga med. Det gäller att tänka på vad för antivirusprogram man stoppar i. En del är alldeles för tunga för en gammal dator.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj det var få minnen som funkade till den.

Det blir nog att köpa till lite minne till den!

Vilket antivirus program ska man köra på en så gammal dator?

Avast eller AVG eller rekomderar du något annat?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj det var få minnen som funkade till den.

Det blir nog att köpa till lite minne till den!

Vilket antivirus program ska man köra på en så gammal dator?

Avast eller AVG eller rekomderar du något annat?

Min dator är äldre än den (M6300 från ca 2002) och jag kör Avast vilket fungerar bra med 1 GB minne. AVG är bra säger dom men jag vet inget om det programmet tyvärr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...