Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Villkor för bootbar USB?


Mikael63

Rekommendera Poster

I en annan tråd hade jag bekymmer med USB-minne av ett visst fabrikat (Sandisk) men det fungerade bra med ett annat (Kingston).

 

Nu har jag med ett nytt Kingston av samma typ som ovan och även med exakt samma Sandisk som ovan försökt göra dessa bootbara men med andra operativ.

Får bara meddelande om inget operativ, tryck F1 osv..

 

Jag har testat att använda både UNetBootin och Universal USB Installer och två olika Linuxdistar med olika ISO och även med olika embedded zip utan att datorn bootar. Jag har bara testat att boota upp EN dator och det är en dator som jag VET kan boota via USB, från en port jag vet fungerar för detta. Givetvis ser jag till att boota från USB vid uppstart (jag kan välja olika alternativ via F12 om jag skulle ha annan ordning i BIOS)

Jag skulle visserligen testa boota en annan dator bara för att särskilja om det är minnet eller datorn som liksom inte vill men det jag undrar är om man på något sätt kan kontrollera att ex. rätt filer ligger på minnet?

(I den andra tråden var det ett helt gäng filer som inte skrevs)

Ännu bättre om det fanns något program som kan "köra" minnet utan att man behöver boota om, bara för att se/verifiera att allt verkar vara okej.

 

 

Edit: Lätt förbannad kan jag konstatera att det denna gång inte var fel på minnena :angry:

 

Av någon anledning vill inte just den här datorn boota så som det gjort tidigare.. Nuvarande Linux är installerad den vägen, har dragit upp en förlängningskabel från ett usb-uttag på baksidan eftersom uttagen i fronten INTE fungerar att boota från (sitter på ett "kort" med minneskortläsare mm och drivers behövs antagligen)

 

Frågan kvarstår dock och är eg. ännu mer aktuell om det visar sig att man själv inte kan bekräfta att boot-processen fungerar som tänkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om usb-minnet lägger sig bland hårddiskarna i bios så måste man sätta det först i listan för att det ska boota.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, detta funkar inte..

Meddelandet är SELECTED BOOT DEVICE NOT AVAILABLE

 

Jag kan ju ha fått hjärnsläpp men kabeln som ligger i vägen på skrivbordet kom ju till av en orsak.. eller var det bara för att Linux inte hittade uttagen i fronten..?

 

Jag har testat att inaktivera USB i BIOS och sedan aktivera igen.

Om jag har ett minneskort istoppat i min usb-anslutna skrivare vid uppstart så haltar systemet pga. att det inte ligger något operativ på minneskortet (ska testa detta igen, jag har ett minneskort med Linux på.)

 

Nu i skrivande stund kommer jag på att jag har bytt ovan nämnda usb-kabel till en något längre, möjligen har jag satt den i en annan port än tidigare.. kan det vara så att det bara är en/vissa portar som man kan nyttja vid boot?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... kan det vara så att det bara är en/vissa portar som man kan nyttja vid boot?

Känner jag igen. Har varit med om att bara vissa USB-portar har fungerat att boota från.

 

Har faktiskt inte djupdykt i det hela, så jag kan tyvärr inte säga något om orsak eller annat, mer än att en sådan icke fungerande boot-port med istoppat bootbar USB-pinne, Ej dykt upp listan där man kan välja temporär boot-enhet direkt vid uppstart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...