Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Utlandssurf - Vad jag bör tänka på att stänga av


ritchie

Rekommendera Poster

Hej,

skall åka till Spanien i nästa vecka och jag tänkte slippa att låta min smartphone ruinera mig.

 

PC för alla hade en bra artikel i nr 6 juli i fjol vad man bör tänka att stänga av under utlandssemestern. Jag läste den nu men den kändes inte helt uppdaterad så här ett år senare.

 

Jag har en Samsung galaxy S3. Någon som kan tipsa om någon bra sida?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Roaming och datatrafik främst. Surfa enbart via Wifi eller om du skaffar lokalt kontantkort.

 

Samt vidarekoppling till mobilsvar är inte alls dumt att slå av men inte alls lika farligt, bara lite extra samtalskostnad som faller på din lott om någon ringer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du en operatörslåst smartfån är det säkrast lämna den hemma, alternativt kolla om den fungerar med operatörens kontantkort.

Har rest med Comviq kompis kontantkort. Har inte lyckats ringa med den utomlands. Däremot inga problem skicka SMS.

Har nu bytt till Halebob kontantkort. För då fungerar mobilen i min lägenhet ca 3 km från Göteborgs centrum. Med Comviq endast nödsamtal.

Halebob funkade både att SMS och ringa med på Malta.

Har du en olåst smartphone skaffa lokalt kontantkort här i Sverige . (!)

Beskrivet lite mera i flera av av kommentarerna i den här artikeln.

http://computersweden.idg.se/2.2683/1.456899

tex

Finns redan färdiga lösningar för detta snart är telebolagens höga övervinster ett minne blott. lösningen är att ringa ett Stockholmsnummer och beställa ett simkort för det land du ska resa till för ett fast pris förbetalt inga överaskningar när du ska stiga ombord på planet vidarekoppla till ett nummer du får av Holiday Phone stäng av telefonen sedan sätt i simkortet, när du har landat sätt på telefonen och låt selefonen söka nät klart och dina vänner kan nå dig på ditt hemmanummer väldigt praktiskt och skulle du ringa för mer än du har förbetalt kan du alltid ladda på mer tid för nästan ingenting. här är sidan o nummret dit.http://www.holidayphone.se/ringa-i-utlandet.html tele dit är 08 - 40026160

googla på

lokalt kontantkort spanien

surfa i spanien?

I Marsalforn,Gozo,Malta kostade 100 minuter på ett internetkafe 2,5€

Men de flesta satt i hotellobbyn med sina bärbara och surfade på hotellets WiFi.

Och dessutom hade "byn" Marsalforn WiFipunkt vid strandpromenaden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag reste utomlands förra året så ställde jag om luren i flygplansläge och sedan knappade på wiffi. Sen skaffade jag en wiffi/3g-grejsimojs lokalt i landet. Då kunde jag surfa via wiffi på hotspots eller via grejsimojsen. Fungerade jättefint, inga roamingavgifter och jag slapp irriterande sms från polare som jag ändå inte ville ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har rest med Comviq kompis kontantkort. Har inte lyckats ringa med den utomlands. Däremot inga problem skicka SMS.

Gjorde du på det sätt som Comviq beskriver eller bara ringde som vanligt?

För i det senare fallet är det ju inte konstigt om det inte fungerade. För mig gick det utmärkt att ringa när jag gjorde som det står på https://www.comviq.se/kundservice/artikel.aspx?article=230

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Roaming och datatrafik främst. Surfa enbart via Wifi eller om du skaffar lokalt kontantkort.

 

Samt vidarekoppling till mobilsvar är inte alls dumt att slå av men inte alls lika farligt, bara lite extra samtalskostnad som faller på din lott om någon ringer.

 

Jo, men jag skulle vilja hitta någon sida där de har detaljer, vilka inställningar som man skall "bocka av". Var i våras i Frankrike och missade en bock i inställningarna. Den missade bocken kostade mig 156 kr. Inga stora pengar, men dumma pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du en operatörslåst smartfån är det säkrast lämna den hemma, alternativt kolla om den fungerar med operatörens kontantkort.

Har rest med Comviq kompis kontantkort. Har inte lyckats ringa med den utomlands. Däremot inga problem skicka SMS.

Har nu bytt till Halebob kontantkort. För då fungerar mobilen i min lägenhet ca 3 km från Göteborgs centrum. Med Comviq endast nödsamtal.

Halebob funkade både att SMS och ringa med på Malta.

Har du en olåst smartphone skaffa lokalt kontantkort här i Sverige . (!)

Beskrivet lite mera i flera av av kommentarerna i den här artikeln.

http://computersweden.idg.se/2.2683/1.456899

tex

 

googla på

lokalt kontantkort spanien

surfa i spanien?

I Marsalforn,Gozo,Malta kostade 100 minuter på ett internetkafe 2,5€

Men de flesta satt i hotellobbyn med sina bärbara och surfade på hotellets WiFi.

Och dessutom hade "byn" Marsalforn WiFipunkt vid strandpromenaden.

 

Att köpa kontantkort är ingen bra lösning för mig, dvs det är för dyrt i förhållande till vad jag ringer. Jag skall dessutom bara vara borta en vecka. Jag testade Holiday Phone i Spanien när jag var där i en månad i juni/juli. Telefonen fungerade bra men surfningen, som finns i paketet, fungerade inte alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag reste utomlands förra året så ställde jag om luren i flygplansläge och sedan knappade på wiffi. Sen skaffade jag en wiffi/3g-grejsimojs lokalt i landet. Då kunde jag surfa via wiffi på hotspots eller via grejsimojsen. Fungerade jättefint, inga roamingavgifter och jag slapp irriterande sms från polare som jag ändå inte ville ha.

 

Ja, tack. Flygplansläge kan ju vara en god idé!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, tack. Flygplansläge kan ju vara en god idé!

 

Flygplansläget i nyare telefoner stänger av all radiokommunikation, dvs 3G, Wifi, Bluetooh mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flygplansläget i nyare telefoner stänger av all radiokommunikation, dvs 3G, Wifi, Bluetooh mm.

Moderna lurar låter dig aktivera de olika funktionerna individuellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, efter att flygplansläget är aktiverat kan du manuellt starta wifi eller BT om du behöver det.

 

Bra! Så kan man göra! Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...