Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Dag Erlandsson

Skanna Bild 1500 x 1500?

Rekommendera Poster

Har ett problem med en gammal bild. Jag måste skicka den i ett format som är 1500 x 1500 jpg i 300 dpi. Bilden måste vara kvadratisk. I nuläget är bilden kvadratisk men när jag skall skanna den så blir måtten

B: 12,23 H 12,06 likaså utdatadimensioner. Min tanke var att skanna bilden 600 DPI i TIFF och sedan retuschera den i Corel Photo och sedan spara den i JPG. Men i.o.m. när jag skall skanna den att den är i måtten enl. ovan, så är det väl för smått? Men när jag ändrar måtten i skanningen, så blir det "större" men som en tom ruta runt om. Jag är en superamatör, så vad gör jag för fel?

Redigerad av Dag Erlandsson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du ska inte ändra ritytan utan bilddimensioner.

Om du endast sänker DPI så kommer bilden (antagligen) att bli "större".

Hej,

När jag sänkte DPI så blev själva ”området” runt fotot större men ”tomt”. Tanken är att bilden ”färdig” skall vara/bli 1500 x 1500, i nuläget är bilden (original) ungefär lika stor som ett Cd-fodral.

Om jag ”drar in” markeringen i skannern efter att jag sänkt DPI till 75, så blir utdatadimensionerna i alla fall 12,54 x 12,62. Så vad gör jag för fel? Om jag går in på ändra storlek och där ändrar till 15,00 så får jag igen en ny vit yta runt bilden. Här om det gick, skulle man då kanske kunna ”dra ut” bilden? Tacksam för snabb vägledning. P.s om ”dom” behöver en bild på 1500 x 1500 så märkte jag ”nu” att om jag ändrar i bildpunter till 500 så blir utdatadimensionerna 1777,2 x 1804,8

Är det utdatadimensionerna som kan tänkas menas? Detta skall alltså inte tryckas utan läggas upp på webb.

Redigerad av Dag Erlandsson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Din bild är inte kvadratisk. Höjd och bredd är indentiska när bilden är kvadratisk. Bilden skall vara 1500 × 1500 vadå? Pixel eller point?Om bilden skall vara 1500 × 1500 pixel så skall DPI vid skanningen vara 1500 dividerat med bredden (= höjden) i tum. Om måtten i ditt första inlägg är i cm så skall du skanna med 713 DPI. Sedan beskära bilden så att den blir exakt 1500 × 1500 pixel och sedan ändra DPI-inställningen till 300.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...